Trening radzenia sobie ze stresem i postawy asertywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9000-OG-BK-RK-TSA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0031) Rozwój umiejętności osobowościowych
|
Nazwa przedmiotu: | Trening radzenia sobie ze stresem i postawy asertywnej |
Jednostka: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w ćwiczeniach Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej) - 6 h Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna definicję stresu i asertywności - charakteryzuje mechanizm stresowy, schemat reakcji na stres oraz proces uważnej reakcji na stres - wymienia przyczyny oraz objawy/skutki stresu - charakteryzuje techniki radzenia sobie ze stresem - opisuje zachowania asertywne i nieasertywne (dominujące i uległe) - zna prawa asertywności - przedstawia przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych - opisuje zyski i straty będące efektem stosowania zachowań nieasertywnych i asertywnych - charakteryzuje techniki asertywne |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - wykorzystuje mechanizm stresowy oraz proces uważnej reakcji na stres w celu poradzenia sobie w sytuacjach stresowych - potrafi przedstawić przyczyny i skutki stresu - poznaje siebie pod kątem stresu (przyczyny, objawy) - potrafi rozróżnić konstruktywne metody radzenia sobie ze stresem od destruktywnych/ nieefektywnych - wykorzystuje różnorodne techniki, by poradzić sobie ze stresem - umie pracować pod presją czasu - pracuje efektywnie w trudnych warunkach - wykonuje kilka zadań jednocześnie - kontroluje własne emocje - potrafi szybko wznowić działanie po porażkach - charakteryzuje zachowania asertywne, dominujące i uległe - stosuje prawa asertywności - rozpoznaje przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych (dominujących/agresywnych i uległych) - przedstawia zyski z zachowań asertywnych i straty z zachowań nieasertywnych - poznaje poziom swojej asertywności - stosuje techniki asertywne w odniesieniu do konkretnej sytuacji i osoby - wyraża w sposób bezpośredni i otwarty własne oczekiwania, prośby i potrzeby - potrafi stawiać granice - wyraża negatywne uczucia - wyraża swoje opinie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Zajęcia w całości poświęcone są rozwijaniu kompetencji społecznych – odporność na stres oraz asertywność. Uczestnik ma świadomość znaczenia rozwoju powyższych kompetencji w znalezienie pracy oraz w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i budowaniu postawy asertywnej. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - opis - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom poradzić sobie w stresowych sytuacjach oraz budować postawę asertywną. Uczestnicy rozwiną przede wszystkim takie kompetencje jak odporność na stres i asertywność oraz elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Kompetencje te będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Kompetencja to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postawy. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
Pełny opis: |
Zajęcia w firmie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną ze stresem i asertywnością. Ponadto będą rozwijały elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Pierwszym etapem szkolenia będzie stres i jego działanie. W tej części zostaną omówione takie elementy jak: definicja stresu, mechanizm stresowy, jego działanie, przyczyny oraz skutki stresu, schemat reakcji na stres i proces uważnej reakcji na stres, a także poznawanie siebie pod kątem własnego poziomu stresu i jego objawów. W kolejnej części omówione zostaną różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom dotyczącym stresu uczestnicy będą mieli szeroką wiedzę na temat odporności na stres, będą bardziej świadomi przyczyn i skutków własnego stresu, a także będą potrafi zastosować szereg metod radzenia sobie ze stresem dnia codziennego. Kolejny etap zajęć jest poświęcony asertywności jako jednej z metod radzenia sobie ze stresem. Omówiona zostanie definicja asertywności, prawa asertywności, zachowania asertywne i nieasertywne (dominujące i uległe), przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych, zyski z zachowań asertywnych i straty z zachowań nieasertywnych. Ostatnia części szkolenia dotyczy omówienia i stosowania różnych technik asertywnych. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom uczestnicy zgłębią wiedzę dotyczącą asertywności, będą potrafili wyrażać swoje opinie, oczekiwania, potrzeby, negatywne emocje, stawiać granice, będą znać swoje prawa i interesy. Uczestnicy będą potrafili wykorzystywać różnorodne techniki asertywne w zależności od sytuacji i osoby, a także będą bardziej świadomi poziomu swojej asertywności. |
Literatura: |
1.Jon Kabat Zinn "Świadomą drogą przez depresję" 2.Jon Kabat-Zinn "Życie piękna katastrofa” 3.Robert M. Sapolsky "Dlaczego zebry nie mają wrzodów" 4.Micheline Rampe "Odporność psychiczna. Siedem filarów. 5.Tajemnica naszej wewnętrznej siły" 6.David Servan – Schreiber " ZDROWIEJ! Pokonaj lęk, stres i depresję" 7.Robert Dilts, Suzi Smith, Tim Hallbom "Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia" 8.Aleksander Perski "Poradnik na czas przełomu" 9.Robert J Edelmann " Konflikty w pracy" 10.William Ury "Siła Pozytywnego "Nie" 11.Stephen P. Robbins "Zachowania w organizacji” |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie beż oceny -ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej) – 6 h - obecność na zajęciach (min. 80%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Banaszak | |
