Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

System polityczny RP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2752-BW-N1-1-SPRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: System polityczny RP
Jednostka: Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Grupy: Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. LET
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach - 20 godz., zebranie literatury przedmiotu, zapoznanie się z nią w celu przygotowania się do końcowego testu pisemnego - 30 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta = 50 godz.


Wykład ma charakter konwersatoryjny.



Efekty uczenia się - wiedza:

Zajęcia z przedmiotu System polityczny RP mają na celu przekazanie studentowi zasobu wiedzy o funkcjonowaniu najważniejszych instytucji państwowych.


Podczas zajęć przekazywana jest wiedza na temat poprawnego opisywania zasad ustrojowych zawartych w Konstytucji RP oraz kompetencji głównych instytucji państwa (prezydenta RP, Rady Ministrów, sejmu, senatu, sądów i trybunałów, organów kontroli państwowej i ochrony prawnej, samorządu terytorialnego). Omawiana jest organizacja i zasady funkcjonowania ważniejszych instytucji w Polsce, wskazuje się również na możliwości wpływania obywateli na ich działalność. Analizowana jest problematyka związana z rywalizacją ugrupowań politycznych na polskiej scenie politycznej - szczegółowemu badaniu podlegają więc kwestie oferty programowej partii, ale także problematyka dotycząca wyborów, referendów, systemu wyborczego, czy wreszcie finansowania polityki. Przedmiotem zajęć są również zagadnienia związane z ewolucją polskiego systemu politycznego.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Zajęcia kształtują u studenta umiejętności i postawy niezbędne do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa obywatelskiego. Mają również przyczynić się do doskonalenia umiejętności w zakresie krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości społeczno-politycznej.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Kompetencje społeczne:

Zajęcia z Systemu Polit. RP mają nauczyć:

1) rozumienia znaczenia instytucji i procedur w procesie sprawowania władzy;

2) rozumienia roli poszczególnych instytucji w całym systemie polityczno-prawnym III RP;

3) określenia zasad i wartości, na jakich powinien się opierać system polityczny demokratycznego państwa prawnego;

4) umiejętności analizy zjawisk politycznych na polskiej scenie politycznej;

5) rozumienia statusu i roli ustrojowej konstytucyjnych organów państwa;

6) charakteryzowania źródeł prawa powszechnie obowiązującego i mechanizmów jego stanowienia;

7) potrafi przedstawiania zasad konstytucyjnych, z których wynika status i sposób działania instytucji publicznych, status podmiotów nie będących organami władzy publicznej (w szczególności przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych);

8) posługiwania się podstawowymi źródłami informacji o prawie w celu odnalezienia aktu prawnego i informacji o nim;

9) określania podmiotowego i przedmiotowego zakresu normy prawnej zawartej w akcie normatywnym;

10) ustalania praw i obowiązków podmiotu prawnego na podstawie aktu normatywnego;

11) określania konsekwencji nowelizacji aktu normatywnego dla praw i obowiązków podmiotu prawnego;

12) rozumienia problemów związanych ze stosowaniem przepisów prawa, w rozwiązaniu których konieczne jest zasięgnięcie pomocy specjalistycznej;

13) korzystania z komentarza prawniczego w celu rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem prawa.

14) praktycznej umiejętności stosowania wiedzy z prawa konstytucyjnego w życiu zawodowym;

15) formułowania własnych ocen zgodności postępowania polityków ze standardami demokratycznymi;

16) właściwego interpretowania sytuacji obywatela w państwie demokratycznym w obliczu naruszenia jego praw i wolności;

17) procedur, którymi kieruj¡ się władze i obywatele w toku kampanii wyborczych, organizowanych na różnych poziomach funkcjonowania społeczeństwa;

18) sprawnego poruszania się w przepisach Konstytucji RP;

19) konstruowania własny systemu światopoglądowego i wpisania go w demokratyczne standardy funkcjonowania systemu politycznego III RP.


Metody dydaktyczne:

Metody nauczania:

1) wykład problemowy; 2) pokaz multimedialny; 3) analiza aktów normatywnych 4)dyskusja dydaktyczna, 5) metoda casusowa.

Wykład akademicki prowadzony metodą sokratejską wzbogacony o prezentacje multimedialne oraz casus. Studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach, bardzo często przeprowadzane są różnego rodzaju symulacje.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- oxfordzka

Skrócony opis:

Celem wykładu jest omówienie problematyki związanej z ewolucją i funkcjonowaniem polskiego systemu politycznego.

Pełny opis:

Podczas wykładu studenci zapoznają się z funkcjonowaniem systemu zasad, instytucji i procedur, składających się na istotę relacji państwa i społeczeństwa oraz z meandrami procesu sprawowania władzy w Rzeczypospolitej Polskiej. Podczas wykładu omówiony zostanie polski system konstytucyjny, system partyjny, prawa, wolności i obowiązki obywatelskie. Analizie poddane zostaną również wzajemne relacje miedzy naczelnymi organanami państwa i społeczeństwa samorządowego. Zaprezentowane zostaną mechanizmy działania głównych instytucji życia politycznego. Do głównych treści zajęć zalicza się problematyka związana z rozwojem systemu politycznego w III RP, strukturą instytucji politycznych (legislatywa, egzekutywa, władza sądownicza), procesami funkcjonowania władzy państwowej, kwestią kontroli władzy publicznej, odpowiedzialnością polityczną i konstytucyjną, prawami i wolnościami obywatelskimi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. W. Skrzydło, Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 roku

2. T. Godlewski, Polski system polityczny. Instytucje – procedury – obywatele

3. H. Lisicka (red.), System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej

4. P. Sarnecki, Senat RP i jego relacje z Sejmem

5. L. Garlicki, Polski system polityczny. Zarys wykładu

6. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne

7. M. Chmaj, Skrzydło W., System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej

8. M. Chmaj, J. Marszałek-Kawa, W. Sokół W., Encyklopedia wiedzy politycznej

9. A. Antoszewski (red.), Demokratyzacja w III RP

10. S. Gebethner, Wybory do Sejmu i Senatu

11. S. Gebethner, Wybory na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

12. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne

13. J. Regucki, Samorząd III RP. Koncepcje i realizacja

14. W. Sokolewicz (red.), Zasady podstawowe polskiej Konstytucji

15. G. Rydlewski, Rządowy system decyzyjny w Polsce

16. W. Hładkiewicz, M. Szczerbiński (red.), Piętnaście lat doświadczeń polskiej demokracji

17. Czasopisma – Athenaeum, Wrocławskie Studia Politologiczne, Przegląd Dyplomatyczny, Przegląd Sejmowy

18. P. Sarnecki, System źródeł prawa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej

19. E. Zieliński, Przeobrażenia ustrojowe w Polsce

20. M. Kruk, „Mała konstytucja” w procesie przemian ustrojowych w Polsce

21. S. Gebethner, W poszukiwaniu kompromisu konstytucyjnego. Dylematy, kontrowersje w procesie stanowienia nowej Konstytucji RP

22. M. T. Staszewski, Referendum konstytucyjne w Polsce

23. B. Banaszak, Prawa człowieka i obywatela w nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Sejmowy”, nr 5/1997

24. D. Dudek, Konstytucja RP. Wybór źródeł

25. H. Zięba-Załucka, Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej

26. R. Chruściak, T. Mołdawa, K. A. Wojtaszczyk, E. Zieliński,, Polski system polityczny w okresie transformacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu następuje w formie egzaminu ustnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)