Pracownia konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego [1402-PKiR-3Z-SJ]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pracownia konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego [1402-PKiR-3Z-SJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Kapka, Teresa Łękawa-Wysłouch | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jak w sekcjach nadrzędnych, a ponadto literatura przedmiotu, dotycząca wybranych do konserwacji-restauracji obrazów: - Andrzej Rzempołuch: „Późnorenesansowy Ołtarz z Bartoszyc. Epizod Niderandyzmy w Prusach Książęcych” Wydawnictwo "Cymelia" 2004. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie [ONLINE]; - Katarzyna Cieślak., Luterańska sztuka kościelna w Gdańsku (1540-1794) [w:] ILUK J., MARIAŃSKA D., (red.) Protestantyzm i protestanci na Pomorzu, Gdańsk – Koszalin 1997; - Katarzyna Cieślak, Sztuka reformacji 1557-1793, [w:] GRZYBKOWSKA T. (red.) Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVIII wieku, Gdańsk 1997; Katarzyna Cieślak, Kościół-cmentarzem. Sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.), Gdańsk 1992 ; - M. Wisłocki, Sztuka protestancka na Pomorzu 1535 – 1684, Szczecin 2005; - P. Birecki, Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej od drugiej połowy XVI wieku do pierwszej ćwierci XVIII wieku, Warszawa 2007; - ks. Stanisław Józef Kłossowski, Cuda y łaski za przyczyną y wzywaniem ... Józefa Świętego przy obrazie tegoż Świętego patryarchy w Kollegiacie kaliskiey ... uczynione..., Kalisz 1788; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Studenci pod kierunkiem prowadzących wykonują konserwację i restaurację wybranych obiektów oraz dokumentację konserwatorską przebiegu tych prac. W roku akademickim 2018/2019 do tego celu dla 2 grupy wytypowane zostały następujące obiekty: Portret kobiety, olej na płótnie, XIX w., (wł. prywatna); Portret epitafijny pastora Jakuba Sahma (1629–1680), olej na płótnie, (wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie); Święta Rodzina, malarz małopolski, olej na płótnie, II poł. XIX w., (wł. Muzeum Okręgowe w Toruniu) ; Portret młodej kobiety, Georg Majewicz, olej na płycie pilśniowej, XX w. (wł. prywatna); Martwa natura z anemonami, Georg Majewicz, olej na płótnie, XX w. (wł. prywatna); Muzykujące anioły (Otwarcie siódmej pieczęci), tempera na desce, ok. 1700, (wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie); Modlący się w Ogrójcu (alegoria Męki Jezusa), tempera na desce, ok. 1700; w., (wł. Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Studenci wykonują praktyczne ćwiczenia na rzeczywistych obiektach zabytkowych, których wybór jest dostosowany do charakteru zajęć, a także badania konserwatorskie i wstępne technologiczne i pod ścisłym nadzorem nauczyciela prowadzącego. Metody dydaktyczne podające: - pogadanka Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - klasyczna metoda problemowa - obserwacji - studium przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z dwóch semestrów cyklu dydaktycznego. Obecność na zajęciach, umożliwiająca realizację planowanych zadań jest warunkiem niezbędnym uzyskania zaliczenia. Student oceniany jest na podstawie zaangażowania w realizowane prace, jakości i zakresu ich wykonania, umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich, realizacji przyjętego harmonogramu prac. Ważną składową jest również ocena jakości wykonanej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kir sj, III rok, malarstwo i rzeźba polichromowana |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.