Projektowanie ruralistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PRUR-GPG-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0738) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z architekturą i budownictwem
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie ruralistyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność posługiwania się mapą w różnej skali (1:500, 1:1000, 1:2000), gromadzenia i przetwarzania informacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (35h): - ćwiczenia: 20h - wykład: 10h - konsultacje: 5h Praca własna studenta (40h): - przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu (studiowanie podanej literatury): 10h - wykonanie zadań (projektów): 30h Łącznie: 75 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kształcenia: 1. Student potrafi dokonać identyfikacji układów przestrzennych wsi oraz rozwiązywać problemy badawcze odnoszące się do ich waloryzacji oraz oceny ich atrakcyjności z punktu widzenia gospodarki przestrzennej. (U 01, U03) 2. Student wykazuje wrażliwość na wartość zabytkowych założeń przestrzennych oraz rozumie potrzebę ich ochrony i właściwego zagospodarowania (K06, W04, W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student ma umiejętności z zakresu projektowania ruralistycznego, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji oraz potrafi przedstawić je w formie projektu. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość i rozumie wagę skutków decyzji projektowych, w tym wpływu na środowisko naturalne i krajobraz, oraz zdaje sobie sprawę ze społecznych i humanistycznych aspektów pracy projektanta. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedstawienie wiedzy na temat historii, współczesnych uwarunkowań, potrzeb i zasad zagospodarowania obszarów wiejskich z poszanowaniem ich walorów kulturowych i przyrodniczo – krajobrazowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z serii wykładów oraz z zajęć projektowych, poprzedzonych wizją w wybranej miejscowości wiejskiej. Wykłady przedstawiają współczesne problemy gospodarki przestrzeniami wiejskimi, przygotowując studentów do świadomego, kompetentnego uczestnictwa w rozwiązywaniu jednego z najważniejszych problemów społeczno – gospodarczych w Polsce jakim jest proces suburbanizacji terenów wiejskich w Polsce. Na wykładach student poznaje również zarys historii osadnictwa wiejskiego, oraz tradycję architektury ludowej i regionalnej Polski oraz problematykę regionalizmu w architekturze. Głównym zadaniem zajęć projektowych jest poznanie planistycznych i architektonicznych metod i instrumentów dla prawidłowego gospodarowania przestrzenią obszarów wiejskich, kształtowania krajobrazu, lokalizacji i projektowania nowych obiektów w zastanym wiejskim środowisku kulturowym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Ciołek G., Regionalizm w budownictwie wiejskim w Polsce (przedruk pracy archiwalnej), Kraków, 1984, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej Czerwiński T., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa, 2006, Muza S.A., Kamiński Z., J., Współczesne planowanie wsi w Polsce- Zagadnienia ruralisty, Gliwice, 2008, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., - Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, Warszawa, 2011, PWN Liżewska I., Knercera W. (red), Zachowane- ocalone? O krajobrazie kulturowym i sposobach jego kształtowania, Olsztyn, 2003, Borussia Pokropek M. i W., Tradycyjne budownictwo drzewne w Polsce, t. 1., Budownictwo ludowe. Chałupy i ich regionalne zróżnicowanie, Warszawa 1995. Wiśniewska M., Osadnictwo wiejskie, Warszawa, 2007, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Literatura uzupełniająca Bartoś M., Zalewska B., Architektura w krajobrazie wiejskim Warmii i Mazur, Olsztyn, 2003, Borussia, Bogdanowski. J., Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu,, Warszawa, 1976, Ossolineum Piaścik F., Krótka charakterystyka tradycyjnych form architektury ludowej, [w:] Ze studiów nad budownictwem wiejskim, "Prace Instytutu Urbanistyki i Architektury", R. VI, z. 1/16, Warszawa 1957. Koperska-Kośmicka M., Dom podcieniowy na Żuławach, Instytut Kaszubski, Gdańsk 2020 Pokropek M., Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 1976. Prarat M., Architektura chłopska Doliny Dolnej Wisły w latach 1772-1945 i jej problematyka konserwatorska. Święch J., Chłopskie budownictwo zagrodowe Kujaw w XIX i I poł. XX wieku, Historia Iagellonica, Kraków 2012. Tłoczek I., Dom mieszkalny na polskiej wsi, Warszawa 1985, PWN Tworkowski S., Problemy krajobrazu i architektury wsi, Warszawa, 1977, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Wiśniewska M., Planowanie osiedli wiejskich, Warszawa, 1984, Arkady, |
Metody i kryteria oceniania: |
- odpowiedź ustna (wykład) - obecność na zajęciach/aktywność - poprawne wykonanie projektów (ćwiczenia) Kryterium oceny wykładów 2 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia 3 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym 3,5– student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus 61 4– student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym 4,5– student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus 5– student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym 5,0 – projekt poprawny merytorycznie, estetyczni i technicznie 4,0 – projekt z drobnymi błędami merytorycznymi lub estetycznymi lub technicznymi 3,0 – projekt z dużymi błędami merytorycznymi lub estetycznymi lub technicznymi 2,0 – projekt z rażącymi błędami merytorycznymi lub estetycznymi lub technicznymi Sprawdzane efekty kształcenia: Test – W1, W2, W3, U2, U3, Projekty – U1, U2, U3, Aktywność – K1, K2, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Koperska-Kośmicka | |
Prowadzący grup: | Marta Koperska-Kośmicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Koperska-Kośmicka | |
Prowadzący grup: | Marta Koperska-Kośmicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.