Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Seminarium dyplomowe III r. 2751-S1-3-SDz
Semestr zimowy 2018/19
Seminarium, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Seminarium dyplomowe III r. 2751-S1-3-SDz
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018/19Z) (zakończony)
Seminarium (SEM), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala 009
Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ralph Schattkowsky
Literatura:

Polska – Niemcy 1945-2007, Warszawa 2007; Polska a Niemcy w XX wieku, Poznań 2001; Z badań nad dziejami stosunków polsko-niemieckich, Poznań 1991; Stosunki polsko-niemieckie w historiografii, Poznań 1991; Jerzy Krasuski: Stosunki polsko-niemieckie od zarania po czasy najnowsze, Wrocław 2009; Jerzy Krasuski: Między wojnami, Warszawa 1985; Rola mniejszości niemieckiej w rozwoju stosunków politycznych w Europie 1918-1945, Poznań 1984.

Zakres tematów:

Dla potrzeb Seminarium licencjackie wybrane zostaną określone obszary problemowe stosunków polsko-niemieckich, by na tych przykładach wypracować charakter, specyfikę i miejsce tych stosunków dla rozwoju narodowo-państwowego. Zostanie przy tym wybrana perspektywa europejska. Studenci powinni postrzegać stosunki bilateralne jako część ogólnoeuropejskiego rozwoju cywilizacyjnego i zdobywać ponadnarodowe perspektywy. Na pierwszy plan wysuwa się przy tym w większym stopniu społeczna ocena i interpretacja niż przebieg w ujęciu historycznym. Z tym łączy się szeroko pojęte zajmowanie się różnymi rodzajami literatury o stosunkach polsko-niemieckich. Poprzez pojęcia dyskursu i pamięci poszukiwane będą nowe podejścia do faktów historyczno-politycznych. Każdy student powinien w ten sposób osiągnąć poszerzenie swoich umiejętności porozumiewania się w zakresie historii stosunków polsko-niemieckich.

Metody dydaktyczne:

Charakter Seminarium licencjackie powoduje, że na pierwszy plan wysuwa się praca z literaturą naukową. Studenci będą musieli opracować wybrane przez siebie tematy od strony bibliograficznej i w sposób krytyczny przedstawiać tę literaturę podczas seminarium. Będą musieli też opracować temat i przedstawić go w formie referatu. W tym celu powinni zaproponować pozostałym studentom do przygotowania odpowiednią literaturę i odpowiedzieć na pytania z audytorium. Poza tym otrzymają do opracowania tezy dotyczące stosunków polsko-niemieckich, które na koniec zajęć zostaną poddane ocenie.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnikom zostanie zaproponowany zbiór tematów, z których będą mieli jeden do wyboru. Do wybranego tematu będą musieli sporządzić bibliografię i złożyć ją prowadzącemu. Będą musieli przedstawić wybrany temat w formie referatu i odpowiedzieć na pytania i uwagi. Jako wprowadzenie do tematu będą musieli przedstawić kilka reprezentatywnych opracowań książkowych. Na koniec zajęć będą musieli samodzielnie opracować i oddać tezy dotyczące stosunków polsko-niemieckich. Ocena osiągnięć obejmować będzie poza tym udział w dyskusjach oraz umiejętność formułowania zagadnień.

Uwagi:

sem. dyplom. III rok - Prof. R. Schattkowsky - PL i SM - rok 2 - stacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.