Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – epoka nowoczesna 1401-AWSP-2L-AW-SJ
Semestr letni 2018/19
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – epoka nowoczesna 1401-AWSP-2L-AW-SJ
Zajęcia Semestr letni 2018/19 (2018/19L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:30 - 18:30
sala 104
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Joanna Kucharzewska
Literatura:

Wybrana literatura podstawowa (w układzie alfabetycznym):

• Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972.

• Fiałkowski W., Siedmiu architektów XX wieku, Warszawa 1981

• Ghirardo D., Architektura po modernizmie, wyd.VIA, 1999.

• Giedion S., Przestrzeń-czas-architektura, Warszawa 1975.

• Gössel P., Leuthäuser G., Architektura XX wieku, Kolonia 2006 (Architecture in the Twentieth Centry, Köln 1991).

• Guidot R., Design 1940-1990, Warszawa 1998.

• Hinz S., Wnętrza mieszkalne i meble. Od starożytności po współczesność, Warszawa 1980.

• Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna Warszawa 1987.

• Kotula A., Krakowski P., Architektura współczesna, Kraków 1967.

• Kotula A, Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa 1981

• Miłobędzki A., Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989

• Olszewski A.K., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988

• Parissien S., Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Warszawa 2010.

• Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

• Pevsner N., Pionierzy współczesności, Warszawa 1978

• Pile J., Historia wnętrz, Warszawa 2006.

• Rybczyński W., Dom. Krótka historia idei, Gdańsk-Warszawa 1996.

• Rybczyński W., Najpiękniejszy dom na świecie, Warszawa 2003.

• Stefański K., Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Warszawa 2005

• Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.

• Zachwatowicz J., Architektura polska, Warszawa 1986.

Wybrana literatura uzupełniająca (w układzie alfabetycznym):

• Banham R., Rewolucja w architekturze, Warszawa 1979

• Berkel B., Bos C., Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000

• Baumgarth Ch., Futuryzm, Warszawa 1987

• Blake P., Ludwig Mies van der Rohe – architektura i struktura, Warszawa 1991.

• Boesiger W., Le Corbusier. Oeuvre complète, Zurich 1929-1958.

• Bonta J., Ludwig Mies van der Rohe, Warszawa 1983.

• Czyżewski A., Trzewia Lewiatana. Miasta ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego, Warszawa 2009.

• Francastel P., Sztuka a technika w XIX i XX wieku, Warszawa 1966.

• Gans D., The Le Corbusier Guide, New York 2000.

• Gutowski M., Gutowski B., Architektura secesyjna Galicji, Warszawa 2001.

• Hans Poelzig we Wrocławiu. Architektura i sztuka 1900-1916, pod red. J.Ilkosza i B.Störtkuhl, Wrocław 2000.

• Harbison R., Zbudowane, niezbudowane i nie do zbudowania. W poszukiwaniu znaczenia architektonicznego, Warszawa 2001.

• Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Warszawa 1989.

• Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987.

• Jencks Ch., Le Corbusier – tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982.

• Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996

• Koolhas R., Deliryczny Nowy Jork, Kraków 2013.

• Kosa Z., Kenzo Tange, Warszawa 1977.

• Krajewski K., Mała encyklopedia architektury i wnętrz, Wrocław 1999.

• Lahti L., Alvar Aalto 1898-1976. Raj dla zwykłego człowieka, Köln 2006.

• Máté P., Richard Neutra, Warszawa 1978.

• Misiągiewicz M., O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, seria Architektura, Kraków 2003

• Nagy E., Le Corbusier, Warszawa 1977.

• Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1977.

• Norberg-Schulz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999

• Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej, 1900-1925, Warszawa 1967.

• Omilanowska M., Świątynie handlu. Warszawska architektura komercyjna doby wielkomiejskiej, Warszawa 2004.

• Overy P., De Stijl, Warszawa 1979.

• Pawley M., Norman Foster. A Global Architecture, London 1999.

• Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury, Warszawa 1999.

• Sakellaridou I., Mario Botta. Architectural Poetics, New York 2000

• Sarnitz A., Adolf Loos, Bonn 2003.

• Sławińska J., Ekspresja sił w nowoczesnej architekturze, Warszawa 1997.

• Springer, Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Kraków 2011.

• Stopczyk S., Ekspresjonizm, Warszawa 1987.

• Supińska-Polit E., Dom Arts&Crafts. Geneza i idea, Warszawa 2004.

• Szczerski A., Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939, Łódź 2005.

• Tzonis A., Santiago Calatrava. The Poetics of Movement, London 2000 .

• Winskowski P., Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu XXI wieku, Kraków 2000.

• Wisłocka I., Dom i miasto jutra, Warszawa 1971.

• Włodarczyk J., Prawda i kłamstwa architektury, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej 2009.

• Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Warszawa 1986.

• Zumthor P., Myślenie architekturą, Kraków 2011

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do okresu klasycyzmu

Podstawy filozoficzne i polityczne, znaczenie odkryć archeologicznych i działalności J.J.Winckelmanna oraz G.B.Piranesiego na ukształtowanie stylu; ogólne cechy oraz periodyzacja.

2. Klasycyzm angielski

Wykład problemowy prezentujący najważniejsze realizacje architektoniczne oraz zmiany zachodzące w wystroju wnętrz angielskich od okresu wczesnogeorgiańskiego; omawiane jest znaczenie wpływów palladiańskich, dekoracji w stylu etruskim i pompejańskim, działalności braci Adamów. Znaczenie kampanii wschodnioindyjskich oraz handlu z krajami Dalekiego Wschodu na kształtowanie wystroju wnętrz.

