Techniki położnicze i prowadzenie porodu [1800-PO2-TP-S1]
Rok akademicki 2019/20
Zajęcia praktyczne,
grupa nr 2
Przedmiot: | Techniki położnicze i prowadzenie porodu [1800-PO2-TP-S1] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019/20]
(zakończony)
Zajęcia praktyczne [ZAJPRK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 6 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Katarzyna Barszczyk, Marzena Kaźmierczak, Estera Mieczkowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. 2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 3. Simkin P, Ancheta R. Udany poród. PZWL.2018 4. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 5. Maureen Boyle, (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL, Warszawa 2008. 6. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 7. Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010. 8. Baston H. Hal J. Poród. Seria Podstawy Położnictwa. Elsevier Urban & Partner.2011. |
Zakres tematów: |
Sem. III Zajęcia praktyczne: Położnicza izba przyjęć i sala porodowa I. Opieka położnej nad rodzącą: 1. Specyfika pracy położnej w położniczej izbie przyjęć. 2. Zasady i procedury przyjęcia ciężarnej do oddziału. 3. Ocena stanu ogólnego i położniczego ciężarnej. 4. Dokumentacja i dokumentowanie stanu ciężarnej. 5. Metody pozyskiwania danych. 6. Prowadzenie bieżącej dokumentacji na sali porodowej. 7. Ocena stanu płodu. Ocena kanału rodnego. 8. Monitorowanie stanu ogólnego i położniczego. 9. Ocena czynności skurczowej. 10. Ocena akcji serca płodu. 11.Przygotowanie rodzącej do badań dodatkowych i specjalistycznych. 12. Przygotowanie rodzącej do porodu: - naturalnego, - w wodzie, - rodzinnego. 13.Standardy opieki położniczej w zakresie opieki okołoporodowej na sali porodowej. 14. Obserwacja i prowadzenie I okresu porodu. 15. Obserwacja i prowadzenie II okresu porodu. 16. Obserwacja i prowadzenie III okresu porodu. 17. Obserwacja i prowadzenie dwugodzinnej obserwacji poporodowej. 18. Obserwacja rodzącej w kierunku powikłań poszczególnych etapów porodu. 19. Ocena stanu krocza po porodzie. Asystowanie przy szyciu krocza. 20. Zasady postępowania w powikłaniach I, II, III, okresu porodu oraz wczesnego okresu poporodowego. 21. Rozpoznanie i udział położnej w porodzie powikłanym: - nieprawidłowością budowy miednicy, - nieprawidłowością usytuowania płodu, - nieprawidłowością przebiegu porodu, - nieprawidłową czynnością skurczową macicy, - zaburzeniem rozwierania szyjki macicy, - zaburzeniem ułożenia, oddzielenia i wydalenia łożyska, - wypadaniem pępowiny i innych części ciała płodu. 22. Rozpoznanie i prowadzenie porodu przedwczesnego. 23. Rola położnej w profilaktyce wczesnych powikłań porodowych i połogowych. 24. Przygotowanie rodzącej do cięcia cesarskiego w trybie planowym i nagłym. 25. Zadania położnej w farmakoterapii podczas porodu. 26. Rola i obowiązki położnej podczas transfuzji krwi. 27. Analgezja i anestezja okołoporodowa. II. Opieka położnej nad noworodkiem: 1. Nadzór nad zdrowiem płodu w czasie poszczególnych etapów porodu. 2. Opieka nad noworodkiem w okresie okołoporodowym- czynności położnej w kąciku noworodka po porodzie. 3. Rola położnej w kształtowaniu się więzi emocjonalnej między matką a dzieckiem, wpływ wczesnego kontaktu. Sem IV Zajęcia praktyczne: Położnicza izba przyjęć i sala porodowa I. Opieka położnej nad rodzącą: 1. Specyfika pracy położnej w położniczej izbie przyjęć. 2. Zasady i procedury przyjęcia ciężarnej do oddziału. 3. Ocena stanu ogólnego i położniczego ciężarnej. 4. Dokumentacja i dokumentowanie stanu ciężarnej. 5. Metody pozyskiwania danych. 6. Prowadzenie bieżącej dokumentacji na sali porodowej. 7. Ocena stanu płodu. Ocena kanału rodnego. 