Klimat kuli ziemskiej i jego zmiany
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-OG-KKZ | Kod Erasmus / ISCED: |
07.7
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Klimat kuli ziemskiej i jego zmiany | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej | ||
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu meteorologii i klimatologii. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35godz.): - udział w wykładach - 30 - udział w ćwiczeniach audytoryjnych - 0 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - - udział w ćwiczeniach terenowych – 0 - udział w konsultacjach - 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - - przygotowanie do kolokwiów – - praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - - przygotowanie do zaliczenia końcowego i obecność na zaliczeniu - 15 W sumie 50 godz. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Student zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą klimatu i zakresu zmian klimatu w historii Ziemi oraz wszystkich znanych potencjalnych czynników (naturalnych i antropogenicznych) determinujących klimat i jego zmiany - K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06 W2: Potrafi ocenić charakter i wielkość zmian i zmienności klimatu w różnych skalach czasowych i przestrzennych - K_W02, K_W04, K_W06 W3: Student nabywa podstawową wiedzę pozwalającą na ocenę możliwych przyczyn zróżnicowania klimatów na kuli ziemskiej i konsekwencji zmian klimatu występujących współcześnie i w przeszłych epokach - K_W01, K_W02, K_W03, K_W06 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi widzieć zależności istniejące między czynnikami determinującymi klimaty kuli ziemskiej i ich zmiany, a konsekwencjami dla środowiska naturalnego i społecznego - K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_U08 U2: Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z podstawowych źródeł na temat klimatu, jego zmian i przyczyn- K_U02, K_U03, K_U07, K_U8 U3: Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne pozwalające analizować zróżnicowanie klimatów na kuli ziemskiej, jego zmiany i ich przyczyny oraz konsekwencje zmian klimatu dla przyrody i społeczeństw (bazy danych, roczniki meteorologiczne, atlasy, mapy, literatura przedmiotu) - K_U03, K_U05, K_U07 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy w zakresie poznania różnorodności klimatów, zmian klimatu globalnego i uświadamiania innym ważności problemów tychże zmian dla ludzkości - K_K01, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08 K2: Potrafi w sposób wiarygodny i rzetelny ocenić konsekwencje zmian klimatu dla społeczeństw różnych rejonów świata - K_K03, K_K06, K_K07, K_K08 K3: Potrafi współdziałać i pracować w grupie oceniającej zakres zmian klimatu i jego konsekwencji dla przyrody i społeczeństw przyjmując w niej różne role w - K_K02, K_K03, K_K04, K_K07 K4: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K03, K_K04, K_K08 K5: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia - K_K05, K_K06 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
||
Skrócony opis: |
Przedstawienie aktualnego stanu wiedzy dotyczącej współczesnego klimatu kuli ziemskiej oraz jego zmian od początku powstania Ziemi aż do chwili obecnej oraz spodziewanych zmian w przyszłości. Poznanie metod rekonstrukcji paleoklimatów i metod stosowanych do konstrukcji scenariuszy przyszłego klimatu. |
||
Pełny opis: |
Na wykładzie w pierwszej części zostaną przedstawione m. in. następujące zagadnienia: Procesy i czynniki kształtujące klimat (np. obieg ciepła, cyrkulacja atmosferyczna). Główne cechy klimatu kuli ziemskiej, w tym rozkłady roczne i przestrzenne w skali globalnej pól wybranych podstawowych elementów klimatycznych: np. temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego, opadów atmosferycznych. Strefy klimatyczne i typy klimatu oraz kryteria ich wydzielania. Z zakresu zmian klimatu wykład obejmuje następujące zagadnienia: Definicje klimatu i zmian klimatu. Rodzaje zmian klimatu i stosowane dla nich terminy. System klimatyczny i jego składowe. Czynniki rządzące „pracą” systemu klimatycznego. Dowody na istnienie efektu cieplarnianego. Metody rekonstrukcji paleoklimatycznych: glacjologiczne, geologiczne (morskie i lądowe), biologiczne i historyczne. Metody datowania wieku bezwzględnego. Przyczyny zmian klimatu w przeszłości i obecnie, w skali krótko– i długoterminowej. Paleoklimat od powstania Ziemi do okresu historycznego. Klimat okresu historycznego. Klimat okresu obserwacji instrumentalnych i przyczyny jego zmienności (naturalne i antropogeniczne) w tym problem powiększającego się efektu cieplarnianego (gazy szklarniowe) i antycieplarnianego (aerozol siarczanowy), dziury ozonowej, zjawiska El-Niño itp. Modele klimatyczne i ich wykorzystanie do badania zmian klimatu i formułowania scenariuszy klimatycznych na XXI w. Konsekwencje globalnego ocieplenia na zmiany w środowisku przyrodniczym. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Woś A., 1997, Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, S.P Chromow, 1973, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa, Martyn D., 1985, Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa. K. Kożuchowski, R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995; Ch. Schönwiese, Klimat i człowiek, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997; W. J. Burroughs, Pogoda czy fatum: Zmiany klimatyczne i przerażające skutki ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, Wydawnictwo Amber, 1998. Literatura uzupełniająca: Kożuchowski K. (red.), 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa raporty Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) 1990, 1995, 2001 i 2007, 2013. R. McIlveen, 1992, Fundamentals of weather and climate, Chapman and Hall, London; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę – K_W01, K_W02, K_W4, K_W05, K_U02, K_U03, K_U11, K_K01, K_K07 Egzamin ustny – - Kolokwium – Referat/eseje – - Prezentacje – - Projekty – - Aktywność (tylko kompetencje) – K_K01, K_K05 K_K07 Inne – wskazać jakie: Zasady oceniania: Procent prawidłowych Ocena odpowiedzi 0-50% niedostateczny (2,0) 51-60% dostateczny (3,0) 61-70% dostateczny plus (3,5) 71-80% dobry (4,0) 81-90% dobry plus (4,5) 91-100% bardzo dobry (5,0) |
||
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rajmund Przybylak | |
Prowadzący grup: | Rajmund Przybylak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rajmund Przybylak | |
Prowadzący grup: | Rajmund Przybylak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rajmund Przybylak | |
Prowadzący grup: | Rajmund Przybylak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Rajmund Przybylak | |
Prowadzący grup: | Rajmund Przybylak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbyły się w sposób zdalny na platformie MS TEAMS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.