Fundusze i programy pomocowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-2-AP-FiPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0418) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i administracją
|
Nazwa przedmiotu: | Fundusze i programy pomocowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - stosunki międzynarodowe I st. - 2 rok - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wybór specjalizacji: Administracja publiczna w Unii Europejskiej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h 2. Praca indywidualna: 30h 3. Przygotowania do uzyskania zaliczenia: 30h 4. Praktyki: 0h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: 1) Student/-ka zna i opisuje funkcjonujące w latach 2014-2020 fundusze i programy unijne wraz z rodzajem udzielanego przez nie wsparcia (K_W15); 2) Student/-ka zna i rozumie zasady prawne odnoszące się do możliwości pozyskiwania dofinansowania z funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej (K_W14). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: 1) Student/-ka ocenia istniejący system instrumentów finansowych UE pod kątem jego efektywności, dokonuje porównań z minioną perspektywą finansową oraz przewiduje możliwe scenariusze dalszego jego rozwoju (K_U13); 2) Student/-ka sprawnie odszukuje i wykorzystuje informacje dotyczące funduszy i programów finansowych Unii Europejskiej (K_U19). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje: 1) Student/-ka potrafi zabierać głos na forum grupy, nie boi się wyrażać krytycznych opinii dotyczących funkcjonowania różnych polityk i funduszy unijnych (K_K05); 2) Student/-ka wyrabia w sobie systematyczność, rzetelność i obowiązkowość (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | - wystąpienia publiczne (prezentacje multimedialne) Studentów wraz z krytyczną ich analizą dokonywaną przez Prowadzącego; - dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła); - pisemny test końcowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2014-2020. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
Pełny opis: |
Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych (np. Media 2007) czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składać będą się: 1) obecność na zajęciach, 2) przygotowanie i przedstawienie prezentacji, 3) aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także 4) test końcowy. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności - konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna. 2. Prezentacja W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty! Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego do czasu zamknięcia systemu USOS. Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji. Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Minimum 3 aktywności = dopuszczenie do pisania testu końcowego (0-2 aktywności = ndst) Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). Minimum 11 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu). 4. Test Po spełnieniu powyższych warunków Studenci dopuszczeni zostaną do testu końcowego. Przybierze on formę: testu pisemnego jednokrotnego wyboru, i odbędzie się na platformie Moodle w uzgodnionym z grupą terminie. Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 z 25 punktów. 1 pytanie = 1 punkt, bez punktów ujemnych. Niepowodzenie na teście = ocena niedostateczna z zajęć (bez wyjątków!!!) i "warunek". Jeżeli bez konsultacji z prowadzącym Student nie podejdzie do testu w wyznaczonym terminie = ocena niedostateczna i "warunek". |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Willa | |
Prowadzący grup: | Rafał Willa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2014-2020. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny Plus, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
|
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Willa | |
Prowadzący grup: | Rafał Willa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2014-2020. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny Plus, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
|
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Willa | |
Prowadzący grup: | Rafał Willa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Studenci zdobędą, przede wszystkim teoretyczną, wiedzę z zakresu funduszy i programów Unii Europejskiej funkcjonujących w latach 2014-2020. Wiedza ta nie będzie jednak ograniczona tylko do polityki spójności (i powiązanych z nią instrumentów), lecz wykroczy daleko poza nią. Poruszona zostanie kwestia funduszy rolnych, środków na badania i szeroko rozumiany rozwój, programów tematycznych UE i tych funduszy, które skierowane są do państw trzecich. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium w całości poświęcone zostanie różnym aspektom istniejących i funkcjonujących obecnie w Unii Europejskiej instrumentów, funduszy i programów pomocowych. Studenci otrzymają rzetelną i gruntowną wiedzę ich dotyczącą, co w konsekwencji umożliwi im swobodne poruszanie się w tej tematyce. Mowa będzie bowiem nie tylko o tak znanych funduszach jak Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego czy Europejski Fundusz Społeczny Plus, lecz także o tych mniej lub w ogóle nieznanych szerszej opinii (np. Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji). W tym kontekście rozważaniom poddana zostanie również efektywność przyjętych przez UE rozwiązań prawnych, ich czytelność i spójność z punktu widzenia Polski, zasadność tworzenia instrumentów monotematycznych czy korzyści wynikające z udzielania wsparcia finansowego podmiotom pochodzącym z państw trzecich. |
|
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Dudek Mieczysław (red.), Polityka regionalna Unii Europejskiej : teoria i praktyka, Zielona Góra 2007. - Głąbicka Katarzyna, Grewiński Mirosław, Europejska polityka regionalna, Warszawa 2003. - Jakubowska Patrycja, Kukliński Antoni, Żuber Piotr (red.), Problematyka przyszłości regionów. W poszukiwaniu nowego paradygmatu, Warszawa 2008. - Kokocińska Katarzyna, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Poznań 2009. - Kukuła Artur J. (red.), Cohesion policy and development of the European Union's regions in the perspective of 2020, Lublin 2015. - Pastuszka Sławomir, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Warszawa 2012. - Szymańska Anna, Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Fundusze Unii Europejskiej. Cele – Działania – Środki, Kraków 2008. - Tkaczyński Jan W., Willa Rafał, Świstak Marek, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Tkaczyński Jan W., Świstak Marek, Sztorc Elżbieta, Projekty europejskie. Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011. - strony internetowe Komisji Europejskiej oraz właściwych ministerstw. - rozporządzenia unijne ustanawiające poszczególne fundusze i programy pomocowe. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.