Analiza jakości środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-AJS-G-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0522) Środowisko naturalne i przyroda
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza jakości środowiska |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw organizacji i funkcjonowania środowiska geograficznego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 55 godz. - udział w wykładach - 15 godz. - udział w ćwiczeniach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 20 godz.: - przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz. - opracowywanie projektów (sprawozdań) w ramach ćwiczeń - 5 godz. - przygotowanie do egzaminu końcowego - 10 godz. Łączna liczba godzin: 75. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych student opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych K_W02 W2: ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu geografii oraz W3: zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi K_W04 W4: ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej (w tym przede wszystkim geograficznej) oraz ma znajomość rozwoju geografii i stosowanych w niej metod badawczych K_W05 W5: ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie geografii K_U01 U2: wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne K_U03 U3: stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 K2: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K02 K3: rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia laboratoryjne i audytoryjne. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Pojęcie środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu. Struktura i jakość środowiska na przestrzeni wieków. Modele i struktura krajobrazu. Metodyka oceny krajobrazu. Metody opisowe i ilościowe analizy jakości środowiska. Syntezy krajobrazowe. Pojęcie potencjału środowiska i krajobrazu. Usługi ekosystemowe. Hemerobia. Zagrożenia środowiska przyrodniczego. Rekultywacja. Standardy jakości środowiska. Ocena przekształceń środowiska przyrodniczego w regionie kujawsko-pomorskim na podstawie wybranych przykładów. |
Pełny opis: |
Pojęcie środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu. Struktura i jakość środowiska na przestrzeni wieków. Modele i struktura krajobrazu. Metodyka oceny krajobrazu. Metody opisowe i ilościowe analizy jakości środowiska. Syntezy krajobrazowe. Pojęcie potencjału środowiska i krajobrazu. Usługi ekosystemowe. Hemerobia.Zagrożenia środowiska przyrodniczego. Rekultywacja. Standardy jakości środowiska. Ocena przekształceń środowiska przyrodniczego w regionie kujawsko-pomorskim na podstawie wybranych przykładów. |
Literatura: |
Bródka S. (red.), 2010, Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego. Studia i Prace z Geografii i Geologii, 4, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. Chmielewski T. J., 2012, Systemy krajobrazowe struktura-funkcjonowanie-planowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Karczewska A., 2008, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wydawnictwo UWP. Wrocław Kot R., 2014, Zastosowanie modelowania GIS w ocenie georóżnorodności, Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 38,Warszawa, s. 95-105. Kot, R., 2015. The point bonitation method for evaluating geodiversity: a guide with examples (Polish Lowland). Geografiska Annaler: Series A, Physical Geography, 97(2), 375–393. DOI:10.1111/geoa.12079 Kot R., 2018, A comparison of results from geomorphological diversity evaluation methods in the Polish Lowland (Toruń Basin and Chełmno Lakeland). Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 118 (1), 17–35. https://doi.org/10.1080/00167223.2017.13436. Kot R. i in. 2015, Internetowy Atlas Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Urząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego, http://atlas.kujawsko-pomorskie.pl/maps/app/map#. Dostęp 28.10.2015. Kot R., Leśniak K., 2006, Ocena georóżnorodności za pomocą miar krajobrazowych - podstawowe trudności metodyczne, Przegl. Geogr., t. 78, z. 1, s. 25-45.Ostaszewska K., 2002, Geografia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Maciak F., 1996, Ochrona i rekultywacja środowiska. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Pietrzak M., 2010, Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu. Teoria i metodologia.Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. J. A. Komeńskiego, Leszno. Richling A., 1992, Kompleksowa geografia fizyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Richling A., Solon J., 2011, Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na ćwiczeniach. Poprawnie wykonane i oddane w terminie prace. Pisemne kolokwium. Progi decydujące o zaliczeniu przedmiotu i otrzymanej przez studenta ocenie: 0-50% - ndst, 51-60% - ocena dostateczna, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Hulisz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dubiniewicz, Piotr Hulisz, Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Joanna Uscka-Kowalkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Hulisz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dubiniewicz, Piotr Hulisz, Rafał Kot, Maciej Markiewicz, Joanna Uscka-Kowalkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.