Seminarium doktoranckie [1400-SemDok-kir-1-SD]
Rok akademicki 2018/19
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium doktoranckie [1400-SemDok-kir-1-SD] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018/19]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 2 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Andrzej Kałucki |
Literatura: |
Prof. dr hab. Dariusz Markowski Althöfer, Heinz Restaurierung moderner Malerei : Tendenzen- Material-Technik, Appelbaum, Barbara Conservation treatment methodology, Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 1, An introduction to materials, Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 2, An introduction to materials; Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 3, An introduction to materials; Ayres, James The artist's craft : a history of tools, techniques, and materials; Bassett, Jane, Fogelman, Peggy Looking at European sculpture : a guide to technical terms; Berger, Gustav A. Russell, William H. Conservation of paintings: research and Innovations; Bomford, David Kirby, Jo LEIGHTON, John, ASHok, roy Impressionism; Bomford, David Leonard, Mark Issues in the conservation of paintings; Brenner, Robert Celluloid : collectibles from the dawn of plastics; Conti, Alessandro, History of the restoration and conservation of works of art; Corzo M. A., ed., Mortality immortality, the legancy of 20th-century art, London, 2006; Creagh D. C., Bradley D. A., Radiation in art and archeometry, Cuttle, Christopher Light for art's sake : lighting for artworks and museum displays, Dardes, Kathleen Rothe, Andrea, The structural conservation of panel paintings proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum, 24-28 April 1995, Florian, Mary-Lou E. Fungal facts : solving fungal problems in heritage collections; Folga-Januszewska D (red.), Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków przy współpracy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Muzeum Narodowym w Warszawie 6-7 listopada 2006, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków Warszawa, 2007; GETTINGS, Fred, Polymer painting manual; GILL, Kathryn, Eastop, Dinah, Upholstery conservation : principles and practice; Hather, Jon G. The identification of the Northern European woods: a guide for archaeologists and conservators; Heuman Jackie, From marble to chocolate, The conservation ofmodern sculpture; Heuman, Jackie Material matters : the conservation of modern sculpture; Horie, Charles Velson Materials for conservation : organic consolidants adhesives and coatings; Hummelen, Ijsbrand, Sillé, Dionne, Zijlmans, Marjan, Modern art: who cares? : an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art; Keene, Suzanne Managing conservation in museums; Kingsley, Helen Integrated pest management for collections : proceedings of 2001 : a pest odyssey; Lang, Janet, Middleton, Andrew Radiography of cultural material; Learner Thomas J. S.,Modern paints uncovered : proceedings from the modern paints uncovered symposium; Learner, Thomas J. S. Analysis of modern paints; Markowski D., Wokół idei konserwacji malarstwa współczesnego, Sztuka konserwacji, Materiały z Konferencji z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 1997, s. 179-183; Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010; Markowski D., Manna P., Zagadnienia badawczo-konserwatorskie wybranych obrazów olejnych na płótnie Eugeniusza Eibischa – wpływ ich budowy na stan zachowania i zakres prac konserwatorskich, AUNC, XXXIV, Toruń 2005, s. 241-270; Meikle, Jeffrey L. American plastics : a cultural history; Munoz Vinas, Salvador, Contemporary theory of conservation; Oddy, Andrew The art of the conservator; Odegaard, Nancy, Carroll, Scott, Zimmt, Werner S. Material characterization tests for objects of art and archaeology; Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (ed.), A Closer Look. Technical and Art-Historical studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam 1991; Oddy A., The art of the conservation, Washington: Smithsonian Institution, 1992 Quye A., Williamsin C., Plastics collecting and conserving, Edinburgh NMS Pulishing, 1999; Rogerson, Cordelia Garside, Paul The future of the 20th century : collecting, interpreting and conserving modern materials : postprints; Schwartz, Therese Plastic sculpture and collage : designs, materials, methods; Seymour, Raymond B. History of polymer science and technology; Shashoua, Yvonne Conservation of plastics materials science, degradation and preservation; Sitwell, Christine, Staniforth, Sarah Studies in the history of painting restoration; Stulik, Dusan Solvent gels for the cleaning of works of art : the residue question; Szmelter I., Fenomen sztuki nowoczesnej a konserwacja, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol.8 No 2 (29), 1997; Taft, W. Stanley, Mayer, James W., The science of paintings; Thomson, Garry The museum environment; Townsend, Joyce H, Doherty, Tiarna Heydenreich, Gunnar, Ridge, Jacqueline Preparation for painting : the artist's choice and its consequences; Wehlte, Kurt, The materials and techniques of painting; Wolbers, Richard, Cleaning painted surfaces : aqueous methods Prace doktorskie i magisterskie dotyczące sztuki nowoczesnej, powstałe w Zakładzie Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej, znajdujące się w archiwum zakładu: Literatura (źródłowa) zdobywana przez doktoranta w trakcie seminarium dotycząca poruszanej problematyki badawczo-konserwatorskiej. dr hab. Robert Rogal, prof UMK: Krystyna Czerni, Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego, Kraków 2011. Krystyna Czerni, Sztuka po końcu świata, Kraków 2012. Renata Rogozińska, Ikona w sztuce XX wielu, Kraków 2009. Mieczysław Porębski, Nowosielski, Kraków 2003. Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, Poznań 1958 Wacław Taranczewski, pod red. P. Taranczewskiego, Kraków 2008 |
Zakres tematów: |
Prof. dr hab. Dariusz Markowski Konserwacja i restauracja sztuki nowoczesnej i współczesnej. Konserwacja i restauracja dzieł sztuki współczesnej wykonanych z plastiku. Problematyka badawczo-konserwatorstwa dzieł Henryka Stażewskiego. Konserwacja "zużytych rekwizytów codzienności" w dziełach Władysława Hasiora. Dr hab. Robert Rogal, prof UMK.: Problematyka technologiczna i konserwatorska malarstwa monumentalnego z II poł XX wieku. |
Metody dydaktyczne: |
Prof. dr hab. Dariusz Markowski Metoda seminaryjna - dyskusja nad poszczególnymi etapami pracy. Propozycje oraz uzyskiwane efekty prowadzonych badań oraz zabiegów konserwatorskich analizowane są na bieżąco przez doktoranta i promotora. Doktorant zbiera literaturę przedmiotu, wykonuje dokumentację badawczą oraz fotograficzną analizowanych obiektów pod kontem zagadnień poruszanych w pracy doktorskiej. |
Uwagi: |
seminarium doktoranckie dla sd kir III rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.