Prowadzący grup: | Izabela Rutkowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom poradzić sobie w stresowych sytuacjach oraz budować postawę asertywną. Uczestnicy rozwiną przede wszystkim takie kompetencje jak odporność na stres i asertywność oraz elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Kompetencje te będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Kompetencja to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postawy. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w firmie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną ze stresem i asertywnością. Ponadto będą rozwijały elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Pierwszym etapem szkolenia będzie stres i jego działanie. W tej części zostaną omówione takie elementy jak: definicja stresu, mechanizm stresowy, jego działanie, przyczyny oraz skutki stresu, schemat reakcji na stres i proces uważnej reakcji na stres, a także poznawanie siebie pod kątem własnego poziomu stresu i jego objawów. W kolejnej części omówione zostaną różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom dotyczącym stresu uczestnicy będą mieli szeroką wiedzę na temat odporności na stres, będą bardziej świadomi przyczyn i skutków własnego stresu, a także będą potrafi zastosować szereg metod radzenia sobie ze stresem dnia codziennego. Kolejny etap zajęć jest poświęcony asertywności jako jednej z metod radzenia sobie ze stresem. Omówiona zostanie definicja asertywności, prawa asertywności, zachowania asertywne i nieasertywne (dominujące i uległe), przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych, zyski z zachowań asertywnych i straty z zachowań nieasertywnych. Ostatnia części szkolenia dotyczy omówienia i stosowania różnych technik asertywnych. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom uczestnicy zgłębią wiedzę dotyczącą asertywności, będą potrafili wyrażać swoje opinie, oczekiwania, potrzeby, negatywne emocje, stawiać granice, będą znać swoje prawa i interesy. Uczestnicy będą potrafili wykorzystywać różnorodne techniki asertywne w zależności od sytuacji i osoby, a także będą bardziej świadomi poziomu swojej asertywności. Zakres tematów: 1.Stres i jego działanie 2.Techniki radzenia sobie ze stresem 3.Zasady asertywności 4.Techniki asertywne |
|
Literatura: |
1.Jon Kabat Zinn "Świadomą drogą przez depresję" 2.Jon Kabat-Zinn "Życie piękna katastrofa” 3.Robert M. Sapolsky "Dlaczego zebry nie mają wrzodów" 4.Micheline Rampe "Odporność psychiczna. Siedem filarów. 5.Tajemnica naszej wewnętrznej siły" 6.David Servan – Schreiber " ZDROWIEJ! Pokonaj lęk, stres i depresję" 7.Robert Dilts, Suzi Smith, Tim Hallbom "Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia" 8.Aleksander Perski "Poradnik na czas przełomu" 9.Robert J Edelmann " Konflikty w pracy" 10.William Ury "Siła Pozytywnego "Nie" 11.Stephen P. Robbins "Zachowania w organizacji” |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia – 15 godzin. Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny -ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) -indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej) - obecność na zajęciach (min. 80%) Czwartek, 5 x 3 h, 14.10., 21.10., 28.10., 4.11., 18.11.2021 w godz. 9.00-12.00 Miejsce: świetlica – Uniwersyteckie Centrum Sportowe, Gagarina 35 Prowadzący: mgr Izabela Rutkowska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Banaszak | |
Prowadzący grup: | Izabela Rutkowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom poradzić sobie w stresowych sytuacjach oraz budować postawę asertywną. Uczestnicy rozwiną przede wszystkim takie kompetencje jak odporność na stres i asertywność oraz elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Kompetencje te będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Kompetencja to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postawy. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w firmie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną ze stresem i asertywnością. Ponadto będą rozwijały elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Pierwszym etapem szkolenia będzie stres i jego działanie. W tej części zostaną omówione takie elementy jak: definicja stresu, mechanizm stresowy, jego działanie, przyczyny oraz skutki stresu, schemat reakcji na stres i proces uważnej reakcji na stres, a także poznawanie siebie pod kątem własnego poziomu stresu i jego objawów. W kolejnej części omówione zostaną różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom dotyczącym stresu uczestnicy będą mieli szeroką wiedzę na temat odporności na stres, będą bardziej świadomi przyczyn i skutków własnego stresu, a także będą potrafi zastosować szereg metod radzenia sobie ze stresem dnia codziennego. Kolejny etap zajęć jest poświęcony asertywności jako jednej z metod radzenia sobie ze stresem. Omówiona zostanie definicja asertywności, prawa asertywności, zachowania asertywne i nieasertywne (dominujące i uległe), przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych, zyski z zachowań asertywnych i straty z zachowań nieasertywnych. Ostatnia części szkolenia dotyczy omówienia i stosowania różnych technik asertywnych. