Innowacje i markowe produkty turystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-IMPT-TIR-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0414) Marketing i reklama
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacje i markowe produkty turystyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu turystyki, marketingu i ekonomii. Znajomość podstawowej problematyki dotyczącej produktu turystycznego i walorów turystycznych Polski. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy z udziałem nauczyciela 45 godz.: Ćwiczenia – 15 godz. (Wykłady - 30 godz.) Konsultacja – 10 godz. (5godz.) Praca własna studenta – 15 godz. (5godz.) Przygotowanie do ćwiczeń – 5 godz. Opracowanie ćwiczeń, referatów, projektów – 5 godz. Przygotowanie do kolokwiów – 5 godz. W sumie (95 godz.): 40 godz. bez wykładów |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawowe pojęcia marketingowe i ekonomiczne występujące w turystyce i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych – K_W01, K_W09 W2: zna terminologię z zakresu produktu, innowacji i marki w turystyce i potrafi je odnieść do innych dyscyplin naukowych – K_W01, K_W02, KW_09 W3: charakteryzuje różne formy budowania marki turystycznej jako metody budowania przewagi konkurencyjnej oraz wymienia i charakteryzuje stosowane w nich metody i narzędzia z uwzględnieniem zróżnicowanych form turystyki - K_W02, K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi interpretować zjawiska gospodarcze w sektorze turystyki i umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu innowacji w praktyce –K_U01, K_U02, K_U03, K_U04 U2: umie analizować uwarunkowania i możliwości zastosowania innowacji w turystyce i potrafi modyfikować i proponować innowacyjne produkty turystyczne – K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07 U3: opracowuje i prezentuje innowacyjny produkt turystyczny w oparciu o nabytą wiedzę i literaturę oraz dostępne dane – K_U01, K_U07, K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, posiada umiejętność uczestniczenia w tworzeniu innowacyjnych projektów, zdolność do aktywnej i kreatywnej postawy –K_K05 K2: wskazuje na korzyści wynikające z dostrzeżenia własnych luk kompetencyjnych oraz jednoczesnej potrzeby dalszego kształcenia i uzupełniania wiedzy z zakresu marketingu i zarządzania produktami turystycznymi – K_K01, K_K03 K3: wskazuje pozytywne aspekty pracy zespołowej i współpracy w budowie innowacyjnego produktu markowego – K_K02 |
Metody dydaktyczne: | - konwersatorium, - dyskusja problemowa, - ćwiczenia praktyczne; - wykład z prezentacją; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć dotyczy treści z zakresu marketingu i zarządzania w turystyce. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką produktu, innowacji i marki w turystyce. Studenci maja możliwość zapoznania się z treściami teoretycznymi, ale i praktycznymi dotyczącymi kreowania i zarządzania produktami markowymi w różnych sektorach i na różnych szczeblach zarządzania w Polsce oraz przygotowują projekt innowacyjnego produktu turystycznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe, ćwiczenia: 1. Produkt turystyczny 2. Produkt typu obszar 3. Strategie marketingowe 4. Wybór strategii 5. Segmentacja rynku Treści programowe, wykłady: 1. Produkt turystyczny – zagadnienia teoretyczne; 2. Innowacyjność w turystyce – zagadnienia teoretyczne i praktyczne; 3. Marka turystyczna – zagadnienia teoretyczne i prawne; 4. Oznakowanie i certyfikacja produktów markowych; 5. Strategia rozwoju turystyki w Polsce – produkty markowe i produkty POT w turystyce krajowej; 6. Marketing terytorialny i produkty markowe w turystyce regionalnej; 7. Branding i marka luksusowa w hotelarstwie i gastronomii; 8. Marka i klasteryzacja w pozostałych formach turystyki, w tym turystyce wiejskiej i agroturystyce; |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Panasiuk A., Markowe produkty turystyczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2005. Rapacz A. red., Gospodarka turystyczna w regionie, Jaremen Press, Jelenia Góra 2007. Szymanska E., Innowacyjnosc przedsiebiorstw turystycznych w Polsce,Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej,Białystok 2009. Jalinik M. red., Innowacje w rozwoju turystyki, Politechnika Białostocka, Białystok 2008. Innovation and Growth in Tourism, OECD, Paris 2006. Szczepanowski A.E., Markowe produkty turystyczne, PWE, Warszawa 2012. Zdon-Korzeniowska M., Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka, UJ, Kraków 2009. Literatura uzupełniająca: Staszewska J., Klaster perspektywa dla przedsiebiorców na polskim rynku turystycznym, DIFIN, Warszawa 2009. Anholt S., Hildreth J., Brand America. Tajemnica megamarki, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2005. Anholt S., Sprawiedliwość marek. Jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie, Instytut Marki Polskiej,Warszawa 2006. Szromnik A., Marketing terytorialny, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007. Florek M., Podstawy marketingu terytorialnego, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2007. Pogorzelski J., Praktyczny marketing miast i regionów, Wolters Kluwer Polska,Warszawa 2012. Wally Olins o marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004. strony internetowe krajowych i regionalnych organizacji turystycznych i instytucji związanych z zarządzaniem marką i produktami turystycznymi czasopisma branżowe |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium (egzamin) lub zadania z problematyki produktu turystycznego (forma zdalna), innowacji i marki turystycznej W1, W2, W3 - przygotowanie innowacyjnego produktu turystycznego U3, U4 - ocena z prezentacji produktu/innowacji U1 - obecność/aktywność na zajęciach zdalnych/uczestnictwo w dyskusjach/realizacja zadań K1 Zaliczenia/egzamin i prace odbywają się w formie stacjonarnej lub zdalnej, w zależności od rozporządzeń wewnątrzuczelnianych i możliwości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Smoleńska | |
Prowadzący grup: | Olga Smoleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Smoleńska | |
Prowadzący grup: | Olga Smoleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Smoleńska | |
Prowadzący grup: | Olga Smoleńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.