Relacje zewnętrzne UE [2751-SM-S2-1-RZUE]
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Relacje zewnętrzne UE [2751-SM-S2-1-RZUE] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018/19L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Willa |
Literatura: |
Przykładowa literatura: - Borkowski Paweł, Polityka sąsiedztwa Unii Europejskiej, Warszawa 2009. - Bryła Jolanta (red.), Unia Europejska we współczesnym świecie, Poznań 2009. - Ciupiński Andrzej, Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013. - Fiszer Józef M., Olszewski Paweł (red.), System euroatlantycki w wielobiegunowym ładzie międzynarodowym, Warszawa 2013. - Jorgensen Knud E., Aarstad Asne K., Drieskens Edith, Laatikainen Katie, Tonta Ben, The SAGE Handbook of European Foreign Policy, 2015. - Lubik-Reczek Natasza, Państwa postjugosłowiańskie wobec członkostwa w Unii Europejskiej i NATO, Toruń 2011. - Mazur Grzegorz, Relacje Unii Europejskiej z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku. Historia i perspektywy, Warszawa 2013. - Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009. - Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej. Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Warszawa 2012. - Rewizorski Marek (red.), Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2011. - Willa Rafał, Unia Europejska na arenie międzynarodowej – wybrane relacje bilateralne, Toruń 2013. - Winand Pascaline, Benvenuti Andrea, Guderzo Max, The External Relations of the European Union, Peter Lang AG 2014. - Wojna Beata, Unia Europejska wobec południowych sąsiadów: nowe wyzwania dla europejskiej polityki sąsiedztwa, Warszawa 2011. - Zając Justyna, Role Unii Europejskiej w regionie Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, Warszawa 2010. - Zdanowicz Mieczysława, Dubowski Tomasz, Piekutowska Agnieszka (red.), Partnerstwo Wschodnie. Wymiary realnej integracji, Warszawa 2010. Dopuszcza się, a nawet zaleca, poszukiwanie innych źródeł naukowych, tak drukowanych, jak i elektronicznych. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne - przedstawienie wymogów dotyczących zaliczenia przedmiotu, przydzielenie prezentacji 2. WPZiB i WPBiO Unii Europejskiej - Geneza WPZiB - Geneza WPBiO - Obecny kształt WPZiB oraz WPBiO 3. Relacje UE-USA i NATO - Stosunki polityczne UE-USA - Stosunki gospodarcze UE-USA - UE-NATO – współpraca czy rywalizacja? 4. Relacje UE-Rosja - Stosunki polityczne UE-Rosja - Stosunki gospodarcze UE-Rosja - Relacje UE-Rosja w kwestiach bezpieczeństwa i obrony 5. Relacje UE-Chiny i Indie - Stosunki polityczne i gospodarcze UE-Chiny - Stosunki polityczne i gospodarcze UE-Indie - Relacje UE-Chiny i UE-Indie w kwestiach bezpieczeństwa i obrony 6. Relacje UE-Bliski Wschód - Stosunki UE-Izrael - Stosunki UE-państwa arabskie w regionie - UE a kwestia palestyńska 7. Relacje UE-Turcja - Historia wzajemnych relacji - Tureckie starania o członkostwo w UE - Argumenty za i przeciw akcesji Turcji do UE 8. Relacje UE-Basen Morza Śródziemnego - Relacje z krajami Maghrebu - “Arabska wiosna” - Proces barceloński 9. Relacje UE-Bałkany - Stosunki UE-Serbia - UE wobec Kosowa - Stosunki UE z innymi państwami regionu 10. Relacje UE-republiki postradzieckie - Stosunki UE-Ukraina - Stosunki UE-Białoruś - Stosunki UE-Mołdawia - Stosunki UE-państwa Azji Środkowej (Uzbekistan, Kazachstan, Tadżykistan, Kirgistan) - Stosunki UE z Gruzją, Armenią i Azerbejdżanem 11. Relacje UE-Ameryka Łacińska - Stosunki polityczne UE z regionem - Stosunki gospodarcze UE z regionem - Stosunki UE z organizacjami regionu (Mercosur, Wspólnota Andyjska) 12. Relacje UE-Afryka, Karaiby i wyspy Pacyfiku (AKP) - Geneza i historia współpracy UE-AKP - Pomoc UE dla AKP 13. Relacje UE-EFTA i ONZ - Relacje łączące UE z EFTA i jej państwami członkowskimi - EOG – geneza, członkowie, struktura, cele - UE a działalność ONZ 14. Relacje UE- WTO, ASEAN i Daleki Wschód - UE a ASEAN i jego państwa członkowskie - UE a WTO - UE a Japonia - UE a Korea Południowa - kwestia Korei Północnej w polityce zagranicznej UE 15. Relacje UE-Rada Europy, OBWE i OECD - Zarys relacji łączących UE i RE - Zarys relacji łączących UE i OBWE - Zarys relacji łączących UE i OECD Test |
Metody dydaktyczne: |
wystąpienia, komentarz, dyskusja, test sprawdzający. |
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) przygotowania i wygłoszenia prezentacji; 3) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz 4) sukcesu na teście końcowym. 1. Obecność Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 2. Ponadliczbowe nieobecności - konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 3-5). 6 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna w pierwszym terminie. 2. Prezentacja W toku zajęć każda osoba przygotuje i przedstawi prezentację (max 15 minut) dotyczącą wybranego (przez siebie) tematu z zakresu podanego przez Prowadzącego. Powinna ona być dziełem własnego autorstwa opierającym się o fachową literaturę. Po jej wysłuchaniu Prowadzący konwersatorium musi mieć bowiem wrażenie, że konkretna osoba przemyślała wszystko i potrafiła o tym ciekawie opowiedzieć. Koniecznie mają to być wystąpienia, a nie odczyty! Każda prezentacja musi zostać dostarczona (w wersji elektronicznej) do Prowadzącego w nieprzekraczalnym terminie miesiąca po jej wygłoszeniu. Referaty wygłaszamy w wyznaczonym terminie - wszelkie inne sytuacje należy konsultować z Prowadzącym. Gdy Student bez takiej konsultacji nie przyjdzie na zajęcia - konieczność wygłoszenia, w późniejszym terminie, drugiej prezentacji. Uwaga: 3 najciekawsze, zdaniem Prowadzącego, prezentacje = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, gdyż stanowić może - lecz tylko w rozsądnych granicach!!! - podstawę do negocjacji. Minimum 6 aktywności = ocena końcowa podwyższona o 1 stopień (warunek: ocena pozytywna z testu). Minimum 12 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą Uwaga: jedna osoba może uzyskać podwyższenie oceny zarówno za aktywność jak i prezentację (warunek: ocena pozytywna z testu). 4. Test końcowy Po spełnieniu powyższych warunków studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda… Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt Niepowodzenie na teście = „dwója” z konwersatorium (bez wyjątków!!!) O zgrozo, muszę podać i to: przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie. |
Uwagi: |
Dr R.Willa - gr 1 - SM - 1 rok - st. II - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.