Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1Z]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Podstawy opieki położniczej [1800-PO1-POPO-S1Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 6 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Agnieszka Dombrowska-Pali |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 2. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 4. Wrześniewska M, Bąk B. Historia zawodu położnej i kształtowanie się opieki okołoporodowej na świecie i w Polsce. Studia Medyczne 2012;27(3):89-99. 5. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 6.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007 7.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 8. Kózka M, Płaszewska- Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 10. Poznańska S, Płaszewska-Żywko L. Wybrane modele pielęgniarstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001 |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: I. Kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego. 1. Zasady aseptyki i antyseptyki. Metody i techniki postępowania aseptycznego i antyseptycznego. Zasady dekontaminacji rąk. Technika socjalnego, higienicznego i chirurgicznego mycia rąk. 2. Technika zakładania odzieży i rękawiczek ochronnych. 3. Postępowanie z materiałem jałowym, postępowanie z materiałem i narzędziami skażonymi. 4. Podstawy bandażownictwa: bandażowanie części ciała, bandażowanie gruczołu piersiowego, nakładanie opatrunków. II. Kształtowanie umiejętności z zakresu higieny i aktywności ruchowej pacjenta. 1. Metody, techniki profilaktyki odleżyn. 2. Ułożenie i pozycje pacjenta w łóżku. Przenoszenie i transportowanie pacjenta. Pionizacja pacjenta. Stosowanie udogodnień dla pacjenta leżącego. 3. Technika wykonywania ćwiczeń czynnych i biernych, oddechowych. 4. Przygotowanie łóżka dla pacjenta. 5. Technika zmiany bielizny osobistej i pościelowej u pacjenta leżącego. 6. Technika mycia pacjenta w łóżku. Toaleta jamy ustnej. Technika mycia głowy w łóżku. 7. Technika higienicznego mycia krocza. 8. Kąpiel całego ciała. 9. Kąpiel noworodka. 10. Technika pomiarów noworodka. III. Kształtowanie umiejętności z zakresu opieki nad pacjentem diagnozowanym 1.Metody i techniki oceny stanu ogólnego: pomiar i dokumentowanie ciśnienia tętniczego krwi, tętna, temperatury ciała, oddechów, stanu powłok skórnych. 2. Metody, techniki oceny stanu świadomości. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • drzewo decyzyjne • metaplan • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K2 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1, K2 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W3, W4, W5,K2. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb |
Uwagi: |
8 grupa ćwiczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.