Autyzm i głębokie deficyty rozwoju [2403-PE-208-Ls2]
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Autyzm i głębokie deficyty rozwoju [2403-PE-208-Ls2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018/19L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 396 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jacek Błeszyński |
Literatura: |
Attwood T. 2006) Zespół Asergera, Zysk i S-ka, Warszawa Błeszyński J. (1996) Podstawy diagnozy dziecka z autyzmem, OSKTA, Słupsk Błeszyński J. (2002) Autyzm – Syndrom Aspergera, (W:)p.red. Zb. Tarnowskiego Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność. Komunikacja. Terapia, ORATOR, Lublin Błeszyński J. (2004) Wspomaganie osób z autyzmem, Teoria, metodyka, przykłady, Impuls, Kraków Błeszyński J. (2005) Rodzina, jako środowisko osób z autyzmem. UMK, Toruń Delacato C.H. (1995) Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Synapsis, Warszawa Frith U. (2008) Autyzm. Wyjasnienie tajemnicy. GWP, Gdańsk Gałkowski T. (1995) Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. WSiP, Warszawa Młynarska M. (2008) Autyzm w ujęciu spycholongwistycznym, Terapia dyskursywna a teoria umysłu, UW, Wrocław Pisula E. (2000) Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. PWN, Warszawa Pisula. E. (2005) Małe dziecko z autyzmem GWP, Gdańsk Randall P., Parker J. (2001) Autyzm. Jak pomóc rodzinie, GWP, Gdańsk Sacks O. (1994) Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Zysk i S-ka, Warszawa Winczura B. (2008) Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków |
Zakres tematów: |
1.Autyzm a inne zaburzenia: - oligofrenia, schizofrenia dziecięca, afazja, mutyzm i inne. Autyzm z współwystępującymi zaburzeniami rozwojowymi i chorobowymi. 2. Autyzm a syndromy i rys / cechy autyzmu. Autyzm w “czystej formie”, Syndromy Aspergera, Retta, Pader-Willa, Williamsa, Kruchego X, Angelmana. Autyzm a cechy autyzmu, rys autyzmu - różnicowanie a zachowania autystyczne, autystopodobne. 3. Diagnozowanie autyzmu. Badania anamnestyczne a testy. Diagnoza: - Instytutu Badań nad Autyzmem w San Diego - opisowa dr B. Rimlanda, - Testy Schoplera - Profil Psychoedukacyjny, - diagnoza polisensoryczna C.H. Delacato, - diagnozy specjalistyczne - logopedyczna diagnoza. 4. Terapie autyzmu Podział terapii na dyrektywne i niedyrektywne - Szkoła Ontogenetyczna i jej skutki - holding, - program psychoedukacyjny TACCH, - ćwiczenia prof. Zb. Szota 5. Terapie ciąg dalszy - ułatwiona komunikacja, - Option Institute, - C.H. Delacato, - wykorzystanie terapii wspomagających – metoda Ruchu Rozwijającego, metoda Dobrego Startu, muzykoterapia, hydroterapia, hipnoterapia, Ch. Knill, polisensoryczne, terapia przez sztukę 6. Formy rehabilitacji społecznej osób autystycznych - farmy -zakłady opieki chronionej, 7. Rozwój dziecka z autyzmem Informacja z badań własnych nad autyzmem. Komunikacja alternatywna dzieci z autyzmem i głębokimi deficytami rozwojowymi 8. Badania nad autyzmem - syndrom wypalania się sił, badania nad rodzeństwem dzieci z autyzmem, 9 Wspomaganie osób z autyzmem w Polsce i na świecie - organizacje niosące pomoc osobom autystycznym i rodzinom, - organizowanie wsparcia dla dorosłych osób z autyzmem: zakłady pracy chronionej, farmy, grupy samopomocy, 10. Wprowadzenie do problematyki. Rys historyczny autyzmu. Opis L. Kannera, różnicowanie autyzmu Aspergera. Autyzm dziecięcy, wczesnodziecięcy. Epidemiologia i zapadalność na autyzm w świecie i Polsce. 11. Autyzm – zaburzenie występujące w podaniach sprzed 1943 roku. Autyzm w opisie baśni, legend, opisów diagnostycznych, diagnostycznych literaturze popularnej i medycznej. 12. Szkoła ontogeniczna Bruno Bettelheima oraz czynniki i fazy występowania autyzmu. Autyzm poobozowy – tzw. muzułmanizm w koncepcji B. Bettelheima. Czynniki zaburzające rozwój i powodujące wystąpienie zaburzeń autystycznych. Założenia i kontrowersje wokół szkoły ontogenicznej. Pojawiające się trendy psychoanalityczne we współczesnych teoriach etiologii autyzmu. 14. Klasyfikacje autyzmu w koncepcjach: - L. Kannera, R. Ritvo, H. Aspergera. - Klasyfikacje międzynarodowe: DSM-III, DSM-III-R, DSM-IV, ICD-10 oraz alternatywne podejścia np. L.Wing 14. Podział objawów autystycznych ze względu na definiowanie - objawowe, - teoretyczne, - operacyjne, - porównawcze. 15. Autyzm – próby zróżnicowania definicyjnego Głębokie zaburzenia rozwoju, zaburzenie komunikacji, zaburzenie zachowania – osiowe cechy autyzmu oraz ich nasilenie. Autyzm jako zaburzenie rozwojowe |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny, doświadczeń, obserwacji, studium przypadku |
Uwagi: |
pedagogika ogólna II rok II stopnia- st. stacj.- logopedia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.