Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Warsztaty kulturoznawcze [2511-s1BAL2L-WK] Semestr letni 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Warsztaty kulturoznawcze [2511-s1BAL2L-WK]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018/19L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 16:45 - 18:15
sala 315
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Orges Bekteshi
Literatura:

- L. Boia, Rumuni: świadomość, mity, historia, przeł. K. Jurczak, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003.

- I. Čolović, Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, przeł. M. Petryńska, Kraków 2001.

- I. Čolović, Bałkany: terror kultury, przeł. M. Petryńska, Wołowiec 2006.

- M. Dąbrowska-Partyka, Przemiany w kulturze i świadomości duchowej narodów Jugosławii po 1991 roku, Kraków 1999.

- M. Dąbrowska-Partyka, Świadectwa i mistyfikacje: przed i po Jugosławii, Kraków 2003.

- M. Eliade, Religia, literatura i komunizm. Dziennik emigranta, przeł. A. Zagajewski, Londyn 1990.

- W. Gałązka (oprac. i red.), Naród i kultura: antologia esejów i artykułów o narodzie i kulturze bułgarskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985.

- G. Kapllani, Krótki podręcznik do przekraczania granic, przeł. E. T. Szyler, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2009.

- M. Koch, „My” i „Oni”, „Swój” i „Obcy”. Bałkany XX w. z perspektywy kolonialnej i postkolonialnej, Porównania 6, 2009 (tekst także w wersji on-line).

- J. Kristeva, Ta niewiarygodna potrzeba wiary, przeł. A. Turczyn, Warszawa 2010.F. Lubonja, Wolność zagrożona, przeł. D. Horodyska, Podranicze, Sejny 2005.

- N. Manea, O klownach: dyktator i artysta, przeł. H. Mirska-Lasota, Pogranicze, Sejny 2001.

- A. Paleologu, Między Bałkanami a Europą, Dekada Literacka 2000, Nr. 11 (tekst także w wersji on-line).

- N. Popov, Serbski dramat. Od faszystowskiego populizmu do Miloševicia, przeł. Maria Książek, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994.

- J. Rapacka, Godzina Herdera: o Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Energeia, Warszawa 1995.

- M. Sznajderman i F. Modrzejweski (red.), Nostalgia: eseje o tęsknocie za komunizmem, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2002.

- M. Todorova, Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor, M. Budzińska, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2008.

- V. Tismaneanu, Wizje zbawienia, przeł. H. Jankowska, MUZA SA, Warszawa 2000

Zakres tematów:

Celem tych zajęć jest przedstawianie sylwetek najważniejszych artystów i dzieł, tendencji rozwojowych i przemian w kulturze krajów bałkańskich w okresie postkomunistycznym. Z uwzględnieniem 6 podstawowych kategorii: literatura, muzyka, sztuka (malarstwo i rzeźba), film, teatr, a na koniec kultura materialna i sfera codziennej obyczajowości.

1) Kultura bałkańska – co to znaczy „kultura bałkańska”? Czym jest ona uwarunkowana? Jakie procesy dziejowe, polityczne i społeczne miały wpływ na jej ukształtowanie się?

2) Ogólny ogląd tendencji rozwojowych w kulturze krajów bałkańskich w okresie postkomunistycznym.

3) Stosunek wobec przeszłości komunistycznej – Jak się zmieniła kultura materialna i jaki wpływ na życie codzienne mają te zmiany na Bałkanach?

4) Tradycja i nowoczesność – stosunek do przeszłości komunistycznej jest częścią szerszego procesu odnoszenia się do tradycji. Odbywa się to, zarówno poprzez działania o charakterze rewolucyjnym, których dążeniem jest odejście od tradycji, jak i poprzez bezpośrednie nawiązanie do treści tradycyjnych i rewizje dotychczasowego stosunku do tejże tradycji.

5) Wobec wojen, konfliktów etnicznych i procesu transformacji – Co artyści czynią w obliczu chaosu? Jak starają się go uporządkować?

6) Własne miejsce na Bałkanach i wobec Europy – pytanie o tożsamość, które się pojawiło we wszystkich krajach bałkańskich wraz z upadkiem reżymów komunistycznych, i które wciąż pojawia się w wielu dyskusjach, to w dużej mierze pytanie o miejsce na Bałkanach i w Europie. Czym są Bałkany i czym jest Europa w ich oczach?

7) Wobec przeszłości – w jakim kierunku zmierzają Bałkany? Jak artyści projektują tę przyszłość? Na co zwracają uwagę? Czy starają się wpłynąć na jej charakter i jeśli tak, to jakimi narzędziami?

Metody dydaktyczne:

elementy wykładu, dyskusja, przygotowanie referatów bądź projektów na dany temat samodzielnie przez studenta

Metody i kryteria oceniania:

Na ostateczną ocenę zaliczeniową złożą się: 1) obecność i aktywność na zajęciach 40%; 2) referat przygotowany na wybrany temat 60%; Do zaliczenia przedmiotu trzeba mieć co najmniej 70%.

Uwagi:

II rok, filologia bałkańska s1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)