Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe z geografii społeczno-ekonomicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-CTGSE-G-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe z geografii społeczno-ekonomicznej
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty dla kierunku - GEOGRAFIA
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w zajęciach - 32

- udział w konsultacjach - 3


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 7

- praca własna nad opracowaniem pracy zaliczeniowej - 8


W sumie 50 godz. = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W01: student ma wiedzę w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej, rozwoju reginalnego i lokalnego - K_W02,

W02: posiada wiedzę podstawową w zakresie przestrzennych wymiarów zjawisk i procesów gospodarczych i społecznych występujących na danym obszarze - K_W01;

W03: rozumie istotną rolę środowiska przyrodniczego w rozwoju działalności człowieka - K_W08;

W04: rozumie oraz identyfikuje wpływ relacji społeczno-gospodarczych na przestrzeń badanego obszaru - K_W14;


Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: student wykorzystuje dostępne źródła informacji dotyczące sytuacji społeczno-ekonomicznej badanego obszaru, w tym także elektroniczne, wyszukuje, przetwarza i je interpretuje - K_U07, K_U09;

U02: student posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim, prezentując zebrany i opracowany materiał w trakcie zajęć - K_U10,

U03: student przeprowadza obserwacje i kwerendę terenową na danym obszarze badań - K_U05

U04: student stosuje podstawowe metody analizy, w tym matematyczno-statystyczne, kartograficzne przy opracowaniu pracy zaliczeniowej - K_U06


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - K_K09,

K02: student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania posiadanej wiedzy z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej, rozwoju regionalnego i lokalnego - w tym bieżących wiadomości dotyczących wybranych obszarów - K_K01,

K03: student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie właściwie postępować i zachować się w terenie - K_K10


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przeprowadzenie badań z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej w oparciu o kwerendę terenową.

Pełny opis:

Celem ćwiczeń jest wykonanie badań z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej w oparciu o kwerendę terenową; zapoznanie z przestrzennymi wymiarami zjawisk i procesów gospodarczych i społecznych zachodzących na danym obszarze. Kompleksowe ujęcie problematyki - trójstopniowy podział badań: analiza materiałów zastanych, kwerenda terenowa (badania ilościowe i jakościowe, dokumentacja fotograficzna, obserwacja w terenie), analiza i opracowanie zgromadzonych materiałów i danych, a następnie prezentacja rezultatów badań.

Literatura:

Zalecane lektury i materiały pomocnicze: Materiały dotyczące obszaru: opracowania książkowe i czasopisma, materiały niepublikowane (np. maszynopisy, analizy, ekspertyzy itp.), dane statystyczno-kartograficzne, dane zebrane z lokalnych instytucji publicznych.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę na podstawie:

- opracowania merytorycznego analizy społeczno-gospodarczej danego obszaru (gromadzenie materiałów, analiza i przetwarzania oraz prezentacja wyników przeprowadzonych badań)

- aktywności (merytorycznej) na zajęciach

opracowanie merytoryczne analizy społeczno-gospodarczej danego obszaru (gromadzenie materiałów, analiza i przetwarzania oraz prezentacja wyników przeprowadzonych badań): W01, W02, W03, W04, U01, U02, U03, U04, K01, K02, K03

aktywność: W02, W03, U03, K01, K02, K03

Ocena końcowa z ćwiczeń

Projekt- raport:

51-60 % dostateczny,

61-70 % dostateczny plus,

71-80 % dobry,

81-90 % dobry plus,

91-100 % bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Chodkowska-Miszczuk
Prowadzący grup: Mirosław Biczkowski, Justyna Chodkowska-Miszczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)