Seminarium dyplomowe III r. [2751-S1-3-SDz]
Semestr zimowy 2018/19
Seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe III r. [2751-S1-3-SDz] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018/19Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ralph Schattkowsky |
Literatura: |
Polska – Niemcy 1945-2007, Warszawa 2007; Polska a Niemcy w XX wieku, Poznań 2001; Z badań nad dziejami stosunków polsko-niemieckich, Poznań 1991; Stosunki polsko-niemieckie w historiografii, Poznań 1991; Jerzy Krasuski: Stosunki polsko-niemieckie od zarania po czasy najnowsze, Wrocław 2009; Jerzy Krasuski: Między wojnami, Warszawa 1985; Rola mniejszości niemieckiej w rozwoju stosunków politycznych w Europie 1918-1945, Poznań 1984. |
Zakres tematów: |
Dla potrzeb Seminarium licencjackie wybrane zostaną określone obszary problemowe stosunków polsko-niemieckich, by na tych przykładach wypracować charakter, specyfikę i miejsce tych stosunków dla rozwoju narodowo-państwowego. Zostanie przy tym wybrana perspektywa europejska. Studenci powinni postrzegać stosunki bilateralne jako część ogólnoeuropejskiego rozwoju cywilizacyjnego i zdobywać ponadnarodowe perspektywy. Na pierwszy plan wysuwa się przy tym w większym stopniu społeczna ocena i interpretacja niż przebieg w ujęciu historycznym. Z tym łączy się szeroko pojęte zajmowanie się różnymi rodzajami literatury o stosunkach polsko-niemieckich. Poprzez pojęcia dyskursu i pamięci poszukiwane będą nowe podejścia do faktów historyczno-politycznych. Każdy student powinien w ten sposób osiągnąć poszerzenie swoich umiejętności porozumiewania się w zakresie historii stosunków polsko-niemieckich. |
Metody dydaktyczne: |
Charakter Seminarium licencjackie powoduje, że na pierwszy plan wysuwa się praca z literaturą naukową. Studenci będą musieli opracować wybrane przez siebie tematy od strony bibliograficznej i w sposób krytyczny przedstawiać tę literaturę podczas seminarium. Będą musieli też opracować temat i przedstawić go w formie referatu. W tym celu powinni zaproponować pozostałym studentom do przygotowania odpowiednią literaturę i odpowiedzieć na pytania z audytorium. Poza tym otrzymają do opracowania tezy dotyczące stosunków polsko-niemieckich, które na koniec zajęć zostaną poddane ocenie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnikom zostanie zaproponowany zbiór tematów, z których będą mieli jeden do wyboru. Do wybranego tematu będą musieli sporządzić bibliografię i złożyć ją prowadzącemu. Będą musieli przedstawić wybrany temat w formie referatu i odpowiedzieć na pytania i uwagi. Jako wprowadzenie do tematu będą musieli przedstawić kilka reprezentatywnych opracowań książkowych. Na koniec zajęć będą musieli samodzielnie opracować i oddać tezy dotyczące stosunków polsko-niemieckich. Ocena osiągnięć obejmować będzie poza tym udział w dyskusjach oraz umiejętność formułowania zagadnień. |
Uwagi: |
sem. dyplom. III rok - Prof. R. Schattkowsky - PL i SM - rok 2 - stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.