Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7402-AI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0188) Education, inter-disciplinary programmes
|
Nazwa przedmiotu: | Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość korzystania z Internetu, znajomość zagadnień i terminologii podstawowej związanej z prowadzeniem działalności naukowej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 h w tym: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w laboratoriach komputerowych – 20 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - praca z materiałami w kursie online – 20 godz. - indywidualne ćwiczenia wyszukiwawcze i wykorzystanie poznanych narzędzi do wyszukiwania naukowego - 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: WG_1 (P8S_WG): Zna zaawansowane metody wyszukiwania i katalogowania zasobów naukowych oraz dydaktycznych. WG_3 (P8S_WG)Rozumie metodologię badań naukowych w zakresie architektury informacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: UW _1: (P8S_UW) Potrafi krytycznie analizować i wykorzystywać narzędzia informatyczne do organizacji zasobów naukowych. UO _1: (P8S_UO): Planuje i realizuje projekty badawcze związane z zarządzaniem informacją. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne KR _1: (P8S_KR): Jest gotów do prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny i respektuje zasady ochrony praw autorskich i etycznego korzystania z informacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Zajęcia charakteryzują środowisko informacyjne Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem typów, cech, funkcji i zastosowań narzędzi wyszukiwawczych do celów naukowych. |
Pełny opis: |
Architektura informacji: narzędzia wyszukiwania zasobów naukowych i dydaktycznych - zajęcia dla doktorantów Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych ARS UMK Przedmiot wprowadza słuchaczy w tematykę wyszukiwania informacji w Internecie, charakteryzuje sieciowy rynek wyszukiwawczy, omawia zjawisko Ukrytego Internetu i jego znaczenie w wyszukiwaniu zasobów naukowych, prezentuje narzędzia wyszukiwania informacji specjalistycznej/naukowej, podsuwa metody i strategie wyszukiwawcze, podkreśla rolę i przedstawia etapy procesu oceny informacji wyszukanej on-line. Celem zajęć jest nauka identyfikacji i wykorzystania w sposób skuteczny i kreatywny internetowego środowiska wyszukiwawczego przede wszystkim w obszarze komunikacji naukowej, ale także innych problemów informacyjno-wyszukiwawczych o charakterze specjalistycznym. |
Literatura: |
Pulikowski A., Wyszukiwanie informacji w Internecie, [w:] Bibliotekarstwo. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 449-462. Pamuła-Cieślak N., Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, [w:] Toruńskie studia bibliologiczne, 2013, nr 1, s. 111-126. Głowacka E., Jarocki M., Kowalska M., Kurkowska E., Pamuła-Cieślak N., Współczesne źródła informacji, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214 Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214 Pulikowski A., Zasoby i wyszukiwanie informacji naukowej, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 507-532 Cisek S., Fajfer A., Imiołek-Stachura K., Wierzbicka J., Podstawy poszukiwania informacji w Internecie. Wybrane aspekty, W: Zawód infobroker, Warszawa 2015, s. 299-308 Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. W: Infobrokerstwo, pod red. M. Kowalskiej i T. Wojewódzkiego, Gdańsk 2015, s. 277-314 Cisek S., Sapa R. Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość [on-line] 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015 Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje, Katowice 2018 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (weryfikowana jako obecność realna lub zdalna); Wykonywanie ćwiczeń wyszukiwawczych. Wykonywanie drobnych quizów wiedzowych. Praca w oparciu o przedstawione narzędzia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Czaja | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pamuła | |
Prowadzący grup: | Natalia Pamuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.