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom uczestnicy zgłębią wiedzę dotyczącą asertywności, będą potrafili wyrażać swoje opinie, oczekiwania, potrzeby, negatywne emocje, stawiać granice, będą znać swoje prawa i interesy. Uczestnicy będą potrafili wykorzystywać różnorodne techniki asertywne w zależności od sytuacji i osoby, a także będą bardziej świadomi poziomu swojej asertywności. Zakres tematów: 1.Stres i jego działanie 2.Techniki radzenia sobie ze stresem 3.Zasady asertywności 4.Techniki asertywne |
|
Literatura: |
1.Jon Kabat Zinn "Świadomą drogą przez depresję" 2.Jon Kabat-Zinn "Życie piękna katastrofa” 3.Robert M. Sapolsky "Dlaczego zebry nie mają wrzodów" 4.Micheline Rampe "Odporność psychiczna. Siedem filarów. 5.Tajemnica naszej wewnętrznej siły" 6.David Servan – Schreiber " ZDROWIEJ! Pokonaj lęk, stres i depresję" 7.Robert Dilts, Suzi Smith, Tim Hallbom "Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia" 8.Aleksander Perski "Poradnik na czas przełomu" 9.Robert J Edelmann " Konflikty w pracy" 10.William Ury "Siła Pozytywnego "Nie" 11.Stephen P. Robbins "Zachowania w organizacji” |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia – 15 godzin. Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny -ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) -indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej) - obecność na zajęciach (min. 80%) Czwartek, 5 x 3 h, 14.10., 21.10., 28.10., 4.11., 18.11.2021 w godz. 9.00-12.00 Miejsce: świetlica – Uniwersyteckie Centrum Sportowe, Gagarina 35 Prowadzący: mgr Izabela Rutkowska |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom poradzić sobie w stresowych sytuacjach oraz budować postawę asertywną. Uczestnicy rozwiną przede wszystkim takie kompetencje jak odporność na stres i asertywność oraz elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Kompetencje te będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Kompetencja to wypadkowa wiedzy, umiejętności i postawy. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w firmie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną ze stresem i asertywnością. Ponadto będą rozwijały elementy komunikacji i brania odpowiedzialności oraz dążenia do rozwoju. Pierwszym etapem szkolenia będzie stres i jego działanie. W tej części zostaną omówione takie elementy jak: definicja stresu, mechanizm stresowy, jego działanie, przyczyny oraz skutki stresu, schemat reakcji na stres i proces uważnej reakcji na stres, a także poznawanie siebie pod kątem własnego poziomu stresu i jego objawów. W kolejnej części omówione zostaną różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom dotyczącym stresu uczestnicy będą mieli szeroką wiedzę na temat odporności na stres, będą bardziej świadomi przyczyn i skutków własnego stresu, a także będą potrafi zastosować szereg metod radzenia sobie ze stresem dnia codziennego. Kolejny etap zajęć jest poświęcony asertywności jako jednej z metod radzenia sobie ze stresem. Omówiona zostanie definicja asertywności, prawa asertywności, zachowania asertywne i nieasertywne (dominujące i uległe), przyczyny i skutki zachowań nieasertywnych, zyski z zachowań asertywnych i straty z zachowań nieasertywnych. Ostatnia części szkolenia dotyczy omówienia i stosowania różnych technik asertywnych. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom uczestnicy zgłębią wiedzę dotyczącą asertywności, będą potrafili wyrażać swoje opinie, oczekiwania, potrzeby, negatywne emocje, stawiać granice, będą znać swoje prawa i interesy. Uczestnicy będą potrafili wykorzystywać różnorodne techniki asertywne w zależności od sytuacji i osoby, a także będą bardziej świadomi poziomu swojej asertywności. Zakres tematów: 1.Stres i jego działanie 2.Techniki radzenia sobie ze stresem 3.Zasady asertywności 4.Techniki asertywne |
|
Literatura: |
1.Jon Kabat Zinn "Świadomą drogą przez depresję" 2.Jon Kabat-Zinn "Życie piękna katastrofa” 3.Robert M. Sapolsky "Dlaczego zebry nie mają wrzodów" 4.Micheline Rampe "Odporność psychiczna. Siedem filarów. 5.Tajemnica naszej wewnętrznej siły" 6.David Servan – Schreiber " ZDROWIEJ! Pokonaj lęk, stres i depresję" 7.Robert Dilts, Suzi Smith, Tim Hallbom "Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia" 8.Aleksander Perski "Poradnik na czas przełomu" 9.Robert J Edelmann " Konflikty w pracy" 10.William Ury "Siła Pozytywnego "Nie" 11.Stephen P. Robbins "Zachowania w organizacji” |
|
Uwagi: |
Ćwiczenia – 15 godzin. Forma zaliczenia: zaliczenie bez oceny -ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) -indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (esej) - obecność na zajęciach (min. 80%) Czwartek, 14.03., 21.03., 4.04., 25.04.i 9.05.2024 w godz. 9.00-12.00 Miejsce: świetlica – Uniwersyteckie Centrum Sportowe, Gagarina 35 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.