Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa 2513-s2ROM2Z-SPJ
Semestr zimowy 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa 2513-s2ROM2Z-SPJ | |||
Zajęcia |
Semestr zimowy 2018/19 (2018/19Z)
(zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 5 | |||
Limit miejsc: | 15 | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |||
Literatura: |
Literatura spośród: BARTMIŃSKI J., Językowe podstawy obrazu świata, UMCS, Lublin 2009. BARTMIŃSKI J., O pojęciu językowego obrazu świata w: Językowe podstawy obrazu świata, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007, s. 11-21. CHISS J.L., FILLIOLET J., MAINGUENEAU D., Introduction à la linguistique française, tome II: Syntaxe, communication, poétique, Hachette, 2001. CHRUSZCZEWSKI P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011. Evans V, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Kraków: Universitas, 2010. KARDELA H. (red.), Podstawy gramatyki kognitywnej, 1994. KRZESZOWSKI T. P., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, 1994, s. 29-51. LAKOFF G., JOHNSON M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. LANGACKER R. W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, przeł. H. Kardela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Skłodowskiej-Curie, Lublin 1995. TABAKOWSKA E., (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. TABAKOWSKA E., 2004, Kognitywizm po polsku – wczoraj i dziś, Kraków. TAYLOR, J. R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków: Universitas, 2001. TAYLOR, J. R., Gramatyka kognitywna,, Kraków: Universitas, 2007. WIERZBICKA A., 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. WIERZBICKA A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. |
|||
Zakres tematów: |
Zakres tematów spośród: I. Współczesne kierunki humanistyczne w językoznawczym badaniu tekstów pisanych 1. Znaczenie hermeneutyki w interdyscyplinarnym podejściu badawczym 2. Antropologia lingwistyczna 3. Kognitywizm II. Semantyka 1. Definicja znaczenia 2. Znaczenie w badaniach językoznawczych 3. Semantyka kognitywna Kategoryzacja Modelowanie w kognitywizmie III. Zagadnienie metafory Metafora w ujęciu G. Lakoffa i M. Johnsona IV. Językoznawstwo kulturowe Językowy obraz świata Prototyp, stereotyp, wartościowanie V. Przekład nieliteracki na przykładzie tłumaczenia tekstów filozoficznych |
|||
Metody dydaktyczne: |
Poszukujące |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione). 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć. 3. Pisemna praca zaliczeniowa. |
|||
Uwagi: |
II rok, filologia romańska s2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.