Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rysunek [1401-RYS-2Z-3Z-MA-DM] Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Rysunek [1401-RYS-2Z-3Z-MA-DM]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 17:30
sala 27
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 6) jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:30 - 17:30
sala 27
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 6) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Iwona Szpak-Pawłowska, Piotr Zaporowicz
Literatura:

_ St. Szczepański "Rysunek i malarstwo" Wyd. Arkady W-wa 1957

_ Karel Teissig "Techniki rysunku" Wyd. Artyst. i Filmowe W-wa 1982

_ Kandynski W. , Punkt, linia i płaszczyzna, Państwowy Instytut Wydawniczy, W- wa, 1986

– katalogi, czasopisma, wydawnictwa

– Internet

– wystawy, muzea

– filmy, warsztaty, sesje naukowo-artystyczne

– gabinet sztuki UMK

– kontakt osobisty z artystami, pracownikami galerii itp.

Zakres tematów:

PRZEDMIOT, OBIEKT, SYTUACJA

Zadanie składać się będzie z dwóch części:

Część I realizowana w pracowni:

Studium pojedynczego przedmiotu, obiektu, sytuacji: technika dowolna, format dobrany do charakteru i kształtu przedmiotu, obiektu, sytuacji oraz uzależniony od kompozycji.

W zadaniu tym należy dokonać wnikliwej analizy plastycznej indywidualnie wybranego przez studenta obiektu... jego właściwości, faktury, tekstury, materii, naprężenia powierzchniowe itd. oraz wykazać świadomość i biegłość wykorzystania najwłaściwszych środków formalnych dla uzyskania najpełniejszego i twórczego przekazu.

Część II - realizowana w domu do końca semestru (w trakcie pracy konsultacje z prowadzącymi podczas zajęć).

Interpretacja wybranego przez studenta (w cz. I zadania) przedmiotu bądź obiektu z położeniem nacisku na jego poza fizyczne cechy, czy funkcje -(dusza przedmiotu, sytuacji miejsca).

2. POSTAĆ, CZŁOWIEK ( Studium z Natury)

Zadanie składa się z trzech części. (a),(b),(c)

a) Poznanie – należy przeprowadzić serię szkiców o charakterze daleko posuniętej syntezy mających na celu poznanie najważniejszych cech konstrukcyjnych i układów proporcjonalnych modela. Szkice każdego ustawienia należy zrealizować z rozmachem na dużej płaszczyźnie tak by na jednej linii horyzontu przedstawić postać w widoku z czterech stron. Szkice należy prowadzić z uwzględnieniem własnych cech charakterologicznego zapisu, pamiętając o istocie komponowania na płaszczyźnie. Format dowolny (jednak zbliżony do formatu A0 - technika zapisu dowolna).

b) Studium całej sylwetki wykorzystując doświadczenia z etapu szkicowego oraz wcześniejsze doświadczenia rysunkowe. Należy położyć nacisk na anatomię i konstrukcję postaci oraz układ kompozycji na płaszczyźnie. Należy wykazać się umiejętnością obserwacji i zapisu zarówno w sposób syntetyczny jak i analityczny oraz doświadczeniami technicznymi i formalnymi do konstruowania i posługiwania się najwłaściwszymi środkami wyrazu.

c) Studium fragmentu postaci w ponadnaturalnej skali – należy dokonać wyboru niedużego fragmentu postaci i poddać go głębokiej analizie plastycznej wykorzystując doświadczenia z zadań wcześniejszych, pamiętając o szczególnej roli układu kompozycyjnego.

3. OBECNOŚĆ – NIEOBECNOŚĆ

Zadanie to ma na celu zrealizowanie szeroko pojętej rysunkowej kompozycji oddającej idee, czy treść powyższego hasła. Tok pracy powinien składać się z pracy koncepcyjnej zawierającej wielowątkowość myślenia oraz zasadniczej realizacji o cechach dzieła autonomicznego. Praca może być realizowana w oparciu o szkice koncepcyjne, fotografie, naturę i inne dostępne środki. Format i technika indywidualnie dobierana w zależności koncepcji i układu kompozycyjnego

UWAGI! Każdy student zobowiązany jest wykonać wszystkie prace.

Zadania winny być realizowane na zajęciach rysunku i uzupełniane w domu – (w przypadku zadania 1 cz, II – realizacja w domu – konsultacja na zajęciach).

Kolejność realizacji zadań może ulegać zmianie, a wskazane byłoby realizowanie kilku zadań jednocześnie. Istnieje możliwość realizacji własnego programu po jego uzgodnieniu i zaakceptowaniu przez prowadzących.

Każdy student jest zobowiązany prowadzić bieżący notatnik, tekę czy inną formę plastycznego zapisu swoich koncepcji, rysunkowych notatek, szkiców itp.

Metody dydaktyczne:

Zadania wykonywane są metodą ćwiczeń praktycznych.

- analiza i omówienie krytyczne prezentowanych prac

- ocena jakości artystycznej i estetycznej prac

- przegląd prac w trakcie semestru

- ocena semestralna

- elementy oceny: zaangażowanie, frekwencja i aktywność na zajęciach; ocena umiejętności wykorzystywania materiałów i narzędzi oraz technologii i warsztatu studenta

Uwagi:

malarstwo 3 rok

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)