Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Lekarz weterynarii - zawód wielu możliwości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7100-F-LWZWM-3-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0841) Weterynaria Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Lekarz weterynarii - zawód wielu możliwości
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot realizowany w semestrze zimowym III roku studiów (V semestr).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.) (1,2 ECTS):

- wykłady 15 godz.

- zajęcia laboratoryjne 15 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.) (0,8 ECTS):

- przygotowanie do laboratorium – 5 godz.

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego wykładu – 7 godz.

- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego laboratorium – 7 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 1 godz.


Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - student posiada wiedzę o licznych możliwościach zatrudnienia dla absolwentów kierunku weterynaria; K_W47

W2 - student potrafi rozróżniać rodzaje pracy wymagające i niewymagające posiadania prawa wykonywania zawodu lekarza weterynarii. K_W47






Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- student potrafi samodzielnie śledzić oferty na rynku pracy spełniające jego oczekiwania w kwestii zatrudnienia po ukończeniu studiów na kierunku weterynaria; K_U22, K_U23, K_U52

U2 - student potrafi znaleźć pracę, która odpowiada jego aspiracjom zawodowym: K_U22, K_U23, K_U52


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - student zdaje sobie sprawę z wielu możliwości zatrudnienia lekarza weterynarii na rynku pracy, wie też, że wykonywanie zawodu lekarza weterynarii, jako zawodu zaufania publicznego, wymaga posiadania szeregu predyspozycji i umiejętności. K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K10, K_K12.



Metody dydaktyczne:

Zajęcia są prowadzone z zastosowaniem środków audiowizualnych;

Na wykłady, w miarę możliwości, będą zapraszani lekarze weterynarii wykonujący pracę w różnych miejscach, często znacznie różniących się od siebie; (wykłady, zajęcia laboratoryjne – panel dyskusyjny)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Głównym celem prezentowanych treści wskazanie studentom rozlicznych form wykonywania zawodu lekarza weterynarii.

Pełny opis:

Wykłady i zajęcia laboratoryjne: Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studenta z rynkiem pracy i jego uwarunkowaniami, zarówno w Polsce, jak i za granicą; jego szczególną rolą w życiu społeczno-gospodarczym; możliwościami na rynku pracy, w celu umożliwienia studentowi stworzenia osobistej wizji zatrudnienia, a także dalszego rozwoju zawodowego.

Wykłady: Uczestnicy zostaną zapoznani ze znaczeniem koncepcji One Health, rolą skutecznej komunikacji, wpływem relacji lekarz/pacjent/opiekun na życie społeczno-ekonomiczne; w jaki sposób można rozwijać profesjonalizm i tożsamość zawodową poprzez podejście interdyscyplinarne. Student zapozna się z wieloma rolami pełnionymi przez lekarzy weterynarii, umiejętnościami potrzebnymi do doskonalenia się i wypełniania obowiązków zawodowych oraz dylematami etycznymi, z którymi z pewnością będą musieli się zmierzyć podczas kariery zawodowej.

Literatura:

1. Ustawa/Akty normatywne o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych w wersji aktualnie obowiązującej

2. Davidow B. Weterynaryjny idealista. Myśli na temat własności, jakości, zrównoważonego rozwoju i społeczności. https://vetidealist.com

3. "7 nawyków skutecznego działania.", wyd.Aleksandria Media sp. z o.o. 2022r;

4. Kossowska M. , 2001r., "Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych.", wyd. AKADE;

5. Nathaniel Branden: "6 filarów poczucia własnej wartości.", wyd. Wydawnictwo Feeria, 2022r.

6. National Research Council. Potrzeby kadrowe w medycynie weterynaryjnej - National Academies Press; 2013.

7. MacKenzie CR. Profesjonalizm i medycyna. HSS J. 2007;3(2):222-227.

8. Hodgson JL, Pelzer JM. Veterinary Medical Education: A Practical Guide. Wiley-Blackwell,2017.

9. Publikacje dotyczące życia zawodowego n.p.:

- Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, et al. Przeformułowanie edukacji medycznej w celu wsparcia kształtowanie tożsamości zawodowej. Acad Med.2014;89(11):1446-14451.

- Saunders J. Praktyka medycyny klinicznej jako sztuka i nauka. Med Humanit. 2000;26(1):18-22.

- Milani M. Sztuka prywatnej praktyki weterynaryjnej: komunikacja intelektualna. Can Vet J. 2011;52(8):897-898.

- Schaffer J. Czego nie mnożyć bez potrzeby. Austral J Philo.2015;93:4:644-664.

10. strony internetowy:

- https://www.vetpol.org.pl/

- https://www.naceweb.org/career-readiness/competencies/career-readiness-competencies-employer-survey-results/

- https://www.modernworkplacelearning.com/cild/

- https://www.avma.org/resources-tools/reports-statistics

- https://www.avma.org/education/veterinary-specialties

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - sprawdzian pisemny na ocenę z całości materiału omawianego na wykładach.

Laboratorium - sprawdzian pisemny na ocenę z całości materiału omawianego na zajęciach laboratoryjnych oraz ocena uzyskana z prezentacje.

Kryteria oceniania:

ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów,

ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów

ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów

ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów

ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów.

W przypadku sprawdzianu - maksymalna liczba punktów do zdobycia to 100 punktów. Do zaliczenia konieczne jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. Ocena prezentacji opiera się na następujących aspektach: Komplementarność przedstawionych informacji (1p), sposób prezentacji (1p) oraz sposób odpowiadania na pytania (1p) i zaangażowanie w dyskusję (2p). Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania to 5 punktów. Ocena końcowa jest sumą ocen za sprawdzian i prezentację.

Studenci, którzy nie uzyskali pozytywnej oceny z przedmiotu, mają prawo do jego ponownego zaliczenia. Obowiązuje jeden okres zaliczeniowy z takimi samymi kryteriami oceny i punktacji. Poprawa oceny może być tylko w uzasadnionych przypadkach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Gołyński, Radomir Henklewski
Prowadzący grup: Radomir Henklewski, Michał Kaczmarowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Ze względu na sytuację epidemiologiczną zajęcia będą odbywały się zdalnie w formie synchronicznej lub asynchronicznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Viorica Railean
Prowadzący grup: Viorica Railean
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Sobolewski
Prowadzący grup: Viorica Railean, Jan Tyc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)