Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej [1401-PsyIf-1Z-sm-S1]
Semestr zimowy 2018/19
Pracownia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej [1401-PsyIf-1Z-sm-S1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z]
(zakończony)
Pracownia [PRC], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 12:15 - 13:45
sala 2 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Bernadeta Didkowska, Agnieszka Majak |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca Baltrušaitis, J. (2009). Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Demidow, W. (1989). Patrzeć i widzieć, Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT–SIGMA Deręgowski, J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Francuz, P. (red.) (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki, Warszawa: Wydawnictwo Do/Optima Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS Goethe, J.W. (1981). Wybór pism estetycznych, rozdział: Nauka o barwie (289-324), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW Gombrich, E.H. (2009). Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: UNIVERSITAS Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’ Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie Strzemiński, W. (2006). Wybór pism estetycznych, Kraków: UNIVERSITAS |
Zakres tematów: |
• Rozdzielczość oka: minuta kątowa • Figura i tło • Jedności spostrzeżeniowe • Stałości spostrzeżeniowe • Wpływ kontekstu na odbiór informacji wizualnej • Złudzenia optyczne • Układy biało czarne wywołujące wrażenie ruchu i barwy • Przestrzeń • Figury niemożliwe |
Metody dydaktyczne: |
• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny) • Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu,) metody aktywizujące, metody heurystyczne |
Uwagi: |
sztuka mediów i edukacja wizualna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.