Aktywność ruchowa adaptacyjna [1800-F1-ARAD-2]
Semestr zimowy 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Aktywność ruchowa adaptacyjna [1800-F1-ARAD-2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 68 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Andrzej Lewandowski, Jadwiga Sarwińska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009 Literatura uzupełniająca : Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008 Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013 Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010 Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013 Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003 Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013 Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych. |
Zakres tematów: |
Wykłady (10h): 1. Wprowadzenie do przedmiotu – pojęcia stosowane w aktywności ruchowej adaptacyjnej. Rodzaje niepełnosprawności. Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów osób z niepełnosprawnością narządu ruchu. 2. Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów osób w starszym wieku. Zasady programowania aktywności ruchowych dla osób w starszym wieku. 3. Rozpoznawanie problemów osób z niepełnosprawnością intelektualną. Programowanie aktywności ruchowej adaptacyjnej zgodnie z możliwościami osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
Metody dydaktyczne: |
Wykłady: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia wykładów: 1. Egzamin – pytania otwarte – 0-50 punktów, ale nie mniej niż 30 punktów (W1, W2, W4, U1) 2. Obserwacja ciągła – systematyczne uczestniczenie i aktywność na wykładach - 0-5 pkt., ale nie mniej niż 3 punkty (U1, K2) Student otrzyma ocenę z przedmiotu Aktywność ruchowa adaptacyjna wynikającą z sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (prezentacja, tor przeszkód, obserwacja ciągła, 0-45 punktów) i z wykładów (egzamin+obserwacja ciągła 55 punktów). Suma uzyskanych punktów : Ocena: > 59 ndst 60-68 dst 69-76 dst+ 77-84 db 85-92 db+ 93-100 bdb |
Uwagi: |
1 grupa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.