Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7402-AI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0188) Education, inter-disciplinary programmes Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość korzystania z Internetu, znajomość zagadnień i terminologii podstawowej związanej z prowadzeniem działalności naukowej

Całkowity nakład pracy studenta:

60 h w tym:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w laboratoriach komputerowych – 20 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- praca z materiałami w kursie online – 20 godz.

- indywidualne ćwiczenia wyszukiwawcze i wykorzystanie poznanych narzędzi do wyszukiwania naukowego - 20 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

Wiedza:

WG_1 (P8S_WG): Zna zaawansowane metody wyszukiwania i katalogowania zasobów naukowych oraz dydaktycznych.

WG_3 (P8S_WG)Rozumie metodologię badań naukowych w zakresie architektury informacji.



Efekty uczenia się - umiejętności:

Umiejętności:

UW _1: (P8S_UW) Potrafi krytycznie analizować i wykorzystywać narzędzia informatyczne do organizacji zasobów naukowych.

UO _1: (P8S_UO): Planuje i realizuje projekty badawcze związane z zarządzaniem informacją.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Kompetencje społeczne

KR _1: (P8S_KR): Jest gotów do prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny i respektuje zasady ochrony praw autorskich i etycznego korzystania z informacji.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Zajęcia charakteryzują środowisko informacyjne Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem typów, cech, funkcji i zastosowań narzędzi wyszukiwawczych do celów naukowych.

Pełny opis:

Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych - zajęcia dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych ARS UMK

Przedmiot wprowadza słuchaczy w tematykę wyszukiwania informacji w Internecie, charakteryzuje sieciowy rynek wyszukiwawczy, omawia zjawisko Ukrytego Internetu i jego znaczenie w wyszukiwaniu zasobów naukowych, prezentuje narzędzia wyszukiwania informacji specjalistycznej/naukowej, podsuwa metody i strategie wyszukiwawcze, podkreśla rolę i przedstawia etapy procesu oceny informacji wyszukanej on-line.

Celem zajęć jest nauka identyfikacji i wykorzystania w sposób skuteczny i kreatywny internetowego środowiska wyszukiwawczego przede wszystkim w obszarze komunikacji naukowej, ale także innych problemów informacyjno-wyszukiwawczych o charakterze specjalistycznym.

Literatura:

Pulikowski A., Wyszukiwanie informacji w Internecie, [w:] Bibliotekarstwo. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 449-462.

Pamuła-Cieślak N., Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, [w:] Toruńskie studia bibliologiczne, 2013, nr 1, s. 111-126.

Głowacka E., Jarocki M., Kowalska M., Kurkowska E., Pamuła-Cieślak N., Współczesne źródła informacji, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214

Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214

Pulikowski A., Zasoby i wyszukiwanie informacji naukowej, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 507-532

Cisek S., Fajfer A., Imiołek-Stachura K., Wierzbicka J., Podstawy poszukiwania informacji w Internecie. Wybrane aspekty, W: Zawód infobroker, Warszawa 2015, s. 299-308

Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. W: Infobrokerstwo, pod red. M. Kowalskiej i T. Wojewódzkiego, Gdańsk 2015, s. 277-314

Cisek S., Sapa R. Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość [on-line] 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf

Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015

Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje, Katowice 2018

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (weryfikowana jako obecność realna lub zdalna);

Wykonywanie ćwiczeń wyszukiwawczych.

Wykonywanie drobnych quizów wiedzowych.

Praca w oparciu o przedstawione narzędzia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pamuła
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Czaja
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pamuła
Prowadzący grup: Natalia Pamuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)