Książka artystyczna a psychologia odbioru publikacji 2506-s1POL2L-KAAPOP
Semestr letni 2018/19
Laboratorium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Książka artystyczna a psychologia odbioru publikacji 2506-s1POL2L-KAAPOP | |||
Zajęcia |
Semestr letni 2018/19 (2018/19L)
(zakończony)
Laboratorium (LAB), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | |||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: | Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. | ||
Liczba osób w grupie: | 6 | |||
Limit miejsc: | 7 | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Magdalena Bizior-Dombrowska | |||
Literatura: |
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2005. Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2005. Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Warszawa 1994. Gregory P. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971. Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003. Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010. Rypson P., Książka awangardowa: tekst, przedmiot, przestrzeń, Katowice 2010. Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011. Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006. Tyczkowski K., Lettera magica, Warszawa 2005. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. www.liberatura.pl www.typografia.info Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009. |
|||
Zakres tematów: |
Zakres tematów Wprowadzenie do estetyki a) wartości estetyczne; b) najważniejsze pojęcia związane z pięknem jako naczelną kategorią estetyczną (harmonia, proporcja, smak); c) piękno a „chłopska estetyka” (władza sądzenia a władza pożądania, transcendentalna idea piękna a moda i relatywizm kulturowy, smak estetyczny a indywidualny gust); d) wzorce piękna w kulturze i naturze. Psychologia odbioru a) percepcja wzrokowa (pojęcie równowagi wzrokowej: ciężar i kierunek, ich rola w projektowaniu graficznym książki); b) odczytywanie obrazów: kształt (cechy strukturalne, kontekst czasowo-przestrzenny, podobieństwo i odmienność, rola prostoty); c) rola koloru w teorii widzenia (percepcja barw, nazewnictwo kolorów); d) złudzenia wzrokowe. Psychologia odbioru a projektowanie okładki a) psychologia odbioru a projekt okładki: elementy składowe okładki (pierwsza i czwarta strona okładki, grzbiet, skrzydełka); b) analiza najciekawszych okładek (najlepsze okładki książek konkursu AIGA National Design Center, New York). Budowa książki a) blok, grzbiet, okładka, obwoluta, wyklejka, kapitałka; b) rola formatu i papieru w projektowaniu graficznym książki. Estetyka tekstów drukowanych a) ozdobniki; b) ligatury; c) inicjał; d) ilustracje. Książka artystyczna: edycje bibliofilskie i projekty eksperymentalne a) książka artystyczna jako dzieło na pograniczu poligrafii i sztuk plastycznych; b) rola formatu, kształtu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy w projektowaniu książki artystycznej; c) eksperymentalne projekty (np. Owidiusz, O kosmetyce twarzy pań: książka jako zwój papirusowy; Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Epitafium dla głogu – książka pachnąca fiołkami; Św. Jan od Krzyża, Listy – listy wydane na ręcznie czerpanym papierze, umieszczone w kasetce wysadzanej bursztynami w srebrze). Książka artystyczna jako dzieło sztuki (tzw. bookartyzm, twórczość m.in. Briana Dettmera i Su Blackwell). Liberatura a) manifest Zenona Fajfera Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich; cielesna strona literatury, bogactwo znaczeń zawartych w typografii i budowie książki; b) Katarzyna Bazarnik i twórczość Jamesa Joyce’a. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Metody zróżnicowane w zależności od poruszanej problematyki. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (KW12, K U14, K U15, K K01, KK 02, KK 05). 2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (K W12, K U14, K U15, K K05, KK 08). 3. Samodzielna analiza projektu wybranej książki w ramach pracy zaliczeniowej sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu typografii książki (K W12, K U14, K K05). |
|||
Uwagi: |
II rok, filologia polska s1, spec. edytorsko - wydawnicza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.