Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rewitalizacja miast

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-RWM-GP-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0732) Budownictwo i budownictwo lądowe Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rewitalizacja miast
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat procesów społecznych, gospodarczych, przestrzennych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.):

- udział w wykładach – 15 g.

- udział w ćwiczeniach – 15 g.

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 10 g.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.):

- pisanie prac, projektów- 20 g.

- czytanie literatury- 10 g.

- przygotowanie do kolokwium – 10 g.


Łącznie: 80 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W01: Ma wiedzę z zakresu podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z zakresu rewitalizacji, aspektów i celów rewitalizacji, głównych założeń rewitalizacji wynikających z ustawy oraz innych przepisów (K_W01).

W02: Ma wiedzę w zakresie kluczowych elementów organizacji działań rewitalizacyjnych, zna podstawowe założenia i procedury związane z realizacją lokalnego/gminnego planu rewitalizacji (K_W02).

W03: Posiada wiedzę z zakresu wsparcia działań rewitalizacyjnych w obszarze instytucji, narzędzi i źródeł finansowania (K_W01).

W04: Rozumie związki między osiągnięciami geografii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, w tym przy wdrażaniu programów rewitalizacji (K_W08).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: Potrafi analizować informacje związane z zasobami geograficznymi i przyrodniczymi środowiska w celu przygotowania koncepcji rewitalizacji dla wybranych terenów; posiada umiejętność samodzielnego opracowania zarysu lokalnego/gminnego planu rewitalizacji wybranej jednostki przestrzennej zgodnie z obowiązującymi procedurami (K_U03).

U02: Posiada umiejętność wykorzystania literatury i materiałów źródłowych, w tym źródeł elektronicznych, pod kątem identyfikacji potrzeb z zakresu rewitalizacji (K_U01).

U03: Posiada umiejętność określania stopnia degradacji struktur przestrzennych oraz określania sposobów rewitalizacji obszarów zdegradowanych (K_U04).

U04: stosuje procedury związane ze sporządzaniem programów rewitalizacji w oparciu o znajomość: prawa, uwarunkowań społeczno-kulturowych i przyrodniczych(K_U08).

U05: Potrafi pod opieką opiekuna przygotować i przedstawiać wyniki projektu z zakresu rewitalizacji wybranej jednostki z uwzględnieniem przyrodniczych, społecznych, gospodarczych i kulturowych aspektów oraz formułować odpowiednie wnioski (K_U10).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: Docenia wartości krajobrazu przyrodniczego oraz antropogenicznego wraz z ich odniesieniem do kontekstu społecznego (potrzeb społecznych) (K_K05).

K02: Rozumie istotę i kierunek podejmowanych działań rewitalizacyjnych w powiązaniu z otaczającą przestrzenią (K_K03).

K03: Posiada umiejętność pracy w grupie (K_K02).

K04: dostrzega zależności między potrzebami lokalnych społeczności a potencjałem i możliwościami jednostki przestrzennej i na tej podstawie potrafi określić priorytety i hierarchię realizacji celów służących realizacji dobra wspólnego (K_K04).

Metody dydaktyczne:

Wykład, wykład konwersatoryjny, pogadanka, projekt, praca w grupach.

Metoda dydaktyczna podająca:

- wykład informacyjny (konwencjonalny),

- pogadanka.

Metoda dydaktyczna poszukująca:

- ćwiczeniowa,

- projektu, praca w grupach,

- klasyczna metoda problemowa.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- referatu
- SWOT
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem nauczania jest zapoznanie z problematyką rewitalizacji w odniesieniu do obszarów zurbanizowanych, obszarów poprzemysłowych, powojskowych, zindustrializowanych, miast.

Pełny opis:

Wykład.

Treści przedmiotu obejmują zagadnienia wstępne, pojęcie rewitalizacji (definicja, geneza). Aspekty oraz cele rewitalizacji. Omówienie pojęć związanych z rewitalizacją, w tym: modernizacja, renowacja i restauracja zabytków, rewaloryzacja, rekultywacja terenów zdegradowanych, regeneracja obszarów poprzemysłowych.

Lokalne/Gminne Programy Rewitalizacji w świetle ustawy oraz obowiązujących wytycznych – założenia, cele, procedura, konstrukcja, realizacja.

Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych. Koncepcja odnowy wsi – geneza, idea, założenia, realizacja. Programy odnowy wsi/miejscowości. Rewitalizacja jako element polityki rozwoju. Społeczny kontekst rewitalizacji – procedura konsultacji. Źródła finansowania projektów rewitalizacji wraz z możliwościami wykorzystania środków unijnych. Kluczowe czynniki sukcesu rewitalizacji.

