Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium doktoranckie [1400-SemDok-kir-1-SD] Rok akademicki 2018/19
Seminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium doktoranckie [1400-SemDok-kir-1-SD]
Zajęcia: Rok akademicki 2018/19 [2018/19] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 2
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Kałucki
Literatura:

Prof. dr hab. Dariusz Markowski

Althöfer, Heinz Restaurierung moderner Malerei : Tendenzen- Material-Technik,

Appelbaum, Barbara Conservation treatment methodology,

Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 1, An introduction to materials,

Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 2, An introduction to materials;

Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 3, An introduction to materials;

Ayres, James The artist's craft : a history of tools, techniques, and materials;

Bassett, Jane, Fogelman, Peggy Looking at European sculpture : a guide to technical terms;

Berger, Gustav A. Russell, William H. Conservation of paintings: research and Innovations;

Bomford, David Kirby, Jo LEIGHTON, John, ASHok, roy Impressionism;

Bomford, David Leonard, Mark Issues in the conservation of paintings;

Brenner, Robert Celluloid : collectibles from the dawn of plastics;

Conti, Alessandro, History of the restoration and conservation of works of art;

Corzo M. A., ed., Mortality immortality, the legancy of 20th-century art, London, 2006;

Creagh D. C., Bradley D. A., Radiation in art and archeometry,

Cuttle, Christopher Light for art's sake : lighting for artworks and museum displays,

Dardes, Kathleen Rothe, Andrea, The structural conservation of panel paintings proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum, 24-28 April 1995,

Florian, Mary-Lou E. Fungal facts : solving fungal problems in heritage collections;

Folga-Januszewska D (red.), Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków przy współpracy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Muzeum Narodowym w Warszawie 6-7 listopada 2006, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków Warszawa, 2007;

GETTINGS, Fred, Polymer painting manual;

GILL, Kathryn, Eastop, Dinah, Upholstery conservation : principles and practice;

Hather, Jon G. The identification of the Northern European woods: a guide for archaeologists and conservators;

Heuman Jackie, From marble to chocolate, The conservation ofmodern sculpture;

Heuman, Jackie Material matters : the conservation of modern sculpture;

Horie, Charles Velson Materials for conservation : organic consolidants adhesives and coatings;

Hummelen, Ijsbrand, Sillé, Dionne, Zijlmans, Marjan, Modern art: who cares? : an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art;

Keene, Suzanne Managing conservation in museums;

Kingsley, Helen Integrated pest management for collections : proceedings of 2001 : a pest odyssey;

Lang, Janet, Middleton, Andrew Radiography of cultural material;

Learner Thomas J. S.,Modern paints uncovered : proceedings from the modern paints uncovered symposium;

Learner, Thomas J. S. Analysis of modern paints;

Markowski D., Wokół idei konserwacji malarstwa współczesnego, Sztuka konserwacji, Materiały z Konferencji z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 1997, s. 179-183;

Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010;

Markowski D., Manna P., Zagadnienia badawczo-konserwatorskie wybranych obrazów olejnych na płótnie Eugeniusza Eibischa – wpływ ich budowy na stan zachowania i zakres prac konserwatorskich, AUNC, XXXIV, Toruń 2005, s. 241-270;

Meikle, Jeffrey L. American plastics : a cultural history;

Munoz Vinas, Salvador, Contemporary theory of conservation;

Oddy, Andrew The art of the conservator;

Odegaard, Nancy, Carroll, Scott, Zimmt, Werner S. Material characterization tests for objects of art and archaeology;

Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (ed.), A Closer Look. Technical and Art-Historical studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam 1991;

Oddy A., The art of the conservation, Washington: Smithsonian Institution, 1992

Quye A., Williamsin C., Plastics collecting and conserving, Edinburgh NMS Pulishing, 1999;

Rogerson, Cordelia Garside, Paul The future of the 20th century : collecting, interpreting and conserving modern materials : postprints;

Schwartz, Therese Plastic sculpture and collage : designs, materials, methods;

Seymour, Raymond B. History of polymer science and technology;

Shashoua, Yvonne Conservation of plastics materials science, degradation and preservation;

Sitwell, Christine, Staniforth, Sarah Studies in the history of painting restoration;

Stulik, Dusan Solvent gels for the cleaning of works of art : the residue question;

Szmelter I., Fenomen sztuki nowoczesnej a konserwacja, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol.8 No 2 (29), 1997;

Taft, W. Stanley, Mayer, James W., The science of paintings;

Thomson, Garry The museum environment;

Townsend, Joyce H, Doherty, Tiarna Heydenreich, Gunnar, Ridge, Jacqueline Preparation for painting : the artist's choice and its consequences;

Wehlte, Kurt, The materials and techniques of painting;

Wolbers, Richard, Cleaning painted surfaces : aqueous methods

Prace doktorskie i magisterskie dotyczące sztuki nowoczesnej, powstałe w Zakładzie Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej, znajdujące się w archiwum zakładu:

Literatura (źródłowa) zdobywana przez doktoranta w trakcie seminarium dotycząca poruszanej problematyki badawczo-konserwatorskiej.

dr hab. Robert Rogal, prof UMK:

Krystyna Czerni, Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego, Kraków 2011.

Krystyna Czerni, Sztuka po końcu świata, Kraków 2012.

Renata Rogozińska, Ikona w sztuce XX wielu, Kraków 2009.

Mieczysław Porębski, Nowosielski, Kraków 2003.

Zdzisław Kępiński, Wacław Taranczewski, Poznań 1958

Wacław Taranczewski, pod red. P. Taranczewskiego, Kraków 2008

Zakres tematów:

Prof. dr hab. Dariusz Markowski

Konserwacja i restauracja sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Konserwacja i restauracja dzieł sztuki współczesnej wykonanych z plastiku.

Problematyka badawczo-konserwatorstwa dzieł Henryka Stażewskiego.

Konserwacja "zużytych rekwizytów codzienności" w dziełach Władysława Hasiora.

Dr hab. Robert Rogal, prof UMK.:

Problematyka technologiczna i konserwatorska malarstwa monumentalnego z II poł XX wieku.

Metody dydaktyczne:

Prof. dr hab. Dariusz Markowski

Metoda seminaryjna - dyskusja nad poszczególnymi etapami pracy.

Propozycje oraz uzyskiwane efekty prowadzonych badań oraz zabiegów konserwatorskich analizowane są na bieżąco przez doktoranta i promotora. Doktorant zbiera literaturę przedmiotu, wykonuje dokumentację badawczą oraz fotograficzną analizowanych obiektów pod kontem zagadnień poruszanych w pracy doktorskiej.

Uwagi:

seminarium doktoranckie dla sd kir III rok

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)