Zaawansowana opieka w położnictwie: Opieka położnicza nad kobietą niepełnosprawną [1800-PO1-ZOWP:OP-N2L]
Semestr letni 2018/19
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaawansowana opieka w położnictwie: Opieka położnicza nad kobietą niepełnosprawną [1800-PO1-ZOWP:OP-N2L] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018/19L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Mariusz Dubiel |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008. 3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. 2. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. 3. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. 4. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. 5. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną. |
Metody dydaktyczne: |
• pokaz • dyskusja dydaktyczna • omówienie • analiza przypadków • praca w grupie zadaniowej • metody symulacyjne metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) metody eksponujące: film, pokaz |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. Zaliczenie testu obejmującego treści z wykładów (po dwukrotnym nie zaliczeniu testu zaliczenie ustne; trzykrotne nie zaliczenie skutkuje nie zaliczeniem całego przedmiotu). 2. Obecność na zajęciach min. 90% wymiaru godzinowego. 3. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 4. Uzyskanie w sumie min. 60 pkt. na 100 pkt. możliwych w ocenie ogólnej. Skala ocen końcowych w zależności od punktacji: 60 – 70 = 3,0 71 – 75 = 3,5 76 – 85 = 4,0 86 – 90 = 4,5 91 – 100 = 5,0 Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Formy oceny / Efekty kształcenia Test Rozwiąz. zad.probl. Ćw. 1 Rozwiąz. zad.probl. Ćw.2 Studium przypadku Ćw.3 Studium przypadku Ćw.4 Przygot. prezent. multimed. Ćw.5 B.K_W09 x x x B.K_W10 x x B.K_W11 x x x x x x B.K_W13 x x x x B.K_W19 x x x x x B.K_U15 x x B.K_U16 x x x x x B.K_U17 x x B.K_U19 x x B.K_U20 x x x x x x B.K_U21 x x x x x K_K03 x x x x K_K05 x x x x K_K07 x x x x KRYTERIA OCENY STUDIUM PRZYPADKU PACJENTA Kryteria Maksymalna liczba punktów Identyfikacja problemu 2 Weryfikacja danych do diagnozy: zgodna z założeniami teorii 10 Planowanie działań 6 Realizacja zadań 5 Sposoby oceniania 5 Prognoza - efekty 2 Narzędzia obserwacja 2 wywiad 2 Inne- skale 4 Wykorzystany materiał źródłowy 2 Razem 40 KRYTERIA OCENY PROCESU PIELEGNOWANIA lp Kryteria oceny skala 1. Zastosowane metody zbierania informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta/klienta 1-2-3 2. Analiza zebranych informacji o stanie zdrowia i sytuacji zdrowotnej 1-2-3 3. Postawienie diagnozy pielęgniarskiej: trafność, poprawność- korzystanie z klasyfikacji 1-2-3 4. Ustalenie celów adekwatnych do diagnozy 1-2-3 5. Opracowanie planu opieki: dobór działań, środków (standardy i procedury) 1-2-3 6. Uwzględnienie w planie współpracy zespołu terapeutycznego, pacjenta i rodziny 1-2 7. Uzasadnienie swoich działań i odwołanie się do EBN 1-2-3 MAX 20 KRYTERIA OCENY PREZENTACJI MULTIMEDIALNEJ Zawartość merytoryczna (zgodność z tematem, powołanie się na źródła) Zadania wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, samodzielny dobór materiału wykraczający poza podane źródła. Spójność prezentacji 1-2-3 Zadania wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór materiału na podstawie podanych źródeł. 1-2-3 Zadanie wykonane w części, duża pobieżność w opracowanym materiale, informacje skopiowane z Internetu. Błędy ortograficzne i stylistyczne 1-2-3 Forma graficzna (oryginalność, pomysłowość estetyka) Prezentacja wykonana estetycznie i starannie, pomysłowość, wzorowa jakość grafiki, zastosowanie różnych form multimedialnych (film, animacje). Przemyślana i spójna kompozycja. 1-2-3 Prezentacja wykonana estetycznie i starannie. Dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki. Spójna kompozycja, różnorodne efekty. Drobne niedociągnięcia 1-2-3 Prezentacja mało estetyczna, szablonowa, zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafiki, niespójna kompozycja. 1-2-3 Forma prezentacji (spójna, budząca zainteresowanie) Wypowiedź płynna, świadcząca o przemyśleniu i dobrej znajomości prezentowanego materiału, umiejętność odpowiedzi na dodatkowe pytania, prezencja mówcy bez zarzut 1-2-3 Prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy. Odpowiedni do rangi wystąpienia styl i forma szanujące odbiorcę (poprawny język wypowiedzi, strój, mowa ciała) 1-2-3 Wypowiedź ustna wspierana czytaniem tekstu z prezentacji. Sposób prezentacji mało zrozumiały i nieciekawy dla słuchaczy 1-2-3 MAX 27 |
Uwagi: |
1 grupa wykładowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.