Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Autyzm i głębokie deficyty rozwoju [2403-PE-208-Ls2] Semestr letni 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Autyzm i głębokie deficyty rozwoju [2403-PE-208-Ls2]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018/19L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 396
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Błeszyński
Literatura:

Attwood T. 2006) Zespół Asergera, Zysk i S-ka, Warszawa

Błeszyński J. (1996) Podstawy diagnozy dziecka z autyzmem, OSKTA, Słupsk

Błeszyński J. (2002) Autyzm – Syndrom Aspergera, (W:)p.red. Zb. Tarnowskiego Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność. Komunikacja. Terapia, ORATOR, Lublin

Błeszyński J. (2004) Wspomaganie osób z autyzmem, Teoria, metodyka, przykłady, Impuls, Kraków

Błeszyński J. (2005) Rodzina, jako środowisko osób z autyzmem. UMK, Toruń

Delacato C.H. (1995) Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Synapsis, Warszawa

Frith U. (2008) Autyzm. Wyjasnienie tajemnicy. GWP, Gdańsk

Gałkowski T. (1995) Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. WSiP, Warszawa

Młynarska M. (2008) Autyzm w ujęciu spycholongwistycznym, Terapia dyskursywna a teoria umysłu, UW, Wrocław

Pisula E. (2000) Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. PWN, Warszawa

Pisula. E. (2005) Małe dziecko z autyzmem GWP, Gdańsk

Randall P., Parker J. (2001) Autyzm. Jak pomóc rodzinie, GWP, Gdańsk

Sacks O. (1994) Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Zysk i S-ka, Warszawa

Winczura B. (2008) Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków

Zakres tematów:

1.Autyzm a inne zaburzenia: - oligofrenia, schizofrenia dziecięca, afazja, mutyzm i inne. Autyzm z współwystępującymi zaburzeniami rozwojowymi i chorobowymi.

2. Autyzm a syndromy i rys / cechy autyzmu.

Autyzm w “czystej formie”, Syndromy Aspergera, Retta, Pader-Willa, Williamsa, Kruchego X, Angelmana. Autyzm a cechy autyzmu, rys autyzmu - różnicowanie a zachowania autystyczne, autystopodobne.

3. Diagnozowanie autyzmu. Badania anamnestyczne a testy. Diagnoza:

- Instytutu Badań nad Autyzmem w San Diego - opisowa dr B. Rimlanda,

- Testy Schoplera - Profil Psychoedukacyjny,

- diagnoza polisensoryczna C.H. Delacato,

- diagnozy specjalistyczne - logopedyczna diagnoza.

4. Terapie autyzmu

Podział terapii na dyrektywne i niedyrektywne

- Szkoła Ontogenetyczna i jej skutki - holding,

- program psychoedukacyjny TACCH, - ćwiczenia prof. Zb. Szota

5. Terapie ciąg dalszy

- ułatwiona komunikacja, - Option Institute,

- C.H. Delacato, - wykorzystanie terapii wspomagających – metoda Ruchu Rozwijającego, metoda Dobrego Startu, muzykoterapia, hydroterapia, hipnoterapia, Ch. Knill, polisensoryczne, terapia przez sztukę

6. Formy rehabilitacji społecznej osób autystycznych

- farmy -zakłady opieki chronionej,

7. Rozwój dziecka z autyzmem

Informacja z badań własnych nad autyzmem. Komunikacja alternatywna dzieci z autyzmem i głębokimi deficytami rozwojowymi

8. Badania nad autyzmem

- syndrom wypalania się sił, badania nad rodzeństwem dzieci z autyzmem,

9 Wspomaganie osób z autyzmem w Polsce i na świecie - organizacje niosące pomoc osobom autystycznym i rodzinom, - organizowanie wsparcia dla dorosłych osób z autyzmem: zakłady pracy chronionej, farmy, grupy samopomocy,

10. Wprowadzenie do problematyki. Rys historyczny autyzmu. Opis L. Kannera, różnicowanie autyzmu Aspergera. Autyzm dziecięcy, wczesnodziecięcy. Epidemiologia i zapadalność na autyzm w świecie i Polsce.

11. Autyzm – zaburzenie występujące w podaniach sprzed 1943 roku. Autyzm w opisie baśni, legend, opisów diagnostycznych, diagnostycznych literaturze popularnej i medycznej.

12. Szkoła ontogeniczna Bruno Bettelheima oraz czynniki i fazy występowania autyzmu.

Autyzm poobozowy – tzw. muzułmanizm w koncepcji B. Bettelheima. Czynniki zaburzające rozwój i powodujące wystąpienie zaburzeń autystycznych. Założenia i kontrowersje wokół szkoły ontogenicznej. Pojawiające się trendy psychoanalityczne we współczesnych teoriach etiologii autyzmu.

14. Klasyfikacje autyzmu w koncepcjach: - L. Kannera, R. Ritvo, H. Aspergera. - Klasyfikacje międzynarodowe: DSM-III, DSM-III-R, DSM-IV, ICD-10 oraz alternatywne podejścia np. L.Wing

14. Podział objawów autystycznych ze względu na definiowanie - objawowe, - teoretyczne, - operacyjne,

- porównawcze.

15. Autyzm – próby zróżnicowania definicyjnego

Głębokie zaburzenia rozwoju, zaburzenie komunikacji, zaburzenie zachowania – osiowe cechy autyzmu oraz ich nasilenie. Autyzm jako zaburzenie rozwojowe

Metody dydaktyczne:

pokaz, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny, doświadczeń, obserwacji, studium przypadku

Uwagi:

pedagogika ogólna II rok II stopnia- st. stacj.- logopedia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)