Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy statystyki w turystyce i rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PSTIR-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy statystyki w turystyce i rekreacji
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, 45 godz. praca samodzielna w ramach przygotowania do zajęć, 30 przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W01: w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społeczno-gospodarczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc znaczenie metod statystycznych

W02: zna podstawowe metody pozwalające na analizę i wnioskowanie statystyczne

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U01: stosuje podstawowe metody statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych

U02: wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania w oparciu o wykorzystywane metody

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K01: wykazuje potrzebę doskonalenia wiedzy w zakresie metod niezbędnych w jego pracy

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

metoda ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie opracowań zawierających analizy statystyczne oraz samodzielną realizację badań zawierających elementy statystyki opisowej i wnioskowania statystycznego.

Pełny opis:

Przedmiot i zadania statystyki. Podstawy wnioskowania statystycznego. Procedura badań statystycznych. Opracowanie i prezentacja materiału statystycznego. Miary tendencji centralnej. Miary dyspersji. Rozkład zmiennej losowej ze szczególnym uwzględnieniem rozkładu normalnego. Test różnicy średnich. Test chi-kwadrat. Opracowanie badań ankietowych. Statystyczne metody analizy zależności zjawisk – korelacja cech ilościowych i jakościowych.

Literatura:

Jako literatura uzupełniająca dla studentów odpowiednia jest większość podręczników z zakresu podstaw statystyki, na przykład:

- Blalock H.M., Statystyka dla socjologów, PWN, Warszawa 1977;

- Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1976;

- Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWN 2001;

- Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1995;

- Luszniewicz A., Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego, PWN 2001;

- Norcliffe G.B., Statystyka dla geografów, PWN 1982;

- Roczniki statystyczne GUS (materiały źródłowe);

- Bank Danych Lokalnych GUS (materiały źródłowe).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie kolokwium końcowego.

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie prawidłowo wykonanych ćwiczeń zaleconych przez prowadzącego oraz kolokwium końcowego.

Kryteria oceniania:

dostateczny (3,0) - minimum 50% całkowitej liczby punktów

dostateczny plus (3,5) - minimum 60%

dobry (4,0) - minimum 70%

dobry plus (4,5) - minimum 80%

bardzo bobry (5,0) - minimum 90%

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Sokołowski
Prowadzący grup: Dariusz Sokołowski, Barbara Szyda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Sokołowski
Prowadzący grup: Dariusz Sokołowski, Barbara Szyda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Sokołowski
Prowadzący grup: Dariusz Sokołowski, Barbara Szyda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)