Seminarium inżynierskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-SEMINZ-GP-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium inżynierskie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza merytoryczna i umiejętności praktyczne nabyte w trakcie studiów I stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.): - udział w seminariach - 30, - konsultacje z opiekunem - 10. Godziny realizowane indywidualnie przez studenta (60 godz.): - przygotowanie do seminarium - 10, - napisanie pracy licencjackiej - 50. Łącznie: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych niezbędna do zrozumienia zasad gospodarki przestrzennej – K_W05, K_W06 W2: Interpretuje zjawiska z zakresu gospodarki przestrzennej w sposób naukowy, opierając się na podstawach empirycznych - K_W05, K_W07, K_W11 W3: Zna podstawowe metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych i technicznych niezbędne do opracowania zagadnień z zakresu planowania i gospodarki przestrzennej - K_W07, K_W12 W4: Rozumie związki między teorią gospodarki przestrzennej a możliwościami ich praktycznego wykorzystania - K_W07, K_W11 W5: Ma podstawową wiedzę o zasadach ochrony własności intelektualnej i zna podstawowe przepisy obowiązujące w tym zakresie - K_W14. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi pod opieką promotora zbadać, opisać i interpretować procesy przyrodnicze, społeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem metod i narządzi właściwych dla gospodarki przestrzennej – K_U07, K_U08 U2: W badaniach i analizie wykorzystuje narzędzia informatyczne w analizach przestrzennych i przy wizualizacji danych w zakresie planowania i gospodarki przestrzennej – K_U08, K_U10 U3: Potrafi korzystać i poprawnie cytować literaturę i źródła danych na potrzeby gospodarki przestrzennej -K_U10 U4: Potrafi opracować szczegółowo zagadnienie z zakresu gospodarki przestrzennej w formie właściwej dla pracy naukowej - K_U10 U5: Potrafi przygotować wystąpienie i zaprezentować ustnie (w języku polskim i obcym) zaplanowaną wypowiedź; podczas dyskusji naukowej posługuje się właściwym językiem - K_U09, K_U10, K_U14. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Postępuje etycznie, z poszanowaniem prawa autorskiego - K_K03 K2: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - K_K03, K_K04 K3: Jest świadomy przyszłej roli społecznej i zawodowej, ma potrzebę doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji - K_K04, K_K05 |
Metody dydaktyczne: | - referat problemowy - referat konwersatoryjny - metoda seminaryjna - dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Seminarium pogłębia znajomość problematyki z zakresu gospodarki przestrzennej, przygotowuje do napisania pracy inżynierskiej. |
Pełny opis: |
Seminarium przygotowuje studenta do napisania pracy inżynierskiej kończącej studia I stopnia. Przygotowuje do nabycia umiejętności w zakresie umiejętności formułowania celów badawczych, wykonywania badań terenowych, sposobu realizacji pracy, przedstawiania efektów oraz wyników badań. Ponadto studenci nabywają umiejętności dotyczące konstrukcji plansz projektowych, stanowiących integralną część pracy. Obejmuje przygotowanie do przedstawiania tematyki pracy, dyskusji na kształtem i zakresem pracy inżynierskiej, wybór tematu i określenie celu pracy, omówienie metodyki przygotowania pracy i przygotowanie warsztatu do jej zrealizowania. 1. Cel seminarium i jego rola w procesie studiowania. 2. Metody pracy naukowej w gospodarce przestrzennej 3. Wybór tematu przyszłej pracy magisterskiej. 4. Studiowanie literatury i jej krytyczna ocena. 5. Pozyskiwanie danych z różnych źródeł i umiejętność ich wykorzystania. 6. Sformułowanie koncepcji przyszłej pracy magisterskiej - sformułowanie celu i zakresu pracy oraz metodyki badań. 7. Wystąpienia i dyskusja na temat problematyki naukowej dotyczącej przyszłej pracy dyplomowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Lindsay D., 1995, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław. 2. Urban S., Ładoński W., 2001, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wyd. Akademii Komicznej, Wrocław. 3. Pułło A., 2000, Prace magisterskie i licencjacie, wskazówki dla studentów, Wyd. Prawnicze PWN, Warszawa 4. Weiner J. 1998, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa 5. Zaczyński W., 1995, Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa. 6. Zenderowski R., 2005, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Gierz W., 1998, Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998. 2. Plit F., 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, UW, Wa-wa. 3. Pieter J., 1995, Zarys metodologii pracy naukowej, Ossolineum, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminarium oraz aktywny w nim udział poprzez: - referowanie postępów w gromadzeniu bibliografii – potwierdzające umiejętność korzystania z tekstów naukowych, cytowania literatury, właściwej selekcji informacji; - prezentację fragmentów pracy dyplomowej - ocenie podlega struktura i logika prezentacji, właściwe sformułowanie, przeprowadzenie (z umiejętnym zastosowaniem technik i narzędzi badawczych) i rozwiązanie problemu, stosowanie terminologii i poprawność wypowiedzi; - aktywność na zajęciach – ocena udziału w dyskusji pod względem posiadanych umiejętności prezentowania własnego stanowiska w kwestiach naukowych w oparciu o merytoryczne argumenty; samoocena studenta zawierająca elementy refleksji, pozwalająca na weryfikację efektów kształcenia z zakresu kompetencji społecznych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski, Jadwiga Biegańska, Edyta Kalińska, Adam Piasecki | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Jadwiga Biegańska, Justyna Chodkowska-Miszczuk, Anna Dubownik, Radosław Golba, Piotr Hulisz, Edyta Kalińska, Rafał Kot, Zenon Kozieł, Arkadiusz Krawiec, Katarzyna Kubiak-Wójcicka, Adam Piasecki, Agnieszka Pilarska, Krzysztof Rogatka, Roman Rudnicki, Barbara Szyda, Stefania Środa-Murawska, Łukasz Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Jamorska, Michał Kwiatkowski, Łukasz Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Jadwiga Biegańska, Justyna Chodkowska-Miszczuk, Anna Dubownik, Radosław Golba, Izabela Jamorska, Marek Kejna, Michał Kwiatkowski, Paweł Molewski, Barbara Szyda, Stefania Środa-Murawska, Łukasz Wiśniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski, Michał Kwiatkowski, Łukasz Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Jadwiga Biegańska, Justyna Chodkowska-Miszczuk, Michał Kwiatkowski, Maciej Markiewicz, Piotr Sewerniak, Barbara Szyda, Stefania Środa-Murawska, Łukasz Wiśniewski, Maja Wojtkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.