Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wychowanie fizyczne -Samoobrona

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5700-WF-SAMO
Kod Erasmus / ISCED: 16.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wychowanie fizyczne -Samoobrona
Jednostka: Uniwersyteckie Centrum Sportowe
Grupy: Wychowanie fizyczne - zestaw 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania fizycznego. Wskazane zainteresowanie, aktywność oraz dobry stan zdrowia

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

-udział w wykładach - O

-udział w ćwiczeniach- 10 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

-przygotowanie do ćwiczeń - O

-przygotowanie do kolokwiów - O

-Konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 15 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę z zakresu kultury fizycznej, a w szczególności Judo i Aikido.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia z wyborem aktywności na całe życie oraz kształtowania postaw sprzyjających aktywności fizycznej na całe życie.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu i rekreacji ruchowej oraz promuje własne upodobania z zakresu rekreacji ruchowej.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz

MMetoda dydaktyczna podająca - opis i opowiadanie

Metody dydaktyczne..:

Naśladowcza - ścisła

Zadaniowa - ścisła

Skrócony opis:

Zajęcia oparte będą o dwie główne japońskie sztuki walki Judo i Aikido. Judo - "droga miękkości" jest sztuką walki opartą o zasadę ustępowania sile fizycznej, przechwytywania jej i wykorzystaniu do własnych celów. W ostatnich latach Judo rozwija się głównie jako sport. W zajęciach wychowania fizycznego studenci poznają Judo nie jako sport, ale doskonałą sztukę samoobrony. Wiele technik walki jest zabronione w walce sportowej jako zbyt niebezpieczne, Mogą one być stosowane w samoobronie. Aikido - "sztuka harmonii" jest w każdym elemencie sztuką obronną. Ćwiczący trenują ustalone wcześniej formy ataku i obrony. Uczący się studenci poznają w trakcie zajęć obie sztuki walki, ich zasady, podstawy oraz techniki, które mogą być zastosowane w samoobronie.

Pełny opis:

Program przedmiotu będzie obejmował dwa działy: pierwszy zawiera informacje ogólne dotyczące zasad walki, filozofii, historii powstania w/w walk, różnic miedzy zasadami walki sportowej a samoobrony. Dział drugi zawiera elementy dotyczące technicznych i taktycznych aspektów sztuk walki a mianowicie:

I. Poruszanie się:

a. poruszanie zapewniające stabilność w każdym momencie

b. schodzenie z linii ataku we wszystkich kierunkach

c. wchodzenie w miejsca " bezpieczne" tzn. tam gdzie atakujący ma słabą pozycję.

II. Ćwiczenie silnych i stabilnych postaw:

a. postawy naturalne

b. postawy obronne

III. Nauczanie właściwego dystansu ma - ai.

Dystans bezpieczny różni się w zależności od formy ataku:

a.nauczanie dystansu bezpiecznego przy uderzeniach

b. nauczanie dystansu bezpiecznego przy kopnięciach

c. nauczanie dystansu przy próbach chwytania

IV. Nauczanie padów i przewrotów.

V. Nauczanie obron przed wszystkimi możliwymi uchwytami.

VI. Obrony przed uderzeniami.

VII. Obrony przed kopnięciami

Do nauczania obron wykorzystane zostanątechniki rzutów, dźwigni i duszeń stosowanych w Judo i Aikido.

Literatura:

1. Jigoro Kano "Kodokan Judo" wyd. Kodansha International Tokio 1994r.

2. Ryszard Ruszniak Ryszard Zieniawa " Judo - pomost pomiędzy tradycją i współczesnością " AWF Gdańsk 2006 r.

3. Morihiro Saito " Aikido" wyd. Diamon Books Bydgoszcz 2000r.

4. Gozo Shioda " Dynamiczne Aikido " wyd. Diamond Books Bydgoszcz 1998r.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Ćwiczenia - semestr kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą do zaliczenia będzie sprawdzian techniczny, frekwencja, zaangażowanie i aktywność.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)