Wystąpienia publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9000-OG-BK-RK-WP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0031) Rozwój umiejętności osobowościowych
|
Nazwa przedmiotu: | Wystąpienia publiczne |
Jednostka: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w ćwiczeniach 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (4 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 4 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (6 godz.): - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna na wybrany temat) - 6 godz. Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna techniki autoprezentacji i podstawowe zasady wygłaszania przemówień W2: zna sposoby prowadzenia grupy oraz potrafi zdiagnozować typy słuchaczy W3: zna sposoby pracy nad właściwą emisją głosu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student umie się posługiwać podstawowymi pojęciami z zakresu retoryki i komunikacji niewerbalnej U2: umie przemawiać i przedstawiać (siebie/temat) w sposób przekonujący i właściwie argumentujący. U3: umie analizować obserwowane przez siebie prezentacje i wystąpienia publiczne U4: umie przygotować właściwą prezentację multimedialną oraz poprawnie ją zaprezentować przed publicznością. U5: student potrafi kontrolować swoje emocje oraz pracuje efektywnie w warunkach stresujących |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi stosować zasady właściwej etykiety K2: potrafi przygotować odpowiedni plan pracy K3: potrafi właściwie dobrać słownictwo do wieku słuchaczy K4: zwraca uwagę na estetykę przygotowanych materiałów K5: radzi sobie w stresujących sytuacjach K6: potrafi pracować indywidualnie K7: współpracuje w grupie K8: potrafi wpływać na grupę dzięki umiejętności przekonywania K9: potrafi panować nad emocjami gdy ma tremę |
Metody dydaktyczne: | - wykład - pogadanka - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - symulacyjna (gier symulacyjnych) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom przygotować szczegółowy plan wystąpienia, dobrać odpowiedni strój, zapanować nad gestykulacją, mimiką oraz wskaże na ważność podtrzymywania kontaktu wzrokowego z publicznością. Dodatkowo pozwoli na zapoznanie z technikami radzenia sobie w stresujących sytuacjach oraz właściwej argumentacji podczas odpowiedzi na trudne pytania słuchaczy. Kompetencje, które są wypadkową wiedzy, umiejętności i postawy - będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym, szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną z: sztuką przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia przed publicznością. Pierwszym etapem szkolenia będzie opanowanie umiejętności opowiadania o sobie, oraz zdiagnozowanie największych barier blokujących studentów przed wystąpieniami. W dalszej części spotkania poruszona zostanie następująca tematyka: przygotowania planu własnego wystąpienia przed publicznością, rozpoznawania typów słuchaczy, metod tworzenia i modyfikowania stylu wypowiedzi w bezpośrednim kontakcie z audytorium, sztuki dobrania właściwej argumentacji oraz odpierania zarzutów oraz radzenia sobie w sytuacjach gdy zapominamy tekstu. Dalsza część spotkania poświęcona będzie technikom pokonywanie lęku przed występowaniem oraz pozytywnym wykorzystywaniem tremy (techniki relaksacyjne). Omówione i przećwiczone zostaną także zagadnienia z zakresu: utrzymywanie kontaktu z publicznością, podtrzymywania uwagi słuchaczy, emisji głosu (w zakresie odpowiedniej dykcji, słyszalności oraz intonacji), odpowiedniego użycia ruchu, (mowa ciała, gestykulacja, mimika oraz dobranie stroju podczas autoprezentacji i wystąpień publicznych). Elementem końcowym będzie zapoznanie z technikami radzenia sobie w konfrontacji z trudnym odbiorcą, czyli sztuka dyskusji, odpowiadania na pytania jako część wystąpienia publicznego. |
Literatura: |
Allhoff D.-W, A., Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić Rzędowscy J., A., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej Gmitrzak D., Trening relaksacji. Jak uwolnić się od stresu, lęku i depresji |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła – K1, K5, K6, K7, K9 Przygotowanie do ćwiczeń – U1, U2, U3, K2, K6, K7 Indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna + autoprezentacja) – W1, W2, W3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5, K8, K9 Obecność na zajęciach - 80% ndst 0-6 pkt. (0% -19%) dst 6-7 pkt. (20%- 39%) dst plus 8-9 pkt. (40%- 59%) db 10-11 pkt. (60%- 79%) db plus 12-13 pkt. (80%- 90%) bdb 14-15 pkt. (91%-100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Banaszak | |
Prowadzący grup: | Krystian Koszołko | |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom przygotować szczegółowy plan wystąpienia, dobrać odpowiedni strój, zapanować nad gestykulacją, mimiką oraz wskaże na ważność podtrzymywania kontaktu wzrokowego z publicznością. Dodatkowo pozwoli na zapoznanie z technikami radzenia sobie w stresujących sytuacjach oraz właściwej argumentacji podczas odpowiedzi na trudne pytania słuchaczy. Kompetencje, które są wypadkową wiedzy, umiejętności i postawy - będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym, szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w formie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną z: sztuką przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia przed publicznością. Pierwszym etapem szkolenia będzie opanowanie umiejętności opowiadania o sobie, oraz zdiagnozowanie największych barier blokujących studentów przed wystąpieniami. W dalszej części spotkania poruszona