Struktury wizualne [1401-SWI-1L-sm-S1]
Semestr letni 2018/19
Pracownia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Struktury wizualne [1401-SWI-1L-sm-S1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018/19L]
(zakończony)
Pracownia [PRC], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:15 - 18:45
sala 4 Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Mickiewicza 121) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marian Stępak |
Strona domowa grupy: | http://zpi.umk |
Literatura: |
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Pozostała literatura jako zalecana: 1. R. Arnheim - Sztuka i percepcja wzrokowa; 2. W. Strzemiński - Teoria widzenia; 3. M. Rzepińska - Historia koloru; 4. Zausznica - Nauka o barwie; 5. H. Hohensee Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych,; 6. W. Kandyński - Punkt i linia a płaszczyzna; 7. W. Kandyński - O duchowości w sztuce; 8. H. Anders - Problematyka rytmu w sztuce Literatura zalecana (uzupełniająca) 1. G. Zeugner - Barwa i człowiek; 2. S. Sheybal - Perspektywa malarska; 3. K. Bartel Perspektywa malarska; 4. E. Grabska, H. Morawska Artyści o sztuce; 5. J. Parramon - Kolor w malarstwie; 6. Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos; 7. A. Kotula, P. Krakowski - Sztuka abstrakcyjna; 8. E, Gombrich - Sztuka i złudzenie; 9. E. Gombricch - O sztuce; 10. J. Brach – Czaina - Etos nowej sztuki; 11. S. Ferrari - Sztuka XX wieku; 12. P. Krakowski - O sztuce nowej i najnowszej. |
Zakres tematów: |
Semestr zimowy: 1. Podział płaszczyzny: linia, kolor i walor; statyka i dynamika; 2. Płaskie kompozycje kolorystyczne na zadane tematy; 3. Synteza formy - motyw z natury z dużą ilością układów linearnych (zestaw kilku prac jako wyraz zrealizowanego uproszczenia formy); 4. Półprzestrzenna kompozycja linearna; 5. Kompozycja półprzestrzenna z zastosowaniem modułów; 6. Uprzestrzennienie obrazu na podstawie wybranego dzieła malarskiego; Semestr letni: 7. Malarska kompozycja typograficzna; 8. "Noc się zbiża" - praca malarska, w której oprócz problemu kompozycji szczególnie ważna ma być gama kolorystyczna; 9. "W samo południe" - praca malarska, w której oprócz problemu kompozycji szczególnie ważna ma być gama kolorystyczna; 10. Kontarst materii - kompozycja płaska, półprzestzrenna lub przestrzenna; 11. Kolagge; 12. Zapiski na pudełkach od zapałek – reminiscencje na temat esejów Umberto Eco, prace półprzestzrenne lub przestzrenne z wykorzystaniem pudełek od zapałek. |
Metody dydaktyczne: |
• praca w grupach pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu; • zadania realizowane są w Pracowni Ikonosfery i w miejscu zamieszkania studenta, ze względu na zbyt małą ilość godzin kontaktowych przewidzianych w programie ramowym; • realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie, poza zatwierdzonymi przez prowadzącego zajęcia wyjątkami, odnosi się to tylko do dwóch najbardziej rozbudowanych zadań w semestrze letnim, tj.: - animacji poklatkowej, której wykonanie przez jedną osobę trwałoby bardzo długo; - ewentualnie przy wykonaniu wielkoformatowego obiektu przestrzennego, jeżeli jego wymiar przekracza trzy metry wysokości i podstawę ponad 2x2 m. • przedstawienie zadań do realizacji przez studentów w danym semestrze roku akademickiego; • każde nowe zadanie poprzedzone pokazem materiału ilustracyjnego i dyskusją ze studentami na dany temat; • studenci zobowiązani są do przedstawienia szkiców i projektów koncepcyjnych, odnoszących się do konkretnych zadań, po czym odbywa się dyskusja na ten temat; • w razie konieczności dokonania korekty lub konieczności zmiany koncepcji student zobowiązany jest do modyfikacji pomysłu lub przedstawienia nowej koncepcji; • po zatwierdzeniu projektów wykonanie jednostkowych prac do przedstawienia na zaliczenie; • na zakończenie semestru przegląd, omówienie i ocena wszystkich powstałych prac |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu struktury wizualne są: • prezentacja i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie, zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej A2_W08, A2_U16; • pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13; • praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Ikonosfery podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06; • w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03; • indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05, A2_U16; • zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U11, A2_W10, H2A_W06. Kryteria oceniania: • jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U11, A2_K03, A2_U16; • jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy A2_U15; A2_W12, A2_W08; • jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_W10, H2A_W06; A2_U12; A2_K03; • obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02; • progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej A2_U12, A2_K05. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.