Antyutleniacze - postęp w chemii żywności, kosmetycznej i medycznej XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7404-AUTL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antyutleniacze - postęp w chemii żywności, kosmetycznej i medycznej XXI w. |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, fizycznej, organicznej, analitycznej i biochemii. Basic knowledge of general chemistry, physical chemistry, organic chemistry, analytical chemistry, and biochemistry. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach – 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną: - przygotowanie do zajęć – 5 h - przygotowanie do egzaminu – 30 h Łącznie: 65 h. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Doktorant: W1. Ma wiedzę o pochodzeniu aktywnych rodników, reaktywnych form tlenu i azotu oraz procesach wolnorodnikowych. W2. Wyjaśnia pojęcia i zjawiska związaną z rolą (pozytywną i destrukcyjną) aktywnych rodników w żywności, kosmetologii i medycynie. W3. Ma wiedzę o systemach ochrony i naprawy organizmów przed stresem oksydacyjnym. W4. Posiada wiedzę o rodzajach, budowie chemicznej, roli i mechanizmach działania antyutleniaczy. W5. Zna modele do badań nad biodostępnością antyoksydantów oraz biomarkery do oceny ich ochronnego działania. W6. Zna interakcje pomiędzy przeciwutleniaczami a genami oraz ich wpływ na ryzyko wystąpienia choroby. W7. Posiada wiedzę o metodach oznaczania antyutleniaczy oraz aktywności przeciwutleniającej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Doktorant: U1. Potrafi posługiwać się fachową terminologią związaną z aktywnymi rodnikami, procesami wolnorodnikowymi, stresem oksydacyjnym, antyutleniaczami, metodami oznaczania właściwości przeciwutleniających. U2. Potrafi opisać źródła generowania aktywnych rodników, mechanizmy ich powstawania i efekty działania (fizjologiczne i patofizjologiczne). U3. Charakteryzuje system ochrony i naprawy organizmów przed stresem oksydacyjnym. U4. Rozumie wpływ antyutleniaczy i ich budowy chemicznej na procesy zachodzące w organizmie oraz produktach przemysłu spożywczego i kosmetycznego. U5. Potrafi dobrać odpowiednią metodę do oceny biodostępności, ochronnego działania i potencjału antyoksydacyjnego związków o właściwościach antyoksydacyjnych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Doktorant: K1. Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń dotyczących aktywnych rodników, procesów wolnorodnikowych i utleniania oraz roli antyutleniaczy K2. Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. K3. Rozumie potrzebę upowszechnia wiedzy o wpływie i metodach analizy wolnych rodników i przeciwutleniaczy w produktach żywnościowych, kosmetycznych i medycynie w przystępny sposób. K4. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, w celu pogłębienia własnej wiedzy i lepszego zrozumienia lub uzupełnienia brakujących elementów rozumowania. |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacjami multimedialnymi. |
Skrócony opis: |
Wykład kursowy - Moduł I Głównym celem wykładu jest przybliżenie wiedzy o roli jaką pełnią wolne rodniki oraz antyoksydanty w medycynie, przemyśle spożywczym i kosmetycznym. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: • Rodzaje i źródła wolnych rodników tlenowych i z in-nym nośnikiem niesparo-wanego elektronu oraz re-aktywnych form tlenu. • Mechanizmy powstawania wolnych rodników oraz ich wpływ na organizmy żywe – aspekty pozytywne i nieko-rzystne. • Możliwość wykorzystania aktywnych rodników i reak-tywnych form tlenu w przemyśle spożywczym, ko-smetycznym i medycynie. • Efekty działania wolnych rodników na struktury ko-mórkowe: peroksydacja li-pidów, utlenianie białek, modyfikacja kwasów nukle-inowych. • Przyczyny i następstwa stre-su oksydacyjnego. • Mechanizmy obrony przed aktywnymi rodnikami i reak-tywnymi formami tlenu. • Rodzaje przeciwutleniaczy: enzymy, glutation, przeci-wutleniające białka i pepty-dy oraz hydrofobowe i hy-drofilowe antyoksydanty. • Budowa chemiczna najważ-niejszych przeciwutleniaczy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz jej wpływ na właściwości przeciwutle-niające. • Zagadnienia i modele bada-nia biodostępności przeci-wutleniaczy. • Biomarkery – nowoczesna charakterystyka działania przeciwutleniaczy i statusu stresu oksydacyjnego. • Przeciwutleniacze a nutrige-nomika. • Metody oznaczania zawar-tości poszczególnych prze-ciwutleniaczy oraz aktywno-ści przeciwutleniającej (przygotowanie próbki, me-tody chromatograficzne, spektroskopowe, elektro-chemiczne). |
Literatura: |
• Yunbo Li, Antioxidants in Biology and Medicine: Essentials, Advances, and Clinical Applications. Nova Science Publishers Inc., New York, 2011 • Øyvind M. Andersen, Kenneth R. Markham, Flavonoids. Chemistry, Biochemistry and Applications, CRC Press, Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300 Boca Raton, FL 33487-2742, 2006 • Eric A. Decker, Ryan J. Elias, D. Julian McClements. Oxidation in foods and beverages and antioxidant Applications Volume 1: Understanding mechanisms of oxidation and antioxidant activity, Woodhead Publishing Limited, Abington Hall, Granta Park, Great Abington, Cambridge CB21 6AH, UK, 2010 • Jan Pokorny, Nedyalka Yanishlieva, Michael Gordon Antioxidants in food. Practical applications. Woodhead Publishing Limited, Abington Hall, Granta Park, Great Abington, Cambridge CB21 6AH, UK, 2001 • Włodzimier Grajek, Przeciwutleniacze w żywności. Aspekty zdrowotne, technologiczne, molekularne i analityczne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007 • Grzegorz Bartosz, Druga twarz tlenu. Wolne rodniki w przyrodzie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: W1-W7, U1-U5. Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny, pytania otwarte Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50-60%, dostateczny plus – 61-65%, dobry – 66-76%, - dobry plus – 76-80%, bardzo dobry – 81-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Szydłowska-Czerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.