8. Monitorowanie stanu ogólnego i położniczego. 9. Ocena czynności skurczowej. 10. Ocena akcji serca płodu. 11. Przygotowanie rodzącej do badań dodatkowych i specjalistycznych. 12. Przygotowanie rodzącej do porodu: - naturalnego, - w wodzie, - rodzinnego. 13. Standardy opieki położniczej w zakresie opieki okołoporodowej na sali porodowej. 14. Obserwacja i prowadzenie I okresu porodu. 15. Obserwacja i prowadzenie II okresu porodu. 16. Obserwacja i prowadzenie III okresu porodu. 17. Obserwacja i prowadzenie dwugodzinnej obserwacji poporodowej. 18. Obserwacja rodzącej w kierunku powikłań poszczególnych etapów porodu. 19. Ocena stanu krocza po porodzie. Asystowanie przy szyciu krocza. 20. Zasady postępowania w powikłaniach I, II, III, okresu porodu oraz wczesnego okresu poporodowego. 21. Rozpoznanie i udział położnej w porodzie powikłanym: - nieprawidłowością budowy miednicy, - nieprawidłowością usytuowania płodu, - nieprawidłowością przebiegu porodu, - nieprawidłową czynnością skurczową macicy, - zaburzeniem rozwierania szyjki macicy, - zaburzeniem ułożenia, oddzielenia i wydalenia łożyska, - wypadaniem pępowiny i innych części ciała płodu. 22. Rozpoznanie i prowadzenie porodu przedwczesnego. 23. Rola położnej w profilaktyce wczesnych powikłań porodowych i połogowych. 24. Przygotowanie rodzącej do cięcia cesarskiego w trybie planowym i nagłym. 25. Zadania położnej w farmakoterapii podczas porodu. 26. Rola i obowiązki położnej podczas transfuzji krwi. 27. Analgezja i anestezja okołoporodowa. II. Opieka położnej nad noworodkiem: 1. Nadzór nad zdrowiem płodu w czasie poszczególnych etapów porodu. 2. Opieka nad noworodkiem w okresie okołoporodowym- czynności położnej w kąciku noworodka po porodzie. 3. Rola położnej w kształtowaniu się więzi emocjonalnej między matką a dzieckiem, wpływ wczesnego kontaktu. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) metody eksponujące: pokaz, instruktaż |
Metody i kryteria oceniania: |
Sem. III i IV .Zajęcia praktyczne: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%). K1, K2 4. Ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%). K1, K2 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1, U1, U2, U3, U4, K2. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Egzamin praktyczny – OSCE (załączniki: Algorytmy, CHECK LIST), punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST: U1,U2,U3, U4. Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 5). Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%). K1, K2, K3, K4 4. Ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%). K1, K2, K3, K4 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z zajęć praktycznych (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1, K2 Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Test praktyczny - Ocena Umiejętności Położniczych (załącznik 1, punktacja 0-84) Punktacja i ocena: 76-84 Bardzo dobry 68-75 Dobry plus 60-67 Dobry 52-59 Dostateczny plus 44-51 Dostateczny 43 i mniej Niedostateczny Interpretacja skali oceny umiejętności położniczych: 3 pkt - działania wykonywane samodzielnie zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 2 pkt - działania wykonywane po ukierunkowaniu przez nauczyciela zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 1pkt - działania wykonywane z pomocą nauczyciela nie w pełni zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 0 pkt - działania wykonywane niezgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej 7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 5). 8. Realizacja procesu pielęgnowania w opiece nad kobietą i jej dzieckiem (załącznik 2). |
Uwagi: |
2 grupa - zajęcia praktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.