Strategie rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-SRKRL-GP-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0413) Zarządzanie i administracja
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.): - udział w wykładach – 30 g. - udział w ćwiczeniach – 15 g. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 15 g. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (80 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 g. - pisanie prac, projektów - 20 g. - czytanie literatury - 10 g. - przygotowanie do egzaminu - 40 g. Łącznie: 140 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Zna zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego i podstawy programowania procesów rozwoju lokalnego i regionalnego - K_W08; W02: Posiada wiedzę na temat systemu planowania przestrzennego na poziomach: krajowym (KPZK), regionalnym (PZPW) i lokalnym (strategie lokalne); zna powiązania pomiędzy strukturami i podmiotami uczestniczącymi w procesie gospodarowania przestrzenią na różnych poziomach - K_W09; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Analizuje i interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska przyrodnicze, społeczne, ekonomiczne, prawne i kulturowe; umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów z zakresu gospodarki przestrzennej oraz je referować, wykorzystując język naukowy - K_U04; U02: Diagnozuje i opisuje potrzeby oraz możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego jednostki terytorialnej; przygotowuje dokumenty rozwoju lokalnego i regionalnego (regionalne plany zagospodarowania, strategie gminne, powiatowe); stosuje procedury związane z zarządzaniem procesami rozwoju lokalnego i regionalnego w oparciu o znajomość uwarunkowań społeczno-kulturowych i przyrodniczych - K_U08; K_U10; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Potrafi określić priorytety i hierarchię celów w dokumentach strategicznych szczebla lokalnego, regionalnego i krajowego, służące realizacji wspólnych celów poszczególnych grup interesariuszy rozwoju społeczno-gospodarczego - K_K04; K02: Rozwiązuje konflikty przestrzenne i rozbieżne cele poszczególnych grup społecznych w rozwoju jednostek terytorialnych różnego szczebla zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska - K_K05. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - opis - wykład informacyjny (konwencjonalny) - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - projektu |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat podstawowych opracowań o charakterze strategiczno-planistycznym, omówienie najważniejszych pojęć z zakresu planowania strategicznego i przestrzennego, charakterystyka systemu hierarchicznego systemu planowania przestrzennego w Polsce – poparta przykładami opracowań – z wydzieleniem poziomów szczebla lokalnego, regionalnego i krajowego. |
Pełny opis: |
Wykłady. 1. Podstawy planowania strategicznego - informacje prowadzające. Hierarchiczny system planowania przestrzennego w Polsce. Dokumenty i opracowania z zakresu planowania strategicznego i przestrzennego na poszczególnych szczeblach terytorialnych, interesariusze planowania przestrzennego (organy odpowiedzialne wg poszczególnych szczebli). Struktura sytemu planowania na poziomie Polski (Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, planowanie funkcjonalne). 2. Planowanie strategiczne na poziomie regionu/województwa (plan zagospodarowania przestrzennego województwa, strategia rozwoju województwa). 3. Planowanie na szczeblu lokalnym – dokumenty i opracowania z zakresu planowania strategicznego na poziomie gminy (strategie rozwoju gminy, planu rozwojowe). Ćwiczenia. Opracowanie projektu fragmentu strategii rozwoju na poziomie regionu/województwa - analiza regionalna na podstawie wybranego województwa odnosząca się do poszczególnych płaszczyzn rozwoju, np.: sfera środowiskowa, demograficzno-społeczna, gospodarcza, infrastrukturalna oraz w odniesieniu do zapisów aktualnie obowiązujących dokumentów szczebla regionalnego (plan zagospodarowania przestrzennego województwa, strategia rozwoju województwa) oraz krajowego. |
Literatura: |
Cymerman R. (red.), 2010, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. Dembowska Z., 1987, Metody i techniki w planowaniu przestrzennym, IGPiK, Warszawa. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności, Warszawa 2013. Izdebski H., Nelicki A., Zachariasz I., 2007, Zagospodarowanie przestrzenne – polskie prawo na tle standardów demokratycznego państwa prawnego, Warszawa. Kochański M., Kołodziejski J., 1984, Koncepcja metodologii planowania regionalnego, Studia KPZK, t. LXXXIII, Warszawa. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, 2012, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Lesiak J., 1985, Planowanie przestrzenne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Mrozowicki E., Pogodziński Z., Więckowicz Z., 1992, Planowanie przestrzenne i projektowanie terenów wiejskich, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław. Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa. Opracowania dot. działalności Rady ds. Modernizacji Regionu (Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu) oraz Zespołu Wojewódzkiego ds. analizy szans i zagrożeń oraz potencjalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich województwa kujawsko-pomorskiego (Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy). Strategia rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego – Plan modernizacji 2020+, 2013, Sejmik Województwa- Kujawsko-Pomorskiego, Toruń, 147 s. Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju 2020, Warszawa 2012. Wybrane dokumenty o charakterze strategicznym i planistycznym dotyczące poszczególnych szczebli terytorialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: końcowy egzamin pisemny, forma opisowo-testowa. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie opracowania fragmentu strategii rozwoju. Metody i kryteria oceniania: Wykład: progi oceny (% poprawnych odpowiedzi): 51%-60% - dostateczny (3,0); 61-70% - dostateczny plus (3,5); 71-80% - dobry (4,0); 81-90% - dobry plus (4,5); 91-100% - bardzo dobry (5,0). Sprawdzane efekty kształcenia: W01, W02, U02, K01. Ćwiczenia - ocena na podstawie projektu elementu strategii dotyczącej wybranej płaszczyzny szczebla regionalnego oraz lokalnego. Kryteria oceny: 5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe; analiza kompletna, w pełni rozwinięta; 4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi błędami, brakami lub elementami wymagającymi uzupełnień; analiza niepełna; 3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub pozostającymi na przeciętnym poziomie, analiza zdawkowa; 2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, nie trzymające standardów merytorycznych i estetycznych; duże braki w części graficzno-opisowej, analiza lakoniczna nie odnosząca się do meritum zagadnień. Sprawdzane efekty kształcenia: U01, U02, K01, K02. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Roman Rudnicki, Daniela Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Roman Rudnicki, Daniela Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Biczkowski | |
Prowadzący grup: | Mirosław Biczkowski, Roman Rudnicki, Daniela Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.