Ekstremalne zdarzenia i katastrofy przyrodnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-OG-EZKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.0
|
Nazwa przedmiotu: | Ekstremalne zdarzenia i katastrofy przyrodnicze |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu geografii (meteorologia, klimatologia, hydrologia, glacjologia, geomorfologia), geologii, geofizyki, ochrony środowiska nt. funkcjonowania różnych sfer kuli ziemskiej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach - 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - studiowanie literatury - 10 godz. - przygotowanie do kolokwiów - 8 godz. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2 godz. Łącznie: 60 godz. ( 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Rozpoznaje ekstremalne zdarzenia przyrodnicze - P1A_W01 Zna mechanizmy i uwarunkowania powstawania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W02 Rozumie związki między osiągnięciami nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym - P1A_W08 Rozumie związki między niekontrolowaną działalnością człowieka a powstawaniem ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych - P1A_W08 Zna zasady postępowania w czasie wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia w czasie ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykorzystuje dostępne źródła informacji w zrozumieniu przyczyn powstawania ekstremalnych zjawisk przyrodniczych - P1A_U02, P1A_U03 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na temat przestrzennego rozmieszczenia ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł - P1A_U02, P1A_U07 . |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - P1A_K01, P1A_K07 Umie postępować w stanach zagrożenia - P1A_K06 |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny - wykład problemowy Wykłady są ilustrowane zdjęciami, mapami, schematami i wykresami oraz animacjami i filmami prezentującymi genezę, przebieg oraz skutki ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Poznanie mechanizmów formowania się ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych obszarów oraz częstości ich występowania. Straty spowodowane wystąpieniem ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych. Zapobieganie, prognozowanie i ograniczanie skutków wystąpienia ekstremalnych zdarzeń i katastrof przyrodniczych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student pozna podział i definicje ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych. Szczegółowo zostanie omówiona geneza i warunki występowania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych w kontekście naturalnych (endogenicznych i egzogenicznych przyczyn) oraz antropogenicznych. Koncepcja neokatastrofizmu i unuformitarianizmu w kształtowaniu krajobrazów Ziemi. Problem zjawisk ekstremalnych w ujęciu „clustering”. Obszary ich najczęstszego występowania i skutki dla środowiska przyrodniczego oraz człowieka. Zaprezentowane zostaną największe katastrofy przyrodnicze w dziejach i ich konsekwencje dla ludzkości. Omówione zostaną metody badawcze oraz możliwości prognozowania i ograniczenia skutków tych zdarzeń, ich monitoring., Działalność instytucji zarządzania kryzysowego w Polsce i na świecie. Szczegółowa tematyka wykładów: 1. Wstęp, definicje i podział ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych, metody badań 2. Ekstremalna temperatura powietrza, fale upałów, fale mrozów, przymrozki 3. Ekstremalne opady atmosferyczne, gradobicia 4. Susze i pożary. 5. Huraganowe wiatry: huragany, wiatry lokalne: feny, bora i inne wiatry katabatyczne 6. Cyklony tropikalne, burze, trąby powietrzne, trąby wodne 7. Ekstremalne zjawiska pogodowe na świecie i w Polsce i ich Wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na historię ludzkości. 8. Geneza i warunki występowania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych w kontekście naturalnych (endogenicznych i egzogenicznych przyczyn) oraz antropogenicznych. 9. Koncepcja neokatastrofizmu i unuformitarianizmu w kształtowaniu krajobrazów Ziemi. 10. Problem zjawisk ekstremalnych w ujęciu „clustering”. 11-12. Obszary najczęstszego występowania zdarzeń ekstremalnych i ich skutki dla środowiska przyrodniczego oraz człowieka. 13-14. Przykłady największych katastrof w dziejach Ziemi ich przyrodnicze i antropogeniczne konsekwencje. 15. Metody badawcze oraz możliwości monitorowania i prognozowania zdarzeń ekstremalnych. Zaliczenie |
Literatura: |
Ahrens C.D., Samson P., 2011, Extreme weather & climate, Brookc/Cole Cengage Learning, USA, ss. 508. Buckley B., Hopkins E.J., Whitaker R., 2007, Pogoda, Carta blanca, Warszawa, ss. 303.Bułat W., 1978, Zjawiska optyczne w przyrodzie, WSiP, Warszawa, ss. 144. Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, ss. 285. Lorenc H. (red.), 2005, Atlas Klimatu Polski, IMGW, Warszawa Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 5., Wydawnictwo Kurpisz , Poznań. Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978, Galon R., Formy powierzchni Ziemi, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Dadlez R. W, Jaroszewski W., , Tektonika, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994 Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wyd. Geol., Warszawa 1979 Migoń P., Geomorfologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006 Tjeerd, van Andel H., Nowe spojrzenie na starą planetę, wyd. 2, Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2010 Allen P, A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000 Sten M. Stanley, Historia Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wyboru sprawdzający znajomość ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W01, P1A_W02, P1A_W08, P1A_W09, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_K01, P1A_K06, P1A_K07 Kryteria ocen: <50% - ndst, 50-60% - dst, 60-70% - dst+, 70-80% - db, 80-90% - db+, >90% - bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kejna | |
Prowadzący grup: | Marek Kejna, Paweł Molewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kejna | |
Prowadzący grup: | Marek Kejna, Paweł Molewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kejna | |
Prowadzący grup: | Marek Kejna, Paweł Molewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kejna | |
Prowadzący grup: | Marek Kejna, Paweł Molewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.