Wychowanie fizyczne -Samoobrona
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5700-WF-SAMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
16.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie fizyczne -Samoobrona |
Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Sportowe |
Grupy: |
Wychowanie fizyczne - zestaw 1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych z zakresu przygotowania fizycznego. Wskazane zainteresowanie, aktywność oraz dobry stan zdrowia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: -udział w wykładach - O -udział w ćwiczeniach- 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: -przygotowanie do ćwiczeń - O -przygotowanie do kolokwiów - O -Konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę z zakresu kultury fizycznej, a w szczególności Judo i Aikido. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność włączenia się w prozdrowotny styl życia z wyborem aktywności na całe życie oraz kształtowania postaw sprzyjających aktywności fizycznej na całe życie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu i rekreacji ruchowej oraz promuje własne upodobania z zakresu rekreacji ruchowej. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca - pokaz MMetoda dydaktyczna podająca - opis i opowiadanie Metody dydaktyczne..: Naśladowcza - ścisła Zadaniowa - ścisła |
Skrócony opis: |
Zajęcia oparte będą o dwie główne japońskie sztuki walki Judo i Aikido. Judo - "droga miękkości" jest sztuką walki opartą o zasadę ustępowania sile fizycznej, przechwytywania jej i wykorzystaniu do własnych celów. W ostatnich latach Judo rozwija się głównie jako sport. W zajęciach wychowania fizycznego studenci poznają Judo nie jako sport, ale doskonałą sztukę samoobrony. Wiele technik walki jest zabronione w walce sportowej jako zbyt niebezpieczne, Mogą one być stosowane w samoobronie. Aikido - "sztuka harmonii" jest w każdym elemencie sztuką obronną. Ćwiczący trenują ustalone wcześniej formy ataku i obrony. Uczący się studenci poznają w trakcie zajęć obie sztuki walki, ich zasady, podstawy oraz techniki, które mogą być zastosowane w samoobronie. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu będzie obejmował dwa działy: pierwszy zawiera informacje ogólne dotyczące zasad walki, filozofii, historii powstania w/w walk, różnic miedzy zasadami walki sportowej a samoobrony. Dział drugi zawiera elementy dotyczące technicznych i taktycznych aspektów sztuk walki a mianowicie: I. Poruszanie się: a. poruszanie zapewniające stabilność w każdym momencie b. schodzenie z linii ataku we wszystkich kierunkach c. wchodzenie w miejsca " bezpieczne" tzn. tam gdzie atakujący ma słabą pozycję. II. Ćwiczenie silnych i stabilnych postaw: a. postawy naturalne b. postawy obronne III. Nauczanie właściwego dystansu ma - ai. Dystans bezpieczny różni się w zależności od formy ataku: a.nauczanie dystansu bezpiecznego przy uderzeniach b. nauczanie dystansu bezpiecznego przy kopnięciach c. nauczanie dystansu przy próbach chwytania IV. Nauczanie padów i przewrotów. V. Nauczanie obron przed wszystkimi możliwymi uchwytami. VI. Obrony przed uderzeniami. VII. Obrony przed kopnięciami Do nauczania obron wykorzystane zostanątechniki rzutów, dźwigni i duszeń stosowanych w Judo i Aikido. |
Literatura: |
1. Jigoro Kano "Kodokan Judo" wyd. Kodansha International Tokio 1994r. 2. Ryszard Ruszniak Ryszard Zieniawa " Judo - pomost pomiędzy tradycją i współczesnością " AWF Gdańsk 2006 r. 3. Morihiro Saito " Aikido" wyd. Diamon Books Bydgoszcz 2000r. 4. Gozo Shioda " Dynamiczne Aikido " wyd. Diamond Books Bydgoszcz 1998r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ćwiczenia - semestr kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą do zaliczenia będzie sprawdzian techniczny, frekwencja, zaangażowanie i aktywność. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.