Lekarz weterynarii - zawód wielu możliwości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7100-F-LWZWM-3-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0841) Weterynaria
|
Nazwa przedmiotu: | Lekarz weterynarii - zawód wielu możliwości |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot realizowany w semestrze zimowym III roku studiów (V semestr). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.) (1,2 ECTS): - wykłady 15 godz. - zajęcia laboratoryjne 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.) (0,8 ECTS): - przygotowanie do laboratorium – 5 godz. - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego wykładu – 7 godz. - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego laboratorium – 7 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 1 godz. Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - student posiada wiedzę o licznych możliwościach zatrudnienia dla absolwentów kierunku weterynaria; K_W47 W2 - student potrafi rozróżniać rodzaje pracy wymagające i niewymagające posiadania prawa wykonywania zawodu lekarza weterynarii. K_W47 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- student potrafi samodzielnie śledzić oferty na rynku pracy spełniające jego oczekiwania w kwestii zatrudnienia po ukończeniu studiów na kierunku weterynaria; K_U22, K_U23, K_U52 U2 - student potrafi znaleźć pracę, która odpowiada jego aspiracjom zawodowym: K_U22, K_U23, K_U52 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - student zdaje sobie sprawę z wielu możliwości zatrudnienia lekarza weterynarii na rynku pracy, wie też, że wykonywanie zawodu lekarza weterynarii, jako zawodu zaufania publicznego, wymaga posiadania szeregu predyspozycji i umiejętności. K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K10, K_K12. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia są prowadzone z zastosowaniem środków audiowizualnych; Na wykłady, w miarę możliwości, będą zapraszani lekarze weterynarii wykonujący pracę w różnych miejscach, często znacznie różniących się od siebie; (wykłady, zajęcia laboratoryjne – panel dyskusyjny) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Głównym celem prezentowanych treści wskazanie studentom rozlicznych form wykonywania zawodu lekarza weterynarii. |
Pełny opis: |
Wykłady i zajęcia laboratoryjne: Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studenta z rynkiem pracy i jego uwarunkowaniami, zarówno w Polsce, jak i za granicą; jego szczególną rolą w życiu społeczno-gospodarczym; możliwościami na rynku pracy, w celu umożliwienia studentowi stworzenia osobistej wizji zatrudnienia, a także dalszego rozwoju zawodowego. Wykłady: Uczestnicy zostaną zapoznani ze znaczeniem koncepcji One Health, rolą skutecznej komunikacji, wpływem relacji lekarz/pacjent/opiekun na życie społeczno-ekonomiczne; w jaki sposób można rozwijać profesjonalizm i tożsamość zawodową poprzez podejście interdyscyplinarne. Student zapozna się z wieloma rolami pełnionymi przez lekarzy weterynarii, umiejętnościami potrzebnymi do doskonalenia się i wypełniania obowiązków zawodowych oraz dylematami etycznymi, z którymi z pewnością będą musieli się zmierzyć podczas kariery zawodowej. |
Literatura: |
1. Ustawa/Akty normatywne o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych w wersji aktualnie obowiązującej 2. Davidow B. Weterynaryjny idealista. Myśli na temat własności, jakości, zrównoważonego rozwoju i społeczności. https://vetidealist.com 3. "7 nawyków skutecznego działania.", wyd.Aleksandria Media sp. z o.o. 2022r; 4. Kossowska M. , 2001r., "Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych.", wyd. AKADE; 5. Nathaniel Branden: "6 filarów poczucia własnej wartości.", wyd. Wydawnictwo Feeria, 2022r. 6. National Research Council. Potrzeby kadrowe w medycynie weterynaryjnej - National Academies Press; 2013. 7. MacKenzie CR. Profesjonalizm i medycyna. HSS J. 2007;3(2):222-227. 8. Hodgson JL, Pelzer JM. Veterinary Medical Education: A Practical Guide. Wiley-Blackwell,2017. 9. Publikacje dotyczące życia zawodowego n.p.: - Cruess RL, Cruess SR, Boudreau JD, et al. Przeformułowanie edukacji medycznej w celu wsparcia kształtowanie tożsamości zawodowej. Acad Med.2014;89(11):1446-14451. - Saunders J. Praktyka medycyny klinicznej jako sztuka i nauka. Med Humanit. 2000;26(1):18-22. - Milani M. Sztuka prywatnej praktyki weterynaryjnej: komunikacja intelektualna. Can Vet J. 2011;52(8):897-898. - Schaffer J. Czego nie mnożyć bez potrzeby. Austral J Philo.2015;93:4:644-664. 10. strony internetowy: - https://www.vetpol.org.pl/ - https://www.naceweb.org/career-readiness/competencies/career-readiness-competencies-employer-survey-results/ - https://www.modernworkplacelearning.com/cild/ - https://www.avma.org/resources-tools/reports-statistics - https://www.avma.org/education/veterinary-specialties |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - sprawdzian pisemny na ocenę z całości materiału omawianego na wykładach. Laboratorium - sprawdzian pisemny na ocenę z całości materiału omawianego na zajęciach laboratoryjnych oraz ocena uzyskana z prezentacje. Kryteria oceniania: ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów. W przypadku sprawdzianu - maksymalna liczba punktów do zdobycia to 100 punktów. Do zaliczenia konieczne jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. Ocena prezentacji opiera się na następujących aspektach: Komplementarność przedstawionych informacji (1p), sposób prezentacji (1p) oraz sposób odpowiadania na pytania (1p) i zaangażowanie w dyskusję (2p). Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania to 5 punktów. Ocena końcowa jest sumą ocen za sprawdzian i prezentację. Studenci, którzy nie uzyskali pozytywnej oceny z przedmiotu, mają prawo do jego ponownego zaliczenia. Obowiązuje jeden okres zaliczeniowy z takimi samymi kryteriami oceny i punktacji. Poprawa oceny może być tylko w uzasadnionych przypadkach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Gołyński, Radomir Henklewski | |
Prowadzący grup: | Radomir Henklewski, Michał Kaczmarowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Ze względu na sytuację epidemiologiczną zajęcia będą odbywały się zdalnie w formie synchronicznej lub asynchronicznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Viorica Railean | |
Prowadzący grup: | Viorica Railean | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Sobolewski | |
Prowadzący grup: | Viorica Railean, Jan Tyc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.