Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania marketingowe [1100-12-Z11-BadMark] Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Badania marketingowe [1100-12-Z11-BadMark]
Zajęcia: Semestr letni 2019/20 [2019/20L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:00 - 14:30
sala 22A
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Paweł Brzustewicz
Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

Literatura uzupełniająca:

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.) oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Zakres tematów:

1. Badania marketingowe – ich rozumienie i rola w procesach podejmowania decyzji rynkowych współczesnych organizacji (W1, U4)

2. Źródła informacji w badaniach marketingowych oraz ich klasyfikacja (źródła wtórne, pierwotne, wewnętrzne, zewnętrzne – krajowe i zagraniczne) (W3, U1, U4)

3. Podstawowe klasyfikacje badań (badania pierwotne i wtórne; badania wyczerpujące i fragmentaryczne; badania stałe, okresowe i sporadyczne; badania poszukiwawcze, opisowe i przyczynowo-skutkowe; badania ilościowe i jakościowe; badania sondażowe, pozasondażowe i eksperymentalne; inne klasyfikacje badań) (W2, U4)

4. Podstawowe etapy procesu badania marketingowego (na przykładzie badania fragmentarycznego o charakterze pierwotnym), w tym m.in. (W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, K1):

- wybór problemów decyzyjnych, przekształcanie ich w problemy badawcze (podstawowe zagadnienia),

- projektowanie doboru próby (pojęcie populacji, próby, jednostki próby i wykazu populacji; główne metody doboru próby; określanie liczebności próby w doborze losowym i nielosowym),

- wybór metody zbierania danych (klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych; podstawowe metody zbierania danych w badaniach marketingowych: ankieta, wywiad, obserwacja i ich główne rodzaje; inne metody pomiaru pierwotnego sondażowego i pozasondażowego),

- budowa instrumentów pomiarowych (instrumenty pomiarowe wykorzystywane w poszczególnych metodach zbierania danych i ich klasyfikacja; skalowanie odpowiedzi; poziomy pomiaru; kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu jako szczególne rodzaje instrumentów pomiarowych; rodzaje pytań kwestionariuszowych; zasady budowy pytań kwestionariuszowych; kwestionariusz próbny; pojęcie badania pilotażowego),

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych (główne zasady realizacji badania z wykorzystaniem głównych metod pomiaru pierwotnego; zalety i trudności ich zastosowania przy rozwiązywaniu konkretnych problemów decyzyjnych),

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym (podstawowe zagadnienia),

- analiza danych, interpretacja, prezentacja wyników badania marketingowego (podstawowe zagadnienia).

Metody dydaktyczne:

pogadanka, studium przypadku (case study), giełda pomysłów, dyskusja

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki. W trakcie zajęć wykorzystuje się szereg metod aktywizujących, których zadaniem jest motywowanie studentów do działania, twórczego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, a także przejmowania roli współtwórcy realizowanej pracy dydaktycznej. Studenci samodzielnie lub grupowo wykonują określone czynności związane z planowaniem i realizacją badań marketingowych, rozwiązują zaprezentowane im konkretne problemy badawcze (case study), uczestniczą w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. Zajęcia rozpoczynają pogadanki utrwalające (dotyczące uprzednio poznanego materiału), a każdy nowy blok zajęć - pogadanki wstępne (służące przygotowaniu studentów do nowego tematu i wytworzeniu w nich gotowości do zdobycia nowych umiejętności).

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium i/lub zadania praktyczne realizowane (grupowo / indywidualnie) W1+, W2+, W3+++, W4+++, W5+++, W6+++, W7+, W8+, W9+, U1+++, U2+, U3+, K1+ (zaliczenie od 60%)

Uwagi:

Zarządzanie, 1 rok I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)