Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Komparatystyka 2591-s1KOMP2Z-Kom
Semestr zimowy 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Komparatystyka 2591-s1KOMP2Z-Kom
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018/19Z) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Branach-Kallas, Adam Kola
Literatura:

Edward Said Orientalizm (frag.)

Mary Louise Pratt Imperialne spojrzenie (frag.)

Michael Rothberg Pamięć wielokierunkowa: pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji (frag.)

Robin Cohen Global Diasporas (frag.)

Kwame Anthony Appiah Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych (frag.)

Eva Hoffman „Poza obczyzną”

Hiran Desai Brzemię rzeczy utraconych

Zajęcia A. Kola:

Literatura:

1. D. Kołodziejczyk, Język(i) postkolonialności – historia studiów postkolonialnych w zarysie

T. Gundorova, W jaki sposób peryferie rozmawiają między sobą albo teoria postkolonialna pozbawiona „centrum”

2. W. Gombrowicz, Trans-Atlantyk

3. Czaadajew Piotr

1992 „Listy”, tłum. M. Leśniewska, L. Suchanek, Kraków [fragmenty Pierwszego listu filozoficznego w: Dusz polska i rosyjska. Od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna, red. Andrzej de Lazari, Warszawa: PISM 2004, s. 39-46].

1998 Apologia obłąkanego, tłum. J. Dobieszewski, [w:] Wokół słowianofilstwa, red. Janusz Dobieszewski, Warszawa, s. 63-75.

Jerofiejew Wiktor

2003 Encyklopedia duszy rosyjskiej. Romans z encyklopedią, przeł. Andrzej de Lazari, Warszawa: Czytelnik [fragmenty w: Dusz polska i rosyjska. Od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna, red. Andrzej de Lazari, Warszawa: PISM 2004, s. 442-434 + tekst: Gdybym był Polakiem…, tamże, przeł. Anna Bednarczyk, s. 435-438].

4. Huelle Paweł 2007 Ostatnia wieczerza, Kraków: Znak

5. J. Dukaj, Wroniec, il. J. Jabłoński, Kraków 2009

6. K. Legátová 2006 Želary, przeł. D. Dobrew, Warszawa

Film 'Želary', reż. O. Trojan, 2003

7. Michaił Lermontow, Bohater naszych czasów (różne wydania).

Zakres tematów:

- wprowadzenie do teorii postkolonialnej

- pisarstwo podróżnicze

- diasporyczność

- kosmoplityzm

- ludobójstwo a Zagłada

Zajęcia A. Kola:

1. Postkolonializmy peryferyjne

2. Trans-Atlantycka Sarmackość

3. Inna Rosja

4. Polskie Bałkany

5. Alternatywna historia Polski

6. Czesi heroiczni (II wojna światowa)

7. Rosyjski kolonializm

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach, zaliczenie ustne

5 – osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w stopniu wyróżniającym się, znakomitym, ponadprzeciętnym (potwierdzone wynikami procentowymi/punktowymi)

4.5 – osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w pełni, ale nie w sposób ponadprzeciętny (potwierdzone wynikami procentowymi/punktowymi)

4.0 – osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w znacznym stopniu, ale nie w pełni (potwierdzone wynikami procentowymi/punktowymi)

3.5 – osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w stopniu zadowalającym, ale nie w znacznym (potwierdzone wynikami procentowymi/punktowymi)

3.0 – częściowe osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych)

2.0 – niedostateczne osiągnięcie efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) (potwierdzone wynikami procentowymi/punktowymi)

Uwagi:

II rok, komparatystyka literacko-kulturowa s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.