Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Język angielski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4800-NoZ-elek-ja-2-Z
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język angielski
Jednostka: Centrum Języków Specjalistycznych w Medycynie
Grupy: Język angielski
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kurs powinien znać język angielski na poziomie B1 (B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia językowego).

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 0 godzin

- udział w ćwiczeniach: 120 godzin

- konsultacje: 3 godziny

- przeprowadzenie i udział w egzaminie: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 125 godzin, co odpowiada 4,7 punktom ECTS. (1 pt. ECTS = 27 godz.)


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 0 godz.

- udział w ćwiczeniach: 120 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń, czytanie wskazanej literatury i uzupełnienie notatek: 45 godz.

- konsultacje: 3 godz.

- przygotowanie do zaliczenia i udział w kolokwium: 12 godz.

- przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie: 9 godz.

Łączny nakład pracy studenta wynosi 189 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS. (1 pt. ECTS = 27 godz.)


II semestr

1. Godziny kontaktowe (41 godz.):

udział w ćwiczeniach – 40 godz.

konsultacje z nauczycielem akademickim – 1 godz.

2. Praca indywidualna studenta – 15 godz.

3. Przygotowanie do kolokwium semestralnego i udział w kolokwium – 6 godz.


III semestr

1. Godziny kontaktowe (41 godz.):

udział w ćwiczeniach – 40 godz.

konsultacje z nauczycielem akademickim – 1 godz.

2. Praca indywidualna studenta – 15 godz.

3 Przygotowanie do kolokwium i udział w kolokwium – 6 godz.


IV semestr

1. Godziny kontaktowe (41 godz.):

udział w ćwiczeniach – 40 godz.

konsultacje z nauczycielem akademickim – 1 godz.

2. Praca indywidualna studenta – 15 godz.

3. Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 9 godz.


4. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: 0 godz.



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wymienia po angielsku nazwy głównych narządów ciała człowieka i chorób.

W2: Wyjaśnia po angielsku budowę i działanie aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego i ultrasonografu medycznego.

W3: Zna podstawową terminologię angielską dotyczącą ochrony przed promieniowaniem rentgenowskim, badania rentgenograficznego płuc, mammografii, urografii, radiografii kontrastowej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętność komunikowania się̨ w języku angielskim (lub innym języku obcym), zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego– K_U16

U2: Potrafi analizować piśmiennictwo medyczne w języku angielskim.

U3: Potrafi stosować słownictwo specjalistyczne w języku angielskim i prowadzić rozmowę na tematy związane z zawodem elektroradiologa.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Posiada nawyk i umiejętność stałego doskonalenia się – K_K01

K2: Posiada świadomość własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów – K_K02

K3: rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy – K_K08

Metody dydaktyczne:

- analiza tekstów: czytanie, tłumaczenie, wymowa

- prezentacje

- referaty

- konwersacje

- słuchowiska

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Nauczanie specjalistycznego języka angielskiego prowadzone jest na poziomie B2 (B2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego) oraz opiera się na umiejętnościach językowych wyniesionych ze szkoły średniej.

Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji językowych oraz nauczanie terminologii medycznej w zakresie elektroradiologii. Program kursu obejmuje kształcenie i opanowanie sprawności językowych pozwalających na:

- rozumienie różnego rodzaju tekstów popularno-naukowych i naukowych o tematyce medycznej,

- rozumienie ze słuchu,

- tworzenie własnych wypowiedzi o tematyce medycznej,

- redagowanie krótkich tekstów,

- referowanie tekstów,

- komunikację z lekarzem, personelem pomocniczym i pacjentem,

- rozumienie i prowadzenie dokumentacji medycznej.

Pełny opis:

Nauczanie specjalistycznego języka angielskiego prowadzone jest na poziomie B2 (B2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego) oraz opiera się na umiejętnościach językowych wyniesionych ze szkoły średniej.

Celem nauczania specjalistycznego języka angielskiego jest:

doskonalenie i rozwój biegłości językowej w zakresie sprawności czytania, rozumienia i mówienia w języku angielskim na poziomie B2,

przyswajanie specjalistycznego języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa popularno-naukowego, naukowego i zawodowego,

poznawanie specjalistycznej terminologii z zakresie medycyny ogólnej i elektroradiologii.

Celem przedmiotu jest nauka języka specjalistycznego obejmującego następujące dziedziny:

anatomia i fizjologia człowieka,

jednostki chorobowe i symptomy,

metody obrazowania,

medycyna nuklearna

radiologia zabiegowa,

wyposażenie pracowni radiologicznej,

dokumentacja radiologiczna,

komunikacja z pacjentem,

etyka i odpowiedzialność zawodowa w pracy elektroradiologa.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe

Swoboda-Rydz Urszula, English for Radiographers, MediPage 2020

Ciecierska Joanna, Barbara Jenike, English for Medicine, PZWL 2007 / 2020, Unit 1, 2, 3.

Glendinning, E.H., Howard, R, Professional English in Use Medicine, Cambridge University Press 2007; Units: 1, 14, 37, 38, 39

Piśmiennictwo uzupełniające

Ribes Roman, Angielski dla radiologów, MedMedia 2011; Rozdział 11-14

Donesch-Jeżo Ewa, English for medical students and doctors, Part 1 Przegląd Lekarski 2000

McCullagh M, Wright R, Good Practice. Communication Skills for the Medical Practitioner, Cambridge University Press, 2008; Section 1, Section 2: Unit 1, 2.

Murray Jonathan, Jerzy Radomski i Włodzimierz Szyszkowski, English in Medical Practice, PZWL 2010.

Słomski Przemysław, Słownik lekarski angielsko-polski, PZWL, Warszawa 2018.

Tiersky Ethel, The Language of Medicine in English, Prentice Hall Regents 1992.

Metody i kryteria oceniania:

- 100% frekwencja na ćwiczeniach,

- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

- kolokwium – W1, W2, W3, U1, U2, U3

- egzamin – W1, W2, W3, U1, U2, U3

- referat/eseje –U1, U2, U3, K1, K3,

- prezentacja – U1, U2, U3, K1, K3,

- przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K2, K3,

- ocena i opinie kolegów / koleżanek: K1, K3,

Semestr kończy się kolokwium zaliczeniowym.

Warunkiem dopuszczenia do kolokwium zaliczeniowego jest:

- zaliczenie kolokwiów cząstkowych

- obecność na ćwiczeniach

- zaliczenie referatu

- zaliczenie prezentacji

Kryteria oceniania: progi punktowe określa wewnętrzny regulamin dydaktyczny CJSM, zgodnie z poniższą tabelą.

% uzyskanych punktów ocena

92-100 bdb (5)

84-91 db+ (4+)

76-83 db (4)

68-75 dst+ (3+)

60-67 dst (3)

0-59 ndst (2)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Glaza, Katarzyna Jóskowska
Prowadzący grup: Magdalena Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Glaza, Katarzyna Jóskowska
Prowadzący grup: Magdalena Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Glaza, Katarzyna Jóskowska, Andrzej Nazarewski
Prowadzący grup: Magdalena Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)