Położnictwo i opieka położnicza: Pielęgniarstwo położnicze [1800-PO3-PIOP:PP-S1]
Rok akademicki 2019/20
Zajęcia praktyczne,
grupa nr 4
Przedmiot: | Położnictwo i opieka położnicza: Pielęgniarstwo położnicze [1800-PO3-PIOP:PP-S1] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019/20]
(zakończony)
Zajęcia praktyczne [ZAJPRK], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 5 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Lidia Gronowska, Estera Mieczkowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i Ginekologia. Położnictwo tom 1. Ginekologia tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 2. Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Iwanowicz-Palus G. (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 4. Chazan B (red.) Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. 5. Bręborowicz GH (red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 6. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 7. Dudenhausen JW, Pschyrembel W. Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 8. Łepecka-Klusek C. (red.) Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2003. 9. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Oleszczuk J, i wsp. Rekomendacje postępowania w najczęstszych powikłaniach ciąży i porodu. Wydawnictwo BiFolium, Lublin 2002. 11. Zalecenia kliniczne postępowania u chorych na cukrzycę 2018. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego Diabetologia Praktyczna 2018;4(1) 12. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 13.Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010. 14. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, 2017 15. Żukowska-Rubik M. Dokarmianie dzieci karmionych piersią - kiedy, czym i jak? Standardy Medyczne. Pediatria 2013;11:189-199. 16. Stanowisko Amerykańskiej Akademii Pediatrii w sprawie karmienia piersią 2012. 17. Borszewska-Kornacka MK, Rachtan-Janicka J, Wesołowska A, i wsp. Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji. Standardy Medyczne. Pediatria 2013;10:265-279. 18. Helwich E. (red.) Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne. Pediatria 2014;11:9-16. |
Zakres tematów: |
Zajęcia praktyczne: Oddział Położniczy, Patologia Ciąży: 1.Realizacja procesu pielęgnowania w różnych sytuacjach położniczych zgodnie z obowiązującymi standardami i rekomendacjami. 2. Krwotoki w położnictwie. Wstrząs hipowolemiczny. Współudział w postępowaniu według obowiązujących rekomendacji w przypadku krwotoku u położnicy. Plan działania położnej. 3. Przygotowanie matki i dziecka do karmienia piersią. Instruktaż w zakresie karmienia naturalnego. Wczesna stymulacja laktacji. 4. Problemy w przebiegu laktacji. Współudział w rozwiązywaniu trudnych sytuacji podczas karmienia piersią. 5. Postępowanie w zakażeniach połogowych. Współudział w działaniach profilaktycznych. 6.Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych u położnicy: pomiar, obserwacja, ocena i dokumentowanie stanu ogólnego i położniczego pacjentki, pomoc w zakresie higieny osobistej i otoczenia, pomoc w utrzymaniu aktywności fizycznej, edukacja w zakresie odżywiania w połogu. 7.Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych u noworodka: przewijanie, przystawianie do piersi, współudział w wykonywaniu badań przesiewowych u noworodka, współudział w szczepieniu BCG, WZW. 8.Przygotowanie położnicy do samoopieki i samopielęgnacji przed wypisem ze szpitala. 9. Asystowanie przy wypisie położnicy i noworodka do domu. 10. Współudział w czynnościach diagnostyczno-leczniczych w przebiegu ciąży prawidłowej, podwyższonego ryzyka i wysokiego ryzyka. 11. Współudział i uczestnictwo w przygotowaniu kobiet ciężarnych do badań diagnostycznych (także prenatalnych). |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia praktyczne: Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K7 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1-K7 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z zajęć praktycznych (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3 Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Test praktyczny - Ocena Umiejętności Położniczych (załącznik 1, punktacja 0-84) Punktacja i ocena: 76-84 Bardzo dobry 68-75 Dobry plus 60-67 Dobry 52-59 Dostateczny plus 44-51 Dostateczny 43 i mniej Niedostateczny Interpretacja skali oceny umiejętności położniczych: 3 pkt. - działania wykonywane samodzielnie zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 2 pkt. - działania wykonywane po ukierunkowaniu przez nauczyciela zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 1pkt. - działania wykonywane z pomocą nauczyciela nie w pełni zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 0 pkt. - działania wykonywane niezgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej 7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 3). 8. Realizacja procesu pielęgnowania w różnych sytuacjach położniczych zgodnie z obowiązującymi standardami i rekomendacjami (załącznik 2). |
Uwagi: |
4 grupa - zajęcia praktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.