Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekstremalne zdarzenia i katastrofy przyrodnicze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-OG-EZKP
Kod Erasmus / ISCED: 07.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekstremalne zdarzenia i katastrofy przyrodnicze
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu nauk geograficznych, geologii i ochrony środowiska, w kontekście funkcjonowania różnych sfer kuli ziemskiej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.):

- udział w wykładach - 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.):

- studiowanie literatury - 10 godz.

- przygotowanie do kolokwiów - 8 godz.

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2 godz.

Łącznie: 60 godz. ( 2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Rozpoznaje ekstremalne zdarzenia przyrodnicze - P1A_W01

Zna mechanizmy i uwarunkowania powstawania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W02

Rozumie związki między osiągnięciami nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym - P1A_W08

Rozumie związki między niekontrolowaną działalnością człowieka a powstawaniem ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych - P1A_W08

Zna zasady postępowania w czasie wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia w czasie ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W09


Efekty uczenia się - umiejętności:

Wykorzystuje dostępne źródła informacji w zrozumieniu przyczyn powstawania ekstremalnych zjawisk przyrodniczych - P1A_U02, P1A_U03

Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na temat przestrzennego rozmieszczenia ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł - P1A_U02, P1A_U07 .


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - P1A_K01, P1A_K07

Umie postępować w stanach zagrożenia - P1A_K06


Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

Wykłady są ilustrowane zdjęciami, mapami, schematami i wykresami oraz animacjami i filmami prezentującymi genezę, przebieg oraz skutki ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Poznanie mechanizmów formowania się ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych obszarów oraz częstości ich występowania. Straty spowodowane wystąpieniem ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych. Zapobieganie, prognozowanie i ograniczanie skutków wystąpienia ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych.

Pełny opis:

Na wykładzie studenci poznają ineresujący świat ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych, poznając definicje i podział tych zjawisk, w tym pojęcia zjawiska, zdarzenia i procesu ekstremalnego. Dowiedzą się, jak kategoryzować procesy (ciągłe, nieciągłe) oraz zdarzenia (normalne, nadzwyczajne, katastrofalne, kataklizmowe). Zrozumieją genezę i warunki występowania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych, analizując zarówno przyczyny naturalne (endogeniczne i egzogeniczne), jak i antropogeniczne. Poznają obszary najczęstszego występowania tych zjawisk oraz ich skutki dla środowiska przyrodniczego i człowieka. Przeanalizują największe katastrofy przyrodnicze w dziejach i ich konsekwencje dla ludzkości, a także zapoznają się z koncepcjami neokatastrofizmu i uniformitarianizmu w kształtowaniu krajobrazów Ziemi. Zjawiska ekstremalne zostaną przedstawione w kontekście „clustering”, co pozwoli zrozumieć ich grupowe występowanie. Studenci nauczą się metod badań, monitoringu oraz prognozowania i ograniczania skutków zdarzeń ekstremalnych (geozagrożeń). Dodatkowo, poznają działalność instytucji zarządzania kryzysowego w Polsce i na świecie. Wykład to nie tylko okazja do zdobycia wiedzy, ale także do zrozumienia i przygotowania się na wyzwania, jakie niesie ze sobą nasza dynamiczna planeta.

Szczegółowa tematyka wykładów:

1. Wstęp, definicje i podział ekstremalnych zdarzeń/katastrof przyrodniczych oraz metody ich badań.

2. Ekstremalna temperatura powietrza, fale upałów, fale mrozów, przymrozki.

3. Ekstremalne opady atmosferyczne, gradobicia.

4. Susze i pożary.

5. Huraganowe wiatry: huragany, wiatry lokalne, feny, bora i inne wiatry katabatyczne.

6. Cyklony tropikalne, burze, trąby powietrzne, trąby wodne.

7. Ekstremalne zjawiska pogodowe na świecie i w Polsce.

8. Wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na historię ludzkości.

9. Zdarzenia i zjawiska ekstremalne w aspekcie czasowym i przestrzennym – wielkie wymierania.

10. Kolizje Ziemi z obiektami kosmicznymi. Kratery meteorytowe i impakty.

11. Powodzie lodowcowe. Zjawisko spływów jezior lodowcowych i wywołanych przez nie powodzi (jökulhlaup).

12. Erupcje wulkaniczne i superwulkany.

13. Ekstremalne procesy lodowcowe - lodowce szarżujące i szybkie strumienie lodowe.

14. Ruchy masowe.

15. Katastrofalne trzęsienia ziemi.

16. Tsunami.

17. Burze pyłowe.

Literatura:

Ahrens C.D., Samson P., 2011, Extreme weather & climate, Brookc/Cole Cengage Learning, USA, ss. 508.

Buckley B., Hopkins E.J., Whitaker R., 2007, Pogoda, Carta blanca, Warszawa, ss. 303.Bułat W., 1978, Zjawiska optyczne w przyrodzie, WSiP, Warszawa, ss. 144.

Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, ss. 285.

Lorenc H. (red.), 2005, Atlas Klimatu Polski, IMGW, Warszawa

Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 5., Wydawnictwo Kurpisz , Poznań.

Cała M., 2009, Osuwiska w Polsce i na świecie. Geotechnika, 5-6, 2009: 68-74.

Castleden R., 2007, Największe katastrofy w dziejach świata. Bellona, Warszawa.

Czajka W., 2004, Struktura Podlesie - czy w Polsce znajduje się wielki krater uderzeniowy? Przegląd Geologiczny, 52: 229-232.

Evans J.A. red., 2005, Glacial landsystems. Arnold.

Hallam T., 2006, Ewolucja i zagłada. Wielkie wymierania i ich przyczyny. Prószyński i S-ka, Warszawa.

Jonina N., Kubiejew M., 2010, Wielkie katastrofy. Bellona, Warszawa.

Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mizerski W., Graniczny M., 2017, Geozagrożenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Macdougall D., 2008, Zamarznięta Ziemia. Historia dawnych i przyszłych epok lodowcowych. Prószyński i S-ka, Warszawa.

Rybicki S., Cała M. red., 2023, Metody badań, monitorowania i stabilizacji osuwisk. Wydawnictwa AGH, Kraków.

Russel A.J., 2005, The geomorphological & sedimentary imact of jökulhlaups Skeidrársandur. W: Rekonstrukcja procesów glacjalnych w wybranych strefach marginalnych lodowców Islandii – formy i osady, red. P. Molewski, Terenowe warsztaty geomorfologiczne, Islandia, 14-28 sierpnia 2005, Wydawnictwo Turpress, Toruń: 73-96.

Zebrowski E., 1998, Niespokojna planeta. Największe kataklizmy naturalne w historii ludzkości. Wydawnictwo Amber, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Metody - test jednokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę na temat ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych (P1A_W01, P1A_W02, P1A_W08, P1A_W09, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_K01, P1A_K06, P1A_K07)

Kryteria ocen:

ndst - =<50%

dst - 51-60%

dst plus - 61-70%

db - 71-80%

db plus - 81-90%

bdb - >91

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kejna
Prowadzący grup: Marek Kejna, Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kejna
Prowadzący grup: Marek Kejna, Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kejna, Paweł Molewski
Prowadzący grup: Marek Kejna, Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Kejna, Paweł Molewski
Prowadzący grup: Marek Kejna, Paweł Molewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)