Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Książka artystyczna a psychologia odbioru publikacji 2506-s1POL2L-KAAPOP
Semestr letni 2018/19
Laboratorium, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Książka artystyczna a psychologia odbioru publikacji 2506-s1POL2L-KAAPOP
Zajęcia Semestr letni 2018/19 (2018/19L) (zakończony)
Laboratorium (LAB), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45
sala 207
Wydział Humanistyczny (Collegium Maius) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 7
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Bizior-Dombrowska
Literatura:

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2005.

Bhaskaran L., Czym jest projektowanie publikacji? Podręcznik projektowania, Warszawa 2008.

Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.

Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.

Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2005.

Gage J., Kolor i znaczenie, Kraków 2010.

Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarno-białych publikacji, Warszawa 1994.

Gregory P. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971.

Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Warszawa 2003.

Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, red. K. Bazarnik, Kraków 2010.

Rypson P., Książka awangardowa: tekst, przedmiot, przestrzeń, Katowice 2010.

Rypson P., Książki i strony: polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000.

Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011.

Tomaszewski A., Zapiski książkoroba, Warszawa 2006.

Tyczkowski K., Lettera magica, Warszawa 2005.

Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum.

M. Szalsza, Gdańsk 2006.

Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

www.liberatura.pl

www.typografia.info

Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009.

Zakres tematów:

Zakres tematów

Wprowadzenie do estetyki

a) wartości estetyczne;

b) najważniejsze pojęcia związane z pięknem jako naczelną kategorią estetyczną (harmonia, proporcja, smak);

c) piękno a „chłopska estetyka” (władza sądzenia a władza pożądania, transcendentalna idea piękna a moda i relatywizm kulturowy, smak estetyczny a indywidualny gust);

d) wzorce piękna w kulturze i naturze.

Psychologia odbioru

a) percepcja wzrokowa (pojęcie równowagi wzrokowej: ciężar i kierunek, ich rola

w projektowaniu graficznym książki);

b) odczytywanie obrazów: kształt (cechy strukturalne, kontekst czasowo-przestrzenny, podobieństwo i odmienność, rola prostoty);

c) rola koloru w teorii widzenia (percepcja barw, nazewnictwo kolorów);

d) złudzenia wzrokowe.

Psychologia odbioru a projektowanie okładki

a) psychologia odbioru a projekt okładki: elementy składowe okładki (pierwsza i czwarta strona okładki, grzbiet, skrzydełka);

b) analiza najciekawszych okładek (najlepsze okładki książek konkursu AIGA National Design Center, New York).

Budowa książki

a) blok, grzbiet, okładka, obwoluta, wyklejka, kapitałka;

b) rola formatu i papieru w projektowaniu graficznym książki.

Estetyka tekstów drukowanych

a) ozdobniki;

b) ligatury;

c) inicjał;

d) ilustracje.

Książka artystyczna: edycje bibliofilskie i projekty eksperymentalne

a) książka artystyczna jako dzieło na pograniczu poligrafii i sztuk plastycznych;

b) rola formatu, kształtu, rodzaju papieru, techniki druku, rodzaju ilustracji, projektu oprawy w projektowaniu książki artystycznej;

c) eksperymentalne projekty (np. Owidiusz, O kosmetyce twarzy pań: książka jako zwój papirusowy; Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Epitafium dla głogu – książka pachnąca fiołkami; Św. Jan od Krzyża, Listy – listy wydane na ręcznie czerpanym papierze, umieszczone w kasetce wysadzanej bursztynami w srebrze).

Książka artystyczna jako dzieło sztuki (tzw. bookartyzm, twórczość m.in. Briana Dettmera i Su Blackwell).

Liberatura

a) manifest Zenona Fajfera Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich; cielesna strona literatury, bogactwo znaczeń zawartych w typografii i budowie książki;

b) Katarzyna Bazarnik i twórczość Jamesa Joyce’a.

Metody dydaktyczne:

Metody zróżnicowanie w zależności od poruszanej problematyki.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła pracy studenta w czasie zajęć, świadcząca o znajomości literatury przedmiotu, zrozumieniu problematyki wprowadzonej na zajęciach oraz o zdobytych podczas zajęć umiejętnościach (KW12, K U14, K U15, K K01, KK 02, KK 05).

2. Wykonywanie ćwiczeń praktycznych podczas zajęć, sprawdzających stopień znajomości oraz umiejętności z zakresu problematyki zajęć (K W12, K U14, K U15, K K05, KK 08).

3. Samodzielna analiza projektu wybranej książki w ramach pracy zaliczeniowej sprawdzająca całą zdobytą wiedzę oraz nabyte umiejętności z zakresu typografii książki (K W12, K U14, K K05).

Uwagi:

II rok, filologia polska s1, spec. edytorsko - wydawnicza

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.