Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana opieka w położnictwie: Opieka położnicza nad kobietą niepełnosprawną [1800-PO1-ZOWP:OP-N2L] Semestr letni 2018/19
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zaawansowana opieka w położnictwie: Opieka położnicza nad kobietą niepełnosprawną [1800-PO1-ZOWP:OP-N2L]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018/19L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Mariusz Dubiel
Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą

i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008.

3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności.

2. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną.

3. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną.

4. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną.

5. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną.

Metody dydaktyczne:

• pokaz

• dyskusja dydaktyczna

• omówienie

• analiza przypadków

• praca w grupie zadaniowej

• metody symulacyjne metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

metody eksponujące: film, pokaz

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

1. Zaliczenie testu obejmującego treści z wykładów (po dwukrotnym nie zaliczeniu testu zaliczenie ustne; trzykrotne nie zaliczenie skutkuje nie zaliczeniem całego przedmiotu).

2. Obecność na zajęciach min. 90% wymiaru godzinowego.

3. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych

i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej

z wykładowcą.

4. Uzyskanie w sumie min. 60 pkt. na 100 pkt. możliwych w ocenie ogólnej.

Skala ocen końcowych w zależności od punktacji:

60 – 70 = 3,0

71 – 75 = 3,5

76 – 85 = 4,0

86 – 90 = 4,5

91 – 100 = 5,0

Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Formy oceny /

Efekty kształcenia Test Rozwiąz. zad.probl.

Ćw. 1 Rozwiąz. zad.probl.

Ćw.2 Studium przypadku

Ćw.3 Studium przypadku

Ćw.4 Przygot.

prezent.

multimed.

Ćw.5

B.K_W09 x x x

B.K_W10 x x

B.K_W11 x x x x x x

B.K_W13 x x x x

B.K_W19 x x x x x

B.K_U15 x x

B.K_U16 x x x x x

B.K_U17 x x

B.K_U19 x x

B.K_U20 x x x x x x

B.K_U21 x x x x x

K_K03 x x x x

K_K05 x x x x

K_K07 x x x x

KRYTERIA OCENY STUDIUM PRZYPADKU PACJENTA

Kryteria Maksymalna liczba punktów

Identyfikacja problemu 2

Weryfikacja danych do diagnozy: zgodna z założeniami teorii 10

Planowanie działań 6

Realizacja zadań 5

Sposoby oceniania 5

Prognoza - efekty 2

Narzędzia obserwacja 2

wywiad 2

Inne- skale 4

Wykorzystany materiał źródłowy 2

Razem 40

KRYTERIA OCENY PROCESU PIELEGNOWANIA

lp Kryteria oceny skala

1. Zastosowane metody zbierania informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta/klienta 1-2-3

2. Analiza zebranych informacji o stanie zdrowia i sytuacji zdrowotnej 1-2-3

3. Postawienie diagnozy pielęgniarskiej: trafność, poprawność- korzystanie z klasyfikacji 1-2-3

4. Ustalenie celów adekwatnych do diagnozy 1-2-3

5. Opracowanie planu opieki: dobór działań, środków (standardy i procedury) 1-2-3

6. Uwzględnienie w planie współpracy zespołu terapeutycznego, pacjenta i rodziny 1-2

7. Uzasadnienie swoich działań i odwołanie się do EBN 1-2-3

MAX 20

KRYTERIA OCENY PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ

Zawartość merytoryczna

(zgodność z tematem, powołanie się na źródła) Zadania wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, samodzielny dobór materiału wykraczający poza podane źródła. Spójność prezentacji 1-2-3

Zadania wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór materiału na podstawie podanych źródeł. 1-2-3

Zadanie wykonane w części, duża pobieżność w opracowanym materiale, informacje skopiowane z Internetu. Błędy ortograficzne i stylistyczne 1-2-3

Forma graficzna

(oryginalność, pomysłowość estetyka) Prezentacja wykonana estetycznie i starannie, pomysłowość, wzorowa jakość grafiki, zastosowanie różnych form multimedialnych (film, animacje). Przemyślana i spójna kompozycja. 1-2-3

Prezentacja wykonana estetycznie i starannie. Dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki. Spójna kompozycja, różnorodne efekty. Drobne niedociągnięcia 1-2-3

Prezentacja mało estetyczna, szablonowa, zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafiki, niespójna kompozycja. 1-2-3

Forma prezentacji

(spójna, budząca zainteresowanie) Wypowiedź płynna, świadcząca o przemyśleniu i dobrej znajomości prezentowanego materiału, umiejętność odpowiedzi na dodatkowe pytania, prezencja mówcy bez zarzut 1-2-3

Prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy. Odpowiedni do rangi wystąpienia styl i forma szanujące odbiorcę (poprawny język wypowiedzi, strój, mowa ciała) 1-2-3

Wypowiedź ustna wspierana czytaniem tekstu z prezentacji. Sposób prezentacji mało zrozumiały i nieciekawy dla słuchaczy 1-2-3

MAX

27

Uwagi:

1 grupa wykładowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)