Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Analiza dzieła teatralnego 2555-s1KUL2L-ADT
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Analiza dzieła teatralnego 2555-s1KUL2L-ADT
Zajęcia Semestr letni 2018/19 (2018/19L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 207
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Artur Duda, Klaudia Peplińska
Literatura:

zob. niżej

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

- jakie dwa spektakle Teatru im. W. Horzycy będą stanowiły podstawę analiz na zajęciach:

a) Aktorzy prowincjonalni, reżyseria: Damian Josef Neć, scenografia: Maciej Szuchryta

b) Hamlet, reżyseria: Paweł Paszta, scenografia: Ewelina Brudnicka

2. Reżyser czyta dramat

- Kazimierz Braun, Reżyser czyta dramat, [w:] Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Warszawa 2007, s. 324-339.

3. Znak w teatrze i konwencja teatralna

- dwa referaty opatrzone przykładami audiowizualnymi:

a) Znak w teatrze (lektura: Tadeusz Kowzan, Znak w teatrze, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru. Tom II, red. J. Degler, Wrocław 2003, s. 155-179.

b) Konwencja teatralna (lektura: Sławomir Świontek, O konwencji teatralnej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru. Tom II, red. J. Degler, Wrocław 2003, s. 208-222)

4. Analiza scenografii teatralnej

- referat: Scenografia polska w XX wieku (Barbara Osterloff, Scenografia, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku – Teatr. Widowisko, red. Marta Fik, Warszawa 2000)

5. Wyjście do teatru na spektakl Aktorzy prowincjonalni

- z teatru wypożyczamy nagrania wideo obu spektakli

6. Fenomenologia aktorstwa

- Tomasz Kubikowski, Siedem bytów teatralnych, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru. Tom II, red. J. Degler, Wrocław 2003, s. 293-324/

7. Analiza roli aktorskiej

- Anna Maria Klimalanka, Z problematyki budowy roli Szambelana w Głupim Jakubie Tadeusza Rittnera, „Roczniki Humanistyczne” 1976, t. XXIV, z. 1.

8. Analiza roli aktorskiej – spotkanie z aktorem

9. Ciało aktora z perspektywy antropologicznej

- Krystyna Duniec, Obcy, [w:] tejże, Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna, Warszawa 2012, s. 59-84 [z ilustracjami]

10. Spotkanie z reżyserem Hamleta (lub Aktorów prowincjonalnych)

11. Reżyserska koncepcja spektaklu

- Dobrochna Ratajczakowa, Teatr jako interpretator dzieła teatralnego, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988.

- wgląd do egzemplarza reżyserskiego

12. Muzyka w teatrze

- Impuls muzyczny w aktorstwie cielesno-performatywnym, [w:] Ciało – muzyka – performans, red. Jacek Mikołajczyk i Maria Popczyk, Katowice 2017, s. 211-232.

13. Recenzja teatralna jako źródło informacji o spektaklu

- Stefania Skwarczyńska, Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego, [w:] Wprowadzenie do nauki o teatrze. Tom III, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1978.

- analiza wybranych recenzji spektakli Hamlet i Aktorzy prowincjonalni

14. Intermedialność teatru

- Erika Fischer-Lichte, Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, Wrocław 2012 [tu: s. 162-168]

15. Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawienie zaliczeń.

Metody dydaktyczne:

1. analiza spektaklu teatralnego

2. analiza zapisu wideo

3. analiza tekstu naukowego

4. dyskusja

5. referat (prezentacja multimedialna)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Obecność (limit: trzy nieobecności)

2. Aktywność (znajomość tekstów, przedstawień)

3. Praca zaliczeniowa (analiza wybranego aspektu przedstawienia teatralnego – roli aktorskiej, scenografii, reżyserskiej koncepcji spektaklu, funkcji muzyki/ rekwizytów/multimediów w przedstawieniu)

Uwagi:

II rok, kulturoznawstwo s1, spec. ogólna - współprowadzenie zajęć: mgr Klaudia Peplińska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.