Zarządzanie jakością w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-2-AP-ZJwA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0418) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i administracją
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie jakością w administracji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Przedmioty specjalizacyjne - stosunki międzynarodowe I st. - 2 rok - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 55-60 godzin, w tym 15 godzin laboratoryjnych, 20 godzin indywidualna praca słuchacza, 5 godzin konsultacji dla zainteresowanych, 10-15 godzin przygotowania do zaliczenia przedmiotu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna etapy wprowadzania systemów zarządzania jakością. Zna różne podejścia definicyjne w zakresie jakości usług administracyjnych. Zna zasady zapisane w Europejskim Kodeksie Dobrej Praktyki Administracyjnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi wskazać problemy jakie mogą wystąpić podczas wprowadzania systemów zarządzania jakością. Potrafi przeprowadzić analizę SWOT w zakresie nowych rozwiązań projakościowych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Wykazuje motywację do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi pojęciami teorii zarządzania jakością w administracji publicznej oraz problematyki wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania jakością. W toku nauczania studenci otrzymają wiedzę z zakresu roli i znaczenia jakości w funkcjonowaniu administracji publicznej. Wiedza teoretyczna zostanie pogłębiona przykładami konkretnych wdrożeń systemów zarządzania jakością w urzędach (studia przypadków). |
Pełny opis: |
Aministracja i zarządzanie publiczne – zagadnienia ogólne. Istota, formy działania i organizacja administracji publicznej w Polsce, podstawowe pojęcia: administracja, administrowanie, zarządzanie publiczne, biurokracja, zarządzanie publiczne w teorii organizacji i zarządzania. Najważniejsze modele i rozwiązania w zakresie nowoczesnych metod zarządzania w administracji publicznej, koncepcje Nowych Metod Zarządzania. Jakość w działalności administracji publicznej. Pojęcie sprawności, racjonalności i jakości w działaniu administracji. Wybrane metody i narzędzia doskonalenia jakości administracji. Koncepcje oceny administracji publicznej – prakseologiczna, wg kryteriów jakości usług, audit jakości, analiza instrumentalna, wzorce jakości. Podstawowe modele zarządzanie jakością w administracji publicznej. Model Doskonałości EFQM. Powszechny Model Oceny CAF. Normy ISO serii 9000 “Zarządzanie Jakością”. Studia przypadków. |
Literatura: |
Bugdol M., Zarzadzanie jakością w administracji publicznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2001. Bugdol M., Zarządzanie jakością w urzędach administracji Publicznej, Warszawa 2008. Gitling M. System zapewnienia jakości w administracji publicznej. Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogiczno-Ekonomicznych, Brzeg, 2003 Jakość administracji publicznej. The quality of public administration : międzynarodowa konferencja naukowa, Cedzyna k. Kielc 24-26 września 2004 r. [red. nauk. Jan Łukasiewicz]; Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Rzeszowie, 2004. Kraszewski J., Nowoczesna koncepcja zarządzania jakością, Toruń, 2006 Przybyszewski R., Współczesne trendy zarządzania jakością w administracji publicznej. W: „Problemy Jakości”, 2005-7 Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, [red. nauk. Tadeusz Waściński]. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn, 2007 Sokołowicz W., Srzednicki A., ISO System zarządzania jakością oraz inne systemy oparte na normach. Wyd.C.H.Beck, Warszawa, 2006. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002 Jakość administracji publicznej = The quality of public administration : międzynarodowa konferencja naukowa, Cedzyna k. Kielc 24-26 września 2004 r. [red. nauk. Jan Łukasiewicz]; Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Oddział w Rzeszowie, 2004. Studia z zakresu zarządzania publicznego. 2002. Mat. seminarium naukowego, t. II. Pod red. J. Hausnera i M. Kukiełki. AE. Kraków. Wawak S. (red.), Zarządzanie Jakością – teoria i praktyka. Wyd. HELION, Gliwice, 2006 Wspólna Metoda Oceny (CAF). Doskonalenie organizacji poprzez samoocenę. CAF 2006, EIPA, 2008, http://www.eipa.eu/files/File/CAF/Brochure2006/Polish_2006.pdf Wysocki S., Jak poprawić jakość działania administracji publicznej, w: „Służba Cywilna” (nr 2/2001). http://www.egov.pl/index.php?option=content&task=view&id=80&Itemid=62 Zaleski J. [et. al.], Efektywne metody zarządzania w administracji publicznej: raport Programu Reformy Administracji Publicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, ISP, 2000 Zalewski A.