Analiza i omówienie procesu rewitalizacji na bazie wybranych studiów przypadków.

Ćwiczenia.

Opracowanie projektu programu rewitalizacji na bazie wybranej jednostki osadniczej.

Literatura:

Zalecane lektury i materiały pomocnicze:

- literatura obowiązkowa:

Czarnecki W. (red.), 2006, Problemy rewitalizacji w gospodarce przestrzennej XXI wieku, Wyd. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Białystok.

Domański B., 2000, Restrukturyzacja terenów poprzemysłowych w miastach [w:] Z. Ziobrowski i in. (red.), Rewitalizacja, Rehabilitacja, Restrukturyzacja, Odnowa miasta, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków.

Kaleta A., Rewitalizacja obszarów rustykalnych Europy t.1 i 2, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Koreleski K. 2004, Teoretyczne i praktyczne zagadnienia rewitalizacji obszarów wiejskich. Rewitalizacja obszarów wiejskich Warmii i Mazur, WFOSiGW, UWM, Olsztyn, s. 25-33.

Niedźwiecka-Filipiak I., Kuriata Z., 2010, Architektura krajobrazu w Programie Odnowy Wsi Opolskiej, Monografie CII, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław.

Podręcznik rewitalizacji, zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, Urząd Mieszkalnictwa i rozwoju miast, Warszawa, 2003.

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, MRiRW, Warszawa.

Skalski K., 1999, Vademecum rewitalizacji dawnych dzielnic mieszkaniowych, Poradnik dla rady i zarządu miasta & wskazówki dla operatora, Gospodarka przestrzenna gmin - odnowa miast [w:] Świat Nieruchomości, nr 26.

- litaratura uzupełniająca:

Kamiński Z. J., 2008, Współczesne planowanie wsi w Polsce – zagadnienia ruralisty, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.

Karwińska A., 2008, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Kłodziński M., Błąd M., Wilczyński R. (red.), 2007, Odnowa wsi w integrującej się Europie, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.

Rewitalizacja miast polskich, 12-tomowa, Kraków, 2009.

Wilczyński R., 2003, Odnowa wsi perspektywą rozwoju obszarów wiejskich w Polsce, Fundacja Fundusz Współpracy: Krajowe Centrum Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, Poznań.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład.

Test z podstawowych zagadnień problematyki rewitalizacji.

Kryteria oceniania. Test - określenie progu punktów na zaliczenie:

91% punktów i więcej – 5,0

81-90% - 4,5

71-80% - 4,0

61-70% - 3,5

51-60% - 3,0

50% i poniżej – 2,0

Ćwiczenia. Opracowanie projektu planu rewitalizacji wybranego obiektu/części jednostki przestrzennej. Kryteria oceny: poprawność opracowania, obecność na zajęciach, aktywność.

Kryteria projektu:

5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; projekt wyróżniający się pomysłem i sposobem opracowania; praca rzetelna, strona estetyczno-wizualna na wysokim poziomie; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe;

4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie wykazujące się drobnymi brakami, uchybieniami lub elementami do korekty;

3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z istotnymi ubytkami, brak rozwinięcia treści; brak dbłaości o stronę estetyczno-wizualną; brak wymaganych elementów graficzno-opisowych lub pozostających na bardzo przeciętnym poziomie;

2,0 – poważne uchybienia w pracy, braki w rozwinięciu poszczegolych części pracy; opracowanie nierzetelne, niesamodzielne; praca nie trzymająca standardów estetycznych, merytorycznych; duże uchybienia lub braki w części graficzno-opisowej.

Sprawdzane efekty kształcenia:

Test – W01, W02, W03, W04, U02,

Projekty – U01, U02, U03, U04, U05, W04,K02, K03, K04,

Praca w grupie, aktywność – K01, K02, K03, K04.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Biczkowski, Krzysztof Rogatka
Prowadzący grup: Mirosław Biczkowski, Krzysztof Rogatka, Maja Wojtkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rogatka
Prowadzący grup: Mirosław Biczkowski, Krzysztof Rogatka, Maja Wojtkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rogatka
Prowadzący grup: Mirosław Biczkowski, Krzysztof Rogatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rogatka
Prowadzący grup: Mirosław Biczkowski, Krzysztof Rogatka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)