Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1Z] Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1Z]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Agnieszka Dombrowska-Pali
Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004

2. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

1. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.

2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.

3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA

z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.

4. Wrześniewska M, Bąk B. Historia zawodu położnej i kształtowanie się opieki okołoporodowej na świecie i w Polsce. Studia Medyczne 2012;27(3):89-99.

5. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011.

6.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007

7.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010

8. Kózka M, Płaszewska- Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009

10. Poznańska S, Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

I. Kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego.

1. Zasady aseptyki i antyseptyki. Metody i techniki postępowania aseptycznego i antyseptycznego. Zasady dekontaminacji rąk. Technika socjalnego, higienicznego i chirurgicznego mycia rąk.

2. Technika zakładania odzieży i rękawiczek ochronnych.

3. Postępowanie z materiałem jałowym, postępowanie z materiałem i narzędziami skażonymi.

4. Podstawy bandażownictwa: bandażowanie części ciała, bandażowanie gruczołu piersiowego, nakładanie opatrunków.

II. Kształtowanie umiejętności z zakresu higieny i aktywności ruchowej pacjenta.

1. Metody, techniki profilaktyki odleżyn.

2. Ułożenie i pozycje pacjenta w łóżku. Przenoszenie i transportowanie pacjenta. Pionizacja pacjenta. Stosowanie udogodnień dla pacjenta leżącego.

3. Technika wykonywania ćwiczeń czynnych i biernych, oddechowych.

4. Przygotowanie łóżka dla pacjenta.

5. Technika zmiany bielizny osobistej i pościelowej u pacjenta leżącego.

6. Technika mycia pacjenta w łóżku. Toaleta jamy ustnej. Technika mycia głowy w łóżku.

7. Technika higienicznego mycia krocza.

8. Kąpiel całego ciała.

9. Kąpiel noworodka.

10. Technika pomiarów noworodka.

III. Kształtowanie umiejętności z zakresu opieki nad pacjentem diagnozowanym

1.Metody i techniki oceny stanu ogólnego: pomiar i dokumentowanie ciśnienia tętniczego krwi, tętna, temperatury ciała, oddechów, stanu powłok skórnych.

2. Metody, techniki oceny stanu świadomości.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• metaplan

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta.

2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą.

3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K2 (0-10 punktów, >50%).

4. Ocena przez kolegów: K1, K2 (0-10 punktów, >50%).

5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W3, W4, W5,K2.

Punktacja i ocena:

<75% ndst

75-80% dst

80,01-85% dst+

85,01-90% db

90,01-95% db+

95,01-100% bdb

Uwagi:

8 grupa ćwiczeniowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)