zostanie następująca tematyka: przygotowania planu własnego wystąpienia przed publicznością, rozpoznawania typów słuchaczy, metod tworzenia i modyfikowania stylu wypowiedzi w bezpośrednim kontakcie z audytorium, sztuki dobrania właściwej argumentacji oraz odpierania zarzutów oraz radzenia sobie w sytuacjach gdy zapominamy tekstu. Dalsza część spotkania poświęcona będzie technikom pokonywanie lęku przed występowaniem oraz pozytywnym wykorzystywaniem tremy (techniki relaksacyjne). Omówione i przećwiczone zostaną także zagadnienia z zakresu: utrzymywanie kontaktu z publicznością, podtrzymywania uwagi słuchaczy, emisji głosu (w zakresie odpowiedniej dykcji, słyszalności oraz intonacji), odpowiedniego użycia ruchu, (mowa ciała, gestykulacja, mimika oraz dobranie stroju podczas autoprezentacji i wystąpień publicznych). Elementem końcowym będzie zapoznanie z technikami radzenia sobie w konfrontacji z trudnym odbiorcą, czyli sztuka dyskusji, odpowiadania na pytania jako część wystąpienia publicznego. |
|
Literatura: |
Allhoff D.-W, A., Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Ćwiczenia z retoryki Jaroszyński C., Jaroszyński P., Podstawy retoryki klasycznej Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia Lichański J. Z., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, Retoryka praktyczna – ćwiczenia Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić Rzędowscy J., A., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej George M., Sztuka relaksu. Łagodzenie napięcia, przezwyciężanie stresu, wyzwalanie jaźni, Servan – Schreiber D., ZDROWIEJ!Pokonaj lęk, stres i depresję Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w ćwiczeniach Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna na wybrany temat) - 6 h Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) Kryteria oceniania: - ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna + autoprezentacja) – 6 h - obecność na zajęciach (80%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Banaszak | |
Prowadzący grup: | Krystian Koszołko | |
Strona przedmiotu: | https://www.biurokarier.umk.pl/zajecia-ogolnouniwersyteckie | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Szkolenie pozwoli uczestnikom przygotować szczegółowy plan wystąpienia, dobrać odpowiedni strój, zapanować nad gestykulacją, mimiką oraz wskaże na ważność podtrzymywania kontaktu wzrokowego z publicznością. Dodatkowo pozwoli na zapoznanie z technikami radzenia sobie w stresujących sytuacjach oraz właściwej argumentacji podczas odpowiedzi na trudne pytania słuchaczy. Kompetencje, które są wypadkową wiedzy, umiejętności i postawy - będą rozwijane podczas szkolenia w formie praktycznej. Dzięki temu uczestnicy zwiększą swoją konkurencyjność na rynku pracy, a tym samym, szansę na zatrudnienie w interesującej branży. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w formie warsztatowej będą obejmowały tematykę związaną z: sztuką przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia przed publicznością. Pierwszym etapem szkolenia będzie opanowanie umiejętności opowiadania o sobie, oraz zdiagnozowanie największych barier blokujących studentów przed wystąpieniami. W dalszej części spotkania poruszona zostanie następująca tematyka: przygotowania planu własnego wystąpienia przed publicznością, rozpoznawania typów słuchaczy, metod tworzenia i modyfikowania stylu wypowiedzi w bezpośrednim kontakcie z audytorium, sztuki dobrania właściwej argumentacji oraz odpierania zarzutów oraz radzenia sobie w sytuacjach gdy zapominamy tekstu. Dalsza część spotkania poświęcona będzie technikom pokonywanie lęku przed występowaniem oraz pozytywnym wykorzystywaniem tremy (techniki relaksacyjne). Omówione i przećwiczone zostaną także zagadnienia z zakresu: utrzymywanie kontaktu z publicznością, podtrzymywania uwagi słuchaczy, emisji głosu (w zakresie odpowiedniej dykcji, słyszalności oraz intonacji), odpowiedniego użycia ruchu, (mowa ciała, gestykulacja, mimika oraz dobranie stroju podczas autoprezentacji i wystąpień publicznych). Elementem końcowym będzie zapoznanie z technikami radzenia sobie w konfrontacji z trudnym odbiorcą, czyli sztuka dyskusji, odpowiadania na pytania jako część wystąpienia publicznego. |
|
Literatura: |
Allhoff D.-W, A., Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Barłowska M., Budzyńska-Daca A., Ćwiczenia z retoryki Jaroszyński C., Jaroszyński P., Podstawy retoryki klasycznej Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia Lichański J. Z., Retoryka. Historia – teoria – praktyka, Retoryka praktyczna – ćwiczenia Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić Rzędowscy J., A., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej George M., Sztuka relaksu. Łagodzenie napięcia, przezwyciężanie stresu, wyzwalanie jaźni, Servan – Schreiber D., ZDROWIEJ!Pokonaj lęk, stres i depresję Szymanek K., Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów |
|
Uwagi: |
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 15 godz.): - udział w ćwiczeniach Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna na wybrany temat) - 6 h Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) Kryteria oceniania: - ocena ciągła (bieżące wykonywanie zadań i aktywność) - przygotowanie do ćwiczeń – 4 h - indywidualne przygotowanie pracy zaliczeniowej na zadany temat (prezentacja multimedialna + autoprezentacja) – 6 h - obecność na zajęciach (80%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Koszołko | |
Prowadzący grup: | Krystian Koszołko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.