Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Struktury wizualne [1401-SWI-1L-sm-S1] Semestr letni 2018/19
Pracownia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Struktury wizualne [1401-SWI-1L-sm-S1]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018/19L] (zakończony)
Pracownia [PRC], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 17:15 - 18:45
sala 4
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Mickiewicza 121) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 13
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marian Stępak
Strona domowa grupy: http://zpi.umk
Literatura:

Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu teorii widzenia, podstaw kompozycji i perspektywy w sztuce dawnej i współczesnej. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych.

Pozostała literatura jako zalecana:

1. R. Arnheim - Sztuka i percepcja wzrokowa;

2. W. Strzemiński - Teoria widzenia;

3. M. Rzepińska - Historia koloru;

4. Zausznica - Nauka o barwie;

5. H. Hohensee Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych,;

6. W. Kandyński - Punkt i linia a płaszczyzna;

7. W. Kandyński - O duchowości w sztuce;

8. H. Anders - Problematyka rytmu w sztuce

Literatura zalecana (uzupełniająca)

1. G. Zeugner - Barwa i człowiek;

2. S. Sheybal - Perspektywa malarska;

3. K. Bartel Perspektywa malarska;

4. E. Grabska, H. Morawska Artyści o sztuce;

5. J. Parramon - Kolor w malarstwie;

6. Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos;

7. A. Kotula, P. Krakowski - Sztuka abstrakcyjna;

8. E, Gombrich - Sztuka i złudzenie;

9. E. Gombricch - O sztuce;

10. J. Brach – Czaina - Etos nowej sztuki;

11. S. Ferrari - Sztuka XX wieku;

12. P. Krakowski - O sztuce nowej i najnowszej.

Zakres tematów:

Semestr zimowy:

1. Podział płaszczyzny: linia, kolor i walor; statyka i dynamika;

2. Płaskie kompozycje kolorystyczne na zadane tematy;

3. Synteza formy - motyw z natury z dużą ilością układów linearnych (zestaw kilku prac jako wyraz zrealizowanego uproszczenia formy);

4. Półprzestrzenna kompozycja linearna;

5. Kompozycja półprzestrzenna z zastosowaniem modułów;

6. Uprzestrzennienie obrazu na podstawie wybranego dzieła malarskiego;

Semestr letni:

7. Malarska kompozycja typograficzna;

8. "Noc się zbiża" - praca malarska, w której oprócz problemu kompozycji szczególnie ważna ma być gama kolorystyczna;

9. "W samo południe" - praca malarska, w której oprócz problemu kompozycji szczególnie ważna ma być gama kolorystyczna;

10. Kontarst materii - kompozycja płaska, półprzestzrenna lub przestrzenna;

11. Kolagge;

12. Zapiski na pudełkach od zapałek – reminiscencje na temat esejów Umberto Eco, prace półprzestzrenne lub przestzrenne z wykorzystaniem pudełek od zapałek.

Metody dydaktyczne:

• praca w grupach pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu;

• zadania realizowane są w Pracowni Ikonosfery i w miejscu zamieszkania studenta, ze względu na zbyt małą ilość godzin kontaktowych przewidzianych w programie ramowym;

• realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie, poza zatwierdzonymi przez prowadzącego zajęcia wyjątkami, odnosi się to tylko do dwóch najbardziej rozbudowanych zadań w semestrze letnim, tj.:

- animacji poklatkowej, której wykonanie przez jedną osobę trwałoby bardzo długo;

- ewentualnie przy wykonaniu wielkoformatowego obiektu przestrzennego, jeżeli jego wymiar przekracza trzy metry wysokości i podstawę ponad 2x2 m.

• przedstawienie zadań do realizacji przez studentów w danym semestrze roku akademickiego;

• każde nowe zadanie poprzedzone pokazem materiału ilustracyjnego i dyskusją ze studentami na dany temat;

• studenci zobowiązani są do przedstawienia szkiców i projektów koncepcyjnych, odnoszących się do konkretnych zadań, po czym odbywa się dyskusja na ten temat;

• w razie konieczności dokonania korekty lub konieczności zmiany koncepcji student zobowiązany jest do modyfikacji pomysłu lub przedstawienia nowej koncepcji;

• po zatwierdzeniu projektów wykonanie jednostkowych prac do przedstawienia na zaliczenie;

• na zakończenie semestru przegląd, omówienie i ocena wszystkich powstałych prac

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu struktury wizualne są:

• prezentacja i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie, zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej A2_W08, A2_U16;

• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13;

• praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Ikonosfery podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06;

• w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03;

• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05, A2_U16;

• zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U11, A2_W10, H2A_W06.

Kryteria oceniania:

• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U11, A2_K03, A2_U16;

• jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy A2_U15; A2_W12, A2_W08;

• jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_W10, H2A_W06; A2_U12; A2_K03;

• obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02;

• progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej A2_U12, A2_K05.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)