Zwalczanie korupcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2752-BW-N2-2-ZK-ZK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Zwalczanie korupcji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie |
Grupy: |
Bezpieczeństwo wewnętrzne II stopnia - 2 rok - PRZEDMIOTY MODUŁOWE -niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach - 10 godz., zebranie literatury przedmiotu, zapoznanie się z nią w celu przygotowania prezentacji - 20 godz., przygotowanie się do dyskusji - 20 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta = 50 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu problematyki zwalczania korupcji, w tym dotyczącej znajomości podstawowych pojęć, obowiązujących rozwiązań prawnych w ujęciu komparatystycznym, czy też praktyki działań i zachowań w tym obszarze. Student potrafi wyjaśnić istotę omówionych na konwersatoriach zagadnień oraz podejmować dyskusję w przedmiocie wybranych problemów. Jest zdolny do formułowania wypowiedzi i wniosków na temat problemów związanych z walką z korupcją. Student identyfikuje okoliczności sprzyjające powstawaniu korupcji oraz formułuje propozycje skutecznych działań służących zapobieganiu powstawania tego zjawiska. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student jest zdolny do samodzielnego uzupełniania wiedzy w przedmiocie zajęć. Student uzyskuje umiejętności w zakresie analizy oraz oceny obowiązujących regulacji prawnych z zakresu zwalczania korupcji na terenie Polski oraz w innych państwach. Potrafi dokonać ich krytycznej oceny. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne: Potrafi wykorzystać wiedzę do skutecznego przekonania innych o zasadności formułowanych przez siebie ocen. |
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa – burza mózgów, dyskusje panelowe, prezentacje multimedialne, wypowiedzi ustne, studium przypadku, praca z tekstem, analiza materiałów prasowych i danych statystycznych |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć konwersatoryjnych jest problematyka zwalczania korupcji, w tym zagadnienia dotyczące pojęć, obowiązujących rozwiązań prawnych (prezentowanych także w ujęciu komparatystycznym) oraz praktyki działań i zachowań w tym obszarze. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie korupcji, łapówkarstwa, nepotyzmu 2. Pełnomocnik rządu ds. walki z korupcją 3. Uchwała 37 Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2014 r., w sprawie Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019 4. Strategie Antykorupcyjne na Świecie 5. Służby powołane do walki z korupcją w Polsce – działalność CBA 6. Zinstytucjonalizowana działalność antykorupcyjna na świecie 7. Raporty z działalności CBA 8. Współpraca międzynarodowa w zakresie zwalczania korupcji 9. Konwencja 563 Narodów Zjednoczonych Przeciwko Korupcji, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 31 października 2003 r. oraz Konwencja o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, sporządzona w Paryżu dnia 17 grudnia 1997 r., (Dz. U. z dnia 26 marca 2001 r.) 10. Przepisy Rady Europy w sprawie walki z korupcją 11. Przepisy antykorupcyjne w prawie bankowym 12. Ustawa o zamówieniach publicznych – przetargi 13. Przewidywane zagrożenia korupcyjne w Polsce. Sfery narażone na działalność korupcyjną: – służba zdrowia, – informatyzacja, – przetargi wojskowe, – budowa autostrad, – sport, – Euro 2012, – działalność urzędów, – finansowanie partii politycznych, – sądy i policja, itd. 14. Kodeksy etyczne 15. Rola mediów – IV władza 16. Mechanizmy zapobiegania korupcji w procesie tworzenia prawa 17. Lobbing a korupcja, ekonomiczny, polityczny i kulturowy wymiar korupcji, Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r., o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, 18. Komisje śledcze 19. Rankingi korupcji 20. Indeksy Percepcji Korupcji Transparency International 21. Badania opinii publicznej o sposobie rozumienia pojęcia korupcji – Czy w Polsce jest przyzwolenie społeczne na tego rodzaju zachowania? 22. Indeks Percepcji Korupcji 2013 23. Głośne afery korupcyjne, np. Włochy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Niemcy, Francja, instytucje Unii Europejskiej 24. Atlas korupcji |
Literatura: |
A. Kobylińska, G. Markowski, M. Solon-Lipiński, Mechanizmy przeciwdziałania korupcji w Polsce. Raport z monitoringu, Warszawa 2012. Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. , o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r., o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne www.antykorupcja.gov.pl/ak/prawo/polskie-przepisy/1625,Polskie-przepisy-prawa.html – tu wszystkie przepisy Rola urzędów administracji państwowej w identyfikowaniu nieprawidłowości w zamówieniach publicznych. IV Międzynarodowa Konferencja Antykorupcyjna, Warszawa 2014. Europa bez korupcji, III Międzynarodowa Konferencja Antykorupcyjna, Warszawa 2013. Anticipates Corruption Threats In Poland, Warszawa 2013. Zinstytucjonalizowana działalność antykorupcyjna na świecie, Warszawa 2011. Jerzego Kosińskiego, Krzysztofa Kraka, Anny Koman (red.), Korupcja i Antykorupcja, Wybrane zagadnienia. Część I– III, Warszawa 2012. Strona | 3 Poradnik antykorupcyjny dla urzędników, Warszawa 2012. Korupcja na przestrzeni wieków, Warszawa 2012 Mapa korupcji, 2010, 2011, 2012, 2013 „Przegląd Antykorupcyjny”, http://www.antykorupcja.gov.pl/ak/wydawnictwa-cba www.antykorupcja.gov.pl www.cba.gov.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach, przyswojenie wiedzy z omawianego zakresu, aktywność w trakcie dyskusji oraz przedstawienie 20 minutowego wystąpienia na jeden z wybranych tematów z wykorzystaniem liczącej co najmniej 10 pozycji literatury przedmiotu. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie zaliczenia prezentacji, stopnia aktywności i frekwencji oraz wyników testu pisemnego. Prowadzący dopuszcza tzw. wejściówki, sprawdzające stan przygotowania do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.