Aktywność ruchowa adaptacyjna [1800-F1-ARAD-2]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Aktywność ruchowa adaptacyjna [1800-F1-ARAD-2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019/20Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Mikołaj Kurczewski |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kowalik S. : Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009 Literatura uzupełniająca : Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008 Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Warszawa 2013 Rutkowska I., Kosmol A.: Sprawność i aktywność fizyczna osób niewidomych. Wyniki badań i zastosowania praktyczne. AWF. Warszawa 2010 Tasiemski T.: Usprawnianie osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauczanie techniki jazdy wózkiem inwalidzkim. Katowice 2013 Napierała M.: Zabawy i gry ruchowe. WSP Bydgoszcz 1997. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Sydor M.: Wybór i eksploatacja wózka inwalidzkiego. Poznań 2003 Śmiglewska M., A. Lewandowski; O procesie nauczania ruchu. OW MW, Bydgoszcz 2009. Tasiemki T.: Urazy rdzenia kręgowego. Warszawa 2003 Winczewski P.: Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jedność. Kielce 2013 Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia na sali (23h) 1. Problemy osób z uszkodzeniem narządu ruchu. Budowa i dopasowywanie wózków do rodzaju i potrzeb osób niepełnosprawnych. 2. Wprowadzenie do zajęć dla osób z niepełnosprawnością wzrokową. 3. Jazda przodem, tyłem i zmiany kierunku w czasie jazdy wózkiem aktywnym. Asekuracja przed upadkiem na wózku. Balans na wózku. 4. Zasady asekuracji bezpośredniej osób z niepełnosprawnością wzrokową. 5. Doskonalenie balansu, pokonywanie przeszkód na wózkach. 6. Orientacja przestrzenna niewidomych. 7. Pokonywanie schodów, podjazdów i zjazdów na wózkach. 8. Aktywności dnia codziennego osób niewidomych, 9. 10. Problemy w czynnościach dnia codziennego osób z różnymi niepełnosprawnościami - prezentacje. 11. Pokonywanie toru przeszkód na wózkach - zaliczenie praktyczne. 12. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. 13. Zastosowanie kynoterapii w rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. 14. Ćwiczenia zewnętrzne: Zastosowanie hipoterapii w rehabilitacji osób z różnymi niepełnosprawnościami. Ćwiczenia na pływalni (7h): Tematy 1-4 Ćwiczenia do nauczania stylów pływackich. Temat 5 Zastosowanie stylów pływackich w korekcji wad postawy. Temat 6 Pływanie osób z niepełnosprawnością wzrokową. Temat 7 Pływanie osób z dysfunkcja narządu ruchu. |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa,pokaz, referat, studium przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywności oceniane w trakcie realizacji ćwiczeń: 1. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-20 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów (W1, W3, U1-U3, K4) 2. Pokonanie toru przeszkód na wózkach aktywnych 0-20 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów (U4, K3, K4) 3. Obserwacja ciągła - systematyczne przygotowanie do zajęć i aktywność na ćwiczeniach 0-5 pkt., ale nie mniej niż 3 punkty (U5-U6) Student otrzyma zaliczenie z ćwiczeń z przedmiotu Aktywność ruchowa adaptacyjna uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności. |
Uwagi: |
4 grupa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.