Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Polityka regionalna w UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2751-SM-S1-3-AP-PRUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polityka regionalna w UE
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Przedmioty specjalizacyjne - stosunki międzynarodowe I st. - 3 rok - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu integracji europejskiej, instytucji europejskich oraz procedury stanowienia prawa w UE.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium ma wartość 3 punktów ECTS.

3x30 h = minimum 90 godzin pracy poświęconych m.in. na:

1. uczęszczanie na konwersatorium;

2. pracę indywidualną studenta: uzupełnienie notatek, zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, przygotowanie prezentacji w grupie, czytanie literatury, kontakt z wykładowcą;

3. przygotowanie do zaliczenia końcowego.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - Zna podstawową terminologię i metody badawcze używane w dziedzinach nauki, w ramach których prowadzone są badania nad stosunkami międzynarodowymi (K_W01)

W2 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i rezultatów integracji europejskiej (K_W13)

W3 - Zna kluczowe zasady pozyskiwania środków z Unii Europejskiej i funkcjonowania w środowisku międzynarodowym (K_W15)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Wyszukuje, selekcjonuje, ocenia i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (K_U02)

U2 - Wykrywa i analizuje związki przyczynowoskutkowe między wydarzeniami międzynarodowymi, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii europejskich (K_U08)

U3 - Prawidłowo stosuje normy prawa krajowego, europejskiego (unijnego) i międzynarodowego dla oceny proponowanych rozwiązań konkretnych problemów (K_U09)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy

i efektywnie ją organizuje (K_K03)

K2 - Angażuje się we współpracę i potrafi pracować w grupie przy realizacji wspólnych działań (K_K06)

Metody dydaktyczne:

1. Prezentacje multimedialne.

2. Dyskusja i omawianie zagadnień.

3. Analiza materiałów źródłowych i bieżących wydarzeń oraz doniesień medialnych z zakresu polityki regionalnej w UE.

4. Praca w grupach.

Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami).

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznanie z genezą, założeniami oraz sposobami wdrażania celów polityką regionalną UE. W trakcie zajęć rozwijana będzie umiejętność oceny roli instytucji i ich wpływu na prowadzenie polityki regionalnej UE. Studenci zostaną również zaznajomieni z dokumentami i aktami prawnymi dotyczącymi polityki regionalnej. Studenci będą także zdobywali umiejętność łączenia faktów z zakresu polityki regionalnej UE i wykorzystywania ich w praktyce.

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznanie z genezą, założeniami oraz sposobami wdrażania celów polityką regionalną UE. W trakcie zajęć rozwijana będzie umiejętność oceny roli instytucji i ich wpływu na prowadzenie polityki regionalnej UE. Studenci zostaną również zaznajomieni z dokumentami i aktami prawnymi dotyczącymi polityki regionalnej. Studenci będą także zdobywali umiejętność łączenia faktów z zakresu polityki regionalnej UE i wykorzystywania ich w praktyce.

1. Zajęcia organizacyjne.

2./3. Informacje podstawowe: polityka regionalna/spójności/strukturalna; fundusze przedakcesyjne, fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, inicjatywy wspólnotowe, proces programowania.

4. Fundusze przedakcesyjne: PHARE, ISPA, SAPARD. Instrument Pomocy Przedakcesyjnej IPA I - III.

5. Fundusze strukturalne w perspektywie finansowej 2004-2006, 2007-2013 i 2014-2020. Fundusz Spójności. Inicjatywy wspólnotowe.

6./7. Polityka regionalna w perspektywie 2021-2027.

- EFRR i Fundusz Spójności (cele i zadania, adresaci wsparcia)

- Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza

- Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji

- IPA III: Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (2021–2027)

- Zwiększanie innowacyjności europejskich regionów: Strategie na rzecz trwałego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu

- Europejski Fundusz Społeczny Plus – EFS+ (2021–2027)

- Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury (2021–2027)

- Wspólne zasady dotyczące unijnych funduszy (2021–2027)

- Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa

8. Polityka regionalna – zarządzanie i wdrażanie

- Wzmacnianie europejskiej współpracy terytorialnej

- Europejski Instrument Sąsiedztwa (2014–2020) oraz jego kontynuacja

- Instrument pożyczkowy na rzecz sektora publicznego w ramach mechanizmu sprawiedliwej transformacji

- Program Współpracy Transgranicznej Interreg (2021–2027)

9. Kompetencje instytucji UE w zakresie polityki regionalnej. Cele polityki regionalnej w perspektywach finansowych od 1988 r.

10. Euroregiony – podstawowe zasady funkcjonowania i akty prawne. Jednostki terytorialne w UE – NUTS.

11/12. Euroregiony w Polsce – wybrane przykłady (prezentacje przygotowywane przez studentów).

13. Strategie terytorialne

- Regiony najbardziej oddalone UE

- Strategie makroregionalne:

Strategia UE dla regionu adriatycko-jońskiego

Region Arktyki – nowa polityka UE

Strategia Unii Europejskiej dla regionu Dunaju

Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego

Strategia UE na rzecz regionu alpejskiego

- Strategie urbanistyczne

Zaangażowanie miast w tworzenie i wdrażanie polityki UE

Polityka spójności UE – wymiar miejski

14. Kolokwium zaliczeniowe.

15. Zajęcia końcowe.

Literatura:

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl

https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/regional-policy_pl

https://mojregion.eu/

1. P. Churski, Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską, Poznań 2008

2. P. Dubel, Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Warszawa 2021

3. S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej, Warszawa 2012

4. M. Smętkowski, Rozwój regionów i polityka regionalna w krajach Europy Środkowo- Wschodniej w okresie transformacji i globalizacji, Warszawa 2013

5. J.W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele - Działania - Środki, Kraków 2008.

6. J.W. Tkaczyński, M. Świstak, Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na zajęciach - tzw. ocenianie ciągłe (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1).

3. Tzw. "wejściówki" (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1).

4. Przygotowanie prezentacji z wybranego euroregionu (K1, K2)

5. Kolokwium zaliczeniowe.

Nadprogramowe nieobecności powinny być zaliczane na bieżąco na dyżurze.

Kwestie dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisanie oceny) należy zgłaszać najpóźniej w ciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru.

Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Modrzyńska
Prowadzący grup: Joanna Modrzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Modrzyńska
Prowadzący grup: Joanna Modrzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Modrzyńska
Prowadzący grup: Joanna Modrzyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)