(red.), Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym. SGH, Warszawa 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacją, z aktywnym udziałem studentów (dyskusje, zagadnienia problemowe), studia przypadków. Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy semestralnej (studium przypadku) - udział w ostatecznej ocenie 80%, obecność na zajęciach – udzial w ostatecznej ocenie 20%. Praca semestralna w formie pisemnej na temat wybranego zagadnienia związanego z zarządzaniem jakością (referat naukowy) o objętości 8-10 stron standardowych złożona w trakcie sesji. Ocena podwyższona za pracę semestralną w języku angielskim. Możliwość zaliczenia nieobecności podczas dyżuru w formie ustnego przedstawienia zagadnienia z zakresu tematycznego opuszczonych zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Amrozy | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Amrozy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień w zakresie zarządzania jakością w administracji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; 2. Prawo do dobrej administracji; 3. New Public Management; 4. Modele zarządzania jakością; 5. Narzędzia zarządzania jakością; 6. Kontrola i audyt w zarządzaniu jakością; 7. Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: - przygotowanie prezentacji multimedialnej, zawierającej omówienie wybranego zagadnienia oraz opisanie konkretnych przypadków z nim związanych; - aktywność na zajęciach. Liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej ilości – praca pisemna z zakresu zarządzania jakością w administracji). Prezentację multimedialną należy przesłać na maila amrozy@umk.pl, najpóźniej tydzień po wystąpieniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Amrozy | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Amrozy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień w zakresie zarządzania jakością w administracji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; 2. Prawo do dobrej administracji; 3. New Public Management; 4. Modele zarządzania jakością; 5. Narzędzia zarządzania jakością; 6. Kontrola i audyt w zarządzaniu jakością; 7. Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością. |
|
Literatura: |
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: bieżąca praca na zajęciach; aktywność na zajęciach (minusy za jej brak); jeżeli na zajęciach nie zostanie uzyskana odpowiednia ilość aktywności - odpowiedź ustna na koniec semestru (na dyżurze); liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej ilości – wymagana będzie inna forma "odrobienia"). Aktywność wymagana na daną ocenę: 5: 6 4+: 5 4: 4 3+: 3 3: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Amrozy | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Amrozy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień w zakresie zarządzania jakością w administracji. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień poruszanych na zajęciach: 1. Zasady zarządzania jakością; 2. Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością 3. New Public Management, prawo do dobrej administracji 4. Modele zarządzania jakością 5. Narzędzia zarządzania jakością 6. Kontrola i audyt w zarządzaniu jakością |
|
Literatura: |
Celej P., Kaczmarczyk M., Zarządzanie jakością w administracji i biznesie, Sosnowiec 2016. Gitling M., System zapewnienia jakości w administracji publicznej, Brzeg 2003. Hąber P., Szewczyk P., Społeczna odpowiedzialność a zarządzanie jakością, Gliwice 2010. Krukowski K., Sasak J. (red. nauk.), Tendencje we współczesnym zarządzaniu publicznym, Kraków 2016. Lisiecki M., Jakość w zarządzaniu bezpieczeństwem obywateli, Lublin 2009. Łukasiewicz J. (red.), Jakość administracji publicznej, Rzeszów 2004. Osiński J. (red. nauk.), Administracja publiczna na progu XXI wieku, Warszawa 2011. Piekara A., Jakość administracji w Polsce. Zarys współczesnej problematyki, Warszawa 2010. Salerno-Kochan M. (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Kraków 2016, Kraków 2017. Sikora T. (red.), Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, Kraków 2011. Szczepańska K., Zasady zarządzania jakością, Warszawa 2018. Ulewicz R., Blaskova M., Quality Production Improvement, Częstochowa 2016. Waściński T., Rychły-Lipińska A.D., System zarządzania jakością w jednostkach administracji publicznej, Olsztyn 2007. Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Warszawa 2013. Podaną powyżej literaturę można uzupełniać o inne teksty, artykuły itp. |
|
Uwagi: |
Na ocenę końcową z przedmiotu będą składały się następujące elementy: bieżąca praca na zajęciach; aktywność na zajęciach (minusy za jej brak); jeżeli na zajęciach nie zostanie uzyskana odpowiednia ilość aktywności - odpowiedź ustna na koniec semestru (na dyżurze). Liczba nieobecności: 1 (w przypadku większej liczby – odpowiedź ustna na dyżurze). Aktywność wymagana na daną ocenę: 5: 6 4+: 5 4: 4 3+: 3 3: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.