Wspólna waluta europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2751-SM-S1-3-WWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0412) Finanse, bankowość, ubezpieczenia
|
Nazwa przedmiotu: | Wspólna waluta europejska |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Stosunki międzyn. I stopnia - 3 rok- stacjonarne- sem. LETNI |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu makroekonomii i międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz faktów z historii stosunków międzynarodowych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 - Ma uporządkowaną wiedzę o zjawiskach ekonomicznych i procesach gospodarczych, na poziomie krajowym i międzynarodowym K_W05 - Zna międzynarodowe powiązania polityczne, gospodarcze, kulturalne i wojskowe między uczestnikami stosunków międzynarodowych K_W08 - Dysponuje wiedzą dotyczącą struktur wewnętrznych, mechanizmów działania, trybu stanowienia prawa i zasad prawnych w Unii Europejskiej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01- Potrafi wyszukiwać, oceniać, interpretować teksty z zakresu stosunków międzynarodowych z punktu widzenia nauk: o polityce, ekonomicznych, prawnych oraz historii K_U02- Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych K_U04 - Formułuje własne tezy i je uzasadnia, a także ocenia poglądy innych i dyskutuje o tym w języku polskim i obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U05 - We własnym zakresie planuje i realizuje proces samokształcenia K_U06 - Planuje i organizuje pracę własną oraz zespołową K_U07 - Potrafi wskazać i analizować związki przyczynowo-skutkowe wydarzeń międzynarodowych K_U08 - Opisuje i analizuje stosunki polityczne, gospodarcze, społeczne i w kwestiach bezpieczeństwa między różnymi uczestnikami relacji międzynarodowych K_U09 - Analizuje i interpretuje dane statystyczne dotyczące zagadnień z zakresu stosunków międzynarodowych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K06 - Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i jest w stanie zdiagnozować własne braki |
Metody dydaktyczne: | zajęcia odbywają się w formie wykładu konwersatoryjnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusji, zachęcania do formułowania własnych wniosków, opinii, prognoz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
zajęcia pt. Wspólna waluta europejska przybliżają istotę europejskiej unii walutowej oraz stanowią analizę korzyści i kosztów oraz szans i zagrożeń związanych z wprowadzeniem euro i poddaniem się wspólnej polityce pieniężnej Europejskiego Banku Centralnego |
Pełny opis: |
Istota unii walutowej Zarys procesu integracji walutowej w UE Kryteria konwergencji z Maastricht warunkujące członkostwo w strefie euro Wspólna polityka pieniężna Europejski Bank Centralny a Europejski System Banków Centralnych Konsekwencje wprowadzenia euro - analiza korzyści, kosztów, szans i zagrożeń związanych z przejściem na walutę międzynarodową oraz poddaniem się wspólnej polityce pieniężnej Europejskiego Banku Centralnego Perspektywy wprowadzenia euro w Polsce Korzyści, koszty, szanse i zagrożenia związane z pozostawaniem poza strefą euro |
Literatura: |
Oręziak L., Euro – nowy pieniądz, Warszawa 2004 Temperton P., Euro Wspólna waluta, Felberg 2005 Wójcik C., Integracja ze strefą euro. Teoretyczne i praktyczne aspekty konwergencji, PWN, Warszawa 2008 Kawalec S., Pytlarczyk E., Paradoks euro. Jak wyjść z pułapki wspólnej waluty?, Poltext Götz M., Kryzys i przyszłość strefy euro, Difin, 2012 red. Michałowska-Gorywoda K., Unia Europejska, Warszawa 1998 red. K.A. Wojtaszczyk, System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2005 Stiglitz J.E., The Euro: How a Common Currency Threatens the Future of Europe, WW Norton & Company, 2016 Moro G., The Single Currency and the European Citizenship, Bloomsburry, 2018 Raporty i analizy Europejskiego Banku Centralnego |
Metody i kryteria oceniania: |
test na koniec semestru aktywność w trakcie zajęć w całym semestrze (w trakcie zajęć stacjonarnych oraz elearningowych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Redo | |
Prowadzący grup: | Magdalena Redo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Redo | |
Prowadzący grup: | Magdalena Redo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.