System polityczny RP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2752-BW-N1-1-SPRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | System polityczny RP |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wewnętrzne I stopnia - 1 rok - niestacjonarne - sem. LET |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach - 20 godz., zebranie literatury przedmiotu, zapoznanie się z nią w celu przygotowania się do końcowego testu pisemnego - 30 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta = 50 godz. Wykład ma charakter konwersatoryjny. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zajęcia z przedmiotu System polityczny RP mają na celu przekazanie studentowi zasobu wiedzy o funkcjonowaniu najważniejszych instytucji państwowych. Podczas zajęć przekazywana jest wiedza na temat poprawnego opisywania zasad ustrojowych zawartych w Konstytucji RP oraz kompetencji głównych instytucji państwa (prezydenta RP, Rady Ministrów, sejmu, senatu, sądów i trybunałów, organów kontroli państwowej i ochrony prawnej, samorządu terytorialnego). Omawiana jest organizacja i zasady funkcjonowania ważniejszych instytucji w Polsce, wskazuje się również na możliwości wpływania obywateli na ich działalność. Analizowana jest problematyka związana z rywalizacją ugrupowań politycznych na polskiej scenie politycznej - szczegółowemu badaniu podlegają więc kwestie oferty programowej partii, ale także problematyka dotycząca wyborów, referendów, systemu wyborczego, czy wreszcie finansowania polityki. Przedmiotem zajęć są również zagadnienia związane z ewolucją polskiego systemu politycznego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Zajęcia kształtują u studenta umiejętności i postawy niezbędne do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa obywatelskiego. Mają również przyczynić się do doskonalenia umiejętności w zakresie krytycznej oceny otaczającej rzeczywistości społeczno-politycznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne: Zajęcia z Systemu Polit. RP mają nauczyć: 1) rozumienia znaczenia instytucji i procedur w procesie sprawowania władzy; 2) rozumienia roli poszczególnych instytucji w całym systemie polityczno-prawnym III RP; 3) określenia zasad i wartości, na jakich powinien się opierać system polityczny demokratycznego państwa prawnego; 4) umiejętności analizy zjawisk politycznych na polskiej scenie politycznej; 5) rozumienia statusu i roli ustrojowej konstytucyjnych organów państwa; 6) charakteryzowania źródeł prawa powszechnie obowiązującego i mechanizmów jego stanowienia; 7) potrafi przedstawiania zasad konstytucyjnych, z których wynika status i sposób działania instytucji publicznych, status podmiotów nie będących organami władzy publicznej (w szczególności przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych); 8) posługiwania się podstawowymi źródłami informacji o prawie w celu odnalezienia aktu prawnego i informacji o nim; 9) określania podmiotowego i przedmiotowego zakresu normy prawnej zawartej w akcie normatywnym; 10) ustalania praw i obowiązków podmiotu prawnego na podstawie aktu normatywnego; 11) określania konsekwencji nowelizacji aktu normatywnego dla praw i obowiązków podmiotu prawnego; 12) rozumienia problemów związanych ze stosowaniem przepisów prawa, w rozwiązaniu których konieczne jest zasięgnięcie pomocy specjalistycznej; 13) korzystania z komentarza prawniczego w celu rozwiązywania problemów związanych ze stosowaniem prawa. 14) praktycznej umiejętności stosowania wiedzy z prawa konstytucyjnego w życiu zawodowym; 15) formułowania własnych ocen zgodności postępowania polityków ze standardami demokratycznymi; 16) właściwego interpretowania sytuacji obywatela w państwie demokratycznym w obliczu naruszenia jego praw i wolności; 17) procedur, którymi kieruj¡ się władze i obywatele w toku kampanii wyborczych, organizowanych na różnych poziomach funkcjonowania społeczeństwa; 18) sprawnego poruszania się w przepisach Konstytucji RP; 19) konstruowania własny systemu światopoglądowego i wpisania go w demokratyczne standardy funkcjonowania systemu politycznego III RP. |
Metody dydaktyczne: | Metody nauczania: 1) wykład problemowy; 2) pokaz multimedialny; 3) analiza aktów normatywnych 4)dyskusja dydaktyczna, 5) metoda casusowa. Wykład akademicki prowadzony metodą sokratejską wzbogacony o prezentacje multimedialne oraz casus. Studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach, bardzo często przeprowadzane są różnego rodzaju symulacje. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest omówienie problematyki związanej z ewolucją i funkcjonowaniem polskiego systemu politycznego. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu studenci zapoznają się z funkcjonowaniem systemu zasad, instytucji i procedur, składających się na istotę relacji państwa i społeczeństwa oraz z meandrami procesu sprawowania władzy w Rzeczypospolitej Polskiej. Podczas wykładu omówiony zostanie polski system konstytucyjny, system partyjny, prawa, wolności i obowiązki obywatelskie. Analizie poddane zostaną również wzajemne relacje miedzy naczelnymi organanami państwa i społeczeństwa samorządowego. Zaprezentowane zostaną mechanizmy działania głównych instytucji życia politycznego. Do głównych treści zajęć zalicza się problematyka związana z rozwojem systemu politycznego w III RP, strukturą instytucji politycznych (legislatywa, egzekutywa, władza sądownicza), procesami funkcjonowania władzy państwowej, kwestią kontroli władzy publicznej, odpowiedzialnością polityczną i konstytucyjną, prawami i wolnościami obywatelskimi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. W. Skrzydło, Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 roku 2. T. Godlewski, Polski system polityczny. Instytucje – procedury – obywatele 3. H. Lisicka (red.), System polityczny Rzeczypospolitej Polskiej 4. P. Sarnecki, Senat RP i jego relacje z Sejmem 5. L. Garlicki, Polski system polityczny. Zarys wykładu 6. W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne 7. M. Chmaj, Skrzydło W., System wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej 8. M. Chmaj, J. Marszałek-Kawa, W. Sokół W., Encyklopedia wiedzy politycznej 9. A. Antoszewski (red.), Demokratyzacja w III RP 10. S. Gebethner, Wybory do Sejmu i Senatu 11. S. Gebethner, Wybory na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 12. L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne 13. J. Regucki, Samorząd III RP. Koncepcje i realizacja 14. W. Sokolewicz (red.), Zasady podstawowe polskiej Konstytucji 15. G. Rydlewski, Rządowy system decyzyjny w Polsce 16. W. Hładkiewicz, M. Szczerbiński (red.), Piętnaście lat doświadczeń polskiej demokracji 17. Czasopisma – Athenaeum, Wrocławskie Studia Politologiczne, Przegląd Dyplomatyczny, Przegląd Sejmowy 18. P. Sarnecki, System źródeł prawa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 19. E. Zieliński, Przeobrażenia ustrojowe w Polsce 20. M. Kruk, „Mała konstytucja” w procesie przemian ustrojowych w Polsce 21. S. Gebethner, W poszukiwaniu kompromisu konstytucyjnego. Dylematy, kontrowersje w procesie stanowienia nowej Konstytucji RP 22. M. T. Staszewski, Referendum konstytucyjne w Polsce 23. B. Banaszak, Prawa człowieka i obywatela w nowej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „Przegląd Sejmowy”, nr 5/1997 24. D. Dudek, Konstytucja RP. Wybór źródeł 25. H. Zięba-Załucka, Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 26. R. Chruściak, T. Mołdawa, K. A. Wojtaszczyk, E. Zieliński,, Polski system polityczny w okresie transformacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje w formie egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.