Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoria mediów 2555-s2KUL1Z-TM
Semestr zimowy 2018/19
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teoria mediów 2555-s2KUL1Z-TM
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018/19Z) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 210a
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Artur Duda
Zakres tematów:

1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć). Czym są media? Wieloznaczność terminu.

- definicje Marshalla McLuhana, Tomasza Gobana-Klasa, Wernera Faulsticha, Walerego Pisarka, słownikowe i encyklopedyczne

- T. Goban-Klas, Środki i formy komunikowania, [w:] tenże, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006, s. 47-51.

2) „Środek jest przekazem”. Marshall McLuhan i teoria determinizmu technologicznego

- Marshall McLuhan, Zrozumieć media, [w:] tenże, Wybór tekstów, Poznań 2001, s. 209-258.

3) Historia mediów – periodyzacja Tomasza Gobana-Klasa kontra koncepcja Wernera Faulsticha

- T. Goban-Klas, Wprowadzenie, [w:] tenże, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006, s. 13-25.

4) Performanse na żywo jako media ludzkie – opowiadacz, taniec, teatr

- Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008 [tu: Na początku było słuchanie, s. 19-21]

- Walter J. Ong, Nieco o psychodynamice oralności, [w:] tenże, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Lublin 1992, s. 55-80, 100-112.

5) Media plastyczno-architektoniczne (Gestaltungsmedien) – kości, megality, obeliski

- Regis Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. Alina Kapciak, Warszawa 2010 [tu: Pierwszeństwo pomnika, s. 30-39]

6) Media pisma – tabliczka, papirus, kodeks

- Joseph Vendryes, Powstanie i rozwój pisma, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienie i wybór tekstów, Warszawa 2003, s. 349-357.

- Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. Anna Sawisz, Warszawa 2008 [tu: W stronę tekstu tabularnego, s. 47-63]

7) Media druku – książka drukowana, druk ulotny, gazeta

- James Burke, Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s. 487-498.

8) Media elektroniczne – telegraf, radio, media fonograficzne

- Marcin Rychlewski, Nośniki, [w:] tenże, Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011, s. 49-98.

- referat: Narodziny mediów elektronicznych. Telegraf i radio, czyli telegraf bez drutu

9) Kino – telewizja – wideo

- Andrzej Gwóźdź, Międzyprzestrzenie filmu, [w:] tenże, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003, s. 48-79

- referat: Wczesne kino w ramach kultury atrakcji (na podstawie: Łukasz Biskupski, Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi, Kraków 2013 (darmowy e-book) oraz Katarzyna Kluczwajd, Toruńskie teatry świetlne, czyli kina, wytwórczość filmowa i miejscowe gwiazdy 1896-1939. O kulturze czasu wolnego dawnych torunian, Toruń 2013)

10) Nowe media

- Lev Manovich, Czym są nowe media?, [w:] tenże, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006, s. 81-135.

- na wideo: Matrix (reż. bracia Wachowscy)

11) Konsekwencje rozwoju mediasfery – dzieło sztuki w epoce reprodukcji mechanicznej

- Walter Benjamin, Reprodukcja techniczna (fragment artykułu Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej z 1936 r.), [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012, s. 321-329)

- referat: Plądrofonia, np. na podstawie rozdziału Muzyka w dobie (re)produkcji elektronicznej, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce współczesnej, red. Christoph Cox i Daniel Warner, Gdańsk 2004, s. 149-208.

12) Konsekwencje rozwoju mediasfery – przemysł kulturalny z punktu widzenia Szkoły Frankfurckiej

- Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo, [w:] tychże, Dialektyka oświecenia, przeł. Małgorzata Łukasiewicz, Warszawa 2010, s. 123-168.

13) Konsekwencje rozwoju mediasfery – precesja symulakrów

- Jean Baudrillard, Precesja symulakrów, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał Ryszard Nycz, Kraków 1996, s. 175-189.

14) Modele komunikacji medialnej – Harolda Laswella, C. Shannona, Kurta Levina, Westley’a i McLeana, Melvina DeFleura

- T. Goban-Klas, Modele procesu komunikowania (fragment), [w:] tenże, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006, s. 56-59, 61-62, 64.

- Gatekeeper, Gatekeeping, [hasła w:] Słownik terminologii medialnej, red. Walery Pisarek, Kraków 2006.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Uwagi:

I rok, kulturoznawstwo s2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.