3. Klasycyzm we Francji

Znaczenie architektury J.A.Gabriela na ukształtowanie francuskiego klasycyzmu. Case Study: architekci rewolucjoniści (E.L.Boullee, C.N.Ledoux) – utopie i realizacje. Szczegółowe zaprezentowanie wybranych obiektów (np.Panteonu, kościoła św. Magdaleny); omówienie wystroju wnętrz w stylu Ludwika XVI, regencji, empire.

4. Ameryka kolonialna i federalna

Wpływ osadników europejskich na kształtowanie stylu w Ameryce Pn. Wpływ publikacji architektonicznych, relacji z podróży, przedrukowanych traktatów i wzorników architektonicznych na kształtowanie stylu federalnego. Działalność Thomasa Jeffersona w dziedzinie architektury.

5. Klasycyzm w Niemczech

Obiekty wchodzące w skład Forum Fridericianum w Berlinie oraz poczdamskiej rezydencji Fryderyka Wielkiego (Pałac Sanssouci, Neues Palais); znaczenie takich ośrodków jak Weimar, Wörlitz, Karlsruhe.

6. Okres historyzmu, rewolucji przemysłowej oraz epoka wiktoriańska

Omawiane są podstawy i założenia historyzmu, poparte licznymi przykładami. Wskazuje się na znaczenie dzieł literackich na „odtwarzanie” stylów przeszłości w sztuce użytkowej i wystroju wnętrz. Następnie omawiany jest wpływ zdobyczy rewolucji przemysłowej na projekty wnętrz, zarówno tych o charakterze technicznym jak i estetycznym. Znaczenie pierwszych wystaw światowych. Analizowane są wnętrza budynków stworzonych dla nowych funkcji (np. wnętrza dworców kolejowych, domów towarowych). Ruchy estetyczne (np. Arts & Crafts).

7. Secesja i amerykańskie wysokościowce

W trakcie zajęć przypominane są podstawy i założenia programowe stylu; na przykładowych wnętrzach pokazywana jest różnorodność rozwiązań stylowych; omawia się stosunek projektantów do ornamentu i wyposażenia wnętrz. Osobny temat stanowi działalność amerykańskich spółek architektonicznych (Adler & Sullivan, Hollabird & Roche i in.) tworzących nowoczesny model amerykańskiego wysokościowca początku XX wieku oraz wieżowce w stylu Art Deco.

8. Modernizm

Wskazanie podstaw i założeń stylu; poruszane są zagadnienia twórczości przedstawicieli De Stijl, Konstruktywizmu, Bauhausu w aspekcie odniesień do kształtu i funkcji współczesnej architektury, roli jaką ma ona pełnić w kontekście potrzeb społecznych i ekonomicznych. Stylistykę wystroju wnętrz omawia się na podstawie twórczości F.L.Wrighta (domy preriowe), A.Loosa, członków grupy de Stijl; prezentuje się wzornictwo Bauhausu oraz przykłady wnętrz lansowanych przez L. Miesa van der Rohe, le Corbusiera, W.Gropiusa, M.Breuera, R.Schindlera i R.Neutrę.

9. Wzornictwo skandynawskie

Temat omawiany w oparciu o twórczość Gunara Asplunda, Alvara Aalto, Arne Jakobsena; znaczenie hasła „szwedzka nowoczesność” i wystawy „Wzornictwo Skandynawskie” zorganizowanej w USA w latach 50-tych XX wieku. Prezentacja działalności firmy ARTEK.

10. Postmodernizm

W trakcie wykładu omawiane są podstawy i założenia stylu, prezentowane są zagadnienia krytyki architektonicznej, zwłaszcza w odniesieniu do twórczości czołowych przedstawicieli modernizmu; istotne będzie odnajdywanie i rozumienie cytatów architektonicznych oraz pastiszu w dziełach postmodernistycznych; omówiony zostanie nurt neomodernizmu i nowego odczytania spuścizny architektonicznej pochodzącej z 1 połowy XX wieku. Różnorodność rozwiązań architektonicznych omówiona zostanie w oparciu o zrealizowane obiekty (m.in. autorstwa R.Venturiego, R.Meiera, Ch.Moora, M.Gravesa, J.Stirlinga i in.).

11. Dekonstruktywizm

W trakcie wykładu omawiane są podstawy i założenia programowe stylu; wskazane jest znaczenie konstruktywizmu rosyjskiego i modernizmu na ukształtowanie nowego języka wypowiedzi architektonicznej; omówiona jest wystawa inaugurująca działalność dekonstruktywistów z przedstawieniem sylwetek i twórczości uczestników; Wykład poparty jest licznymi przykładami niezrealizowanych koncepcji i rysunków architektonicznych pochodzących z wczesnych lat 80-tych XX wieku oraz wykonanych obiektów z końca XX wieku i początku XXI. Ukazanie skomplikowanych relacji przestrzennych na przykładach dzieł F.O.Gehry, P.Eisenmana, Z.Hadid i in. Osobne zagadnienie będzie stanowiła twórczość D.Libeskinda zwłaszcza w kontekście ukształtowania wnętrz obiektów muzealnych (Case study).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo.

Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych, wizualizacji, odpowiednio opisanych; stanowiący materiał obowiązkowy.

Wykład informacyjny / problemowy / pokaz / studium przypadku

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy- pisemny.

Egzamin w formie prezentacji, w trakcie której prezentowane są obiekty architektoniczne oraz wnętrza do rozpoznania przez studenta. Należy podać: imię i nazwisko architekta/projektanta; rodzaj obiektu, miejsce, przybliżony czas powstania. Należy znać cechy stylu (klasycyzm, neogotyk, modernizm, postmodernizm, dekonstruktywizm itp.). Umieć przypisać odpowiednie obiekty do danego projektanta/architekta i odwrotnie.

Uwagi:

architektura wnętrz

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.