Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa 2513-s1ROM2L-SPJ
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa 2513-s1ROM2L-SPJ
Zajęcia Semestr letni 2018/19 (2018/19L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala AB 3.13
Collegium Humanisticum jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Patrycja Bobowska-Nastarzewska
Literatura:

Literatura:

Fragmenty dzieł do wyboru spośród poniższej listy:

1. ANUSIEWICZ J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995.

2. BAYLON Ch., FABRE P., Initiation à la linguistique, Paris, Nathan, 1990.

3. BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009.

4. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001.

5. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011.

6. DUBOIS J.(dir.), Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage, Larousse 1994

7. GARRIC N., Introduction à la linguistique, Paris, Hachette, 2001.

8. GARY-PRIEUR M-N., Les termes clés de la linguistique, éd. du Seuil, 1999.

9. HEINZ A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, W-wa, PWN, 1983.

10. JAKOBSON R., Essais de linguistique générale, t.1-Les fondations du langage, Paris, éd. de Minuit, 1963; t.2-Rapports internes et externes du langage, Paris, 1973.

11. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994.

12. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988.

13. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995.

14. MALHERBE M., Les langages de l’humanité, Paris, Ed. Seghers, 1983.

15. MARTIN R., Comprendre la linguistique, PUF, 2002.

16. MARTINET A., Eléments de linguistique générale, Paris, 1960.

17. MILEWSKI T., 1965, Językoznawstwo, Warszawa.

18. MONNERET P., Exercices de linguistique, Paris, PUF, 1999.

19. POLAŃSKI K.(red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1995.

20. SAUSSURE F. de, Cours de linguistique générale, Paris, Payot, 1972.

21. SIOUFFI G., VAN RAEMDONCK D., 100 fiches pour comprendre la linguistique, Rosny, Bréal, 1999.

22. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków

23. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków.

24. TOMASZKIEWICZ T., Texte et image dans les communications aux masses, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999.

25. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa.

26. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.

27. WILCZYŃSKA W., La compréhension orale en langue étrangère en tant que construction du sens, UAM, Poznań 1993.

28. ZAWADOWSKI L., 1966, Lingwistyczna teoria języka, Warszawa.

Zakres tematów:

Treści programowe (semestr zimowy i letni):

Na zajęciach realizowane będą tematy spośród następujących modułów:

1. Sémiologie et linguistique (systèmes sémiologiques, système linguistique)

2. Communication non linguistique et communication linguistique

3. Langue et parole

4. Énonciation. Langage et fonctions

5. Sens, signification, signifié

6. Relations sémanitiques

7. Sens, signification et contexte

8. Sémantique et syntaxe

9. Sémantique de la phrase

10. Stylistique et rhétorique

11. Sociolinguistique, psycholinguistique et philosophie du langage

12. Écoles linguistiques du XXe siècle

13. Linguistique culturelle et cognitive

14. Position de la linguistique appliquée

15. Bilinguisme, multilinguisme, alphabétisation , analphabétisme, glottodidactique, traductologie

Metody dydaktyczne:

Poszukujące

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć.

2. Obecność na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności.

3. Przygotowanie prezentacji na temat zaproponowany na zajęciach.

Uwagi:

II rok, filologia romańska s1, lingwistyka stosowana: j. francuski z j. hiszpańskim s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.