Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1L]
Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1L] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018/19L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | 7 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Grażyna Gebuza |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 2. Ciechaniewicz W, Grochans E, Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 2. Dzirba A. Wstrzyknięcia domięśniowe. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 3. Hildebrand N. Iniekcje i infuzje. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2000. 4.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007 5.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 6. Kózka M, Płaszewska- Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 7. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 8. Poznańska S, Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001 9. Chrząszczewska A. Bandażowanie. PZWL 2002 10.Łepecka-Klusek C. (red.) Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: I. Kształtowanie umiejętności z zakresu opieki nad pacjentem diagnozowanym. 1. Metody i techniki oceny wybranych parametrów: wzroku, słuchu, masy ciała, długości ciała. 2. Elementy i technika badania ginekologicznego (oglądanie, badanie przedsionka pochwy, badanie dwuręczne, badanie z użyciem wziernika) 3. Badanie i samobadanie piersi: badanie gruczołu piersiowego (manualne), badanie dołu pachowego, punkcja cienkoigłowa, biopsja gruczołu piersiowego. 4. Pobieranie krwi żylnej do analizy. 5. Pobieranie krwi włośniczkowej. Oznaczanie poziomu glikemii. 6. Metody i techniki pobrania moczu do badań: dobowa zbiórka moczu, bilans płynów. 7. Pobieranie wydalin i wydzielin organizmu do badań. Pobieranie plwociny, kału do badania. 8. Pobieranie wymazów do badania: wymaz z gardła, rany, wymaz z pochwy i szyjki macicy: cytoonkologiczny, wymaz cytohormonalny, biocenoza pochwy, pH pochwy KOH, bakteriologiczny wymaz z pochwy. 9.Przygotowanie materiału do badania histopatologicznego. II. Kształtowanie umiejętności pielęgniarskich w zakresie terapii. 1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego. Podawanie leków doustnie. 2. Podawanie leków drogą dotkankową. Wstrzyknięcia śródskórne. Wstrzyknięcia podskórne. Wstrzyknięcia domięśniowe. 3. Zasady podawania leków dożylnie: Założenie wkłucia dożylnego. Wstrzyknięcia dożylne. Kroplowy wlew dożylny, przetaczanie krwi i podawanie cytostatyków. 4. Podawanie leków doodbytniczych. Stosowanie suchej rurki do odbytu. Wlewka doodbytnicza. Lewatywa. Wlew doodbytniczy. 5. Podawanie leków drogą układu moczowego. Cewnikowanie pęcherza moczowego. Płukanie pęcherza moczowego. 6. Techniki podawania leków dopochwowych, płukanie pochwy. 7. Podawanie leków do worka spojówkowego, płukanie oka, podawanie leków do jamy nosowej, do ucha. 8. Podawanie leków drogą układu oddechowego. Tlenoterapia. Aerozoloterapia. 9. Podawanie leków na skórę. Kompresy i okłady. Stosowanie baniek lekarskich. 10. Technika karmienia doustnego. Odżywianie przez zgłębnik. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • drzewo decyzyjne • metaplan • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1, W2, U1, U2, U3, U4 Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Egzamin praktyczny – OSCE (załączniki: Algorytmy, CHECK LIST), punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST: U1,U2,U3, U4. Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 5). |
Uwagi: |
3 grupa ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.