Sport osób niepełnosprawnych [1800-F1-SON-2]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Sport osób niepełnosprawnych [1800-F1-SON-2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019/20L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Srokowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kosmol A. red.: Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych. Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca : Bolach E.: Przepisy obowiązujące w dyscyplinach sportu inwalidów. AWF, Wrocław 1982. Dziedzic J., Remplewicz J.: Kultura fizyczna w szkołach i zakładach dla niewidomych i niedowidzących. 1980. Kowalik S.: Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańsk 2009. Molik B., Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A.; Zespołowe gry sportowe osób niepełnosprawnych. Skrypt AWF Warszawa 2008. Morgulec – Adamowicz N., Kosmol A.: Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adoptowana aktywność fizyczna. Wyd. PTN – AAF. Warszawa 2011 Orzech j., Sobiecka J.: Sport osób niepełnosprawnych. Wyd. PSON, Kraków 1989. Polski Związek Sportu Niepełnosprawnych.; Vademecum – Sport Niepełnosprawnych, przepisy i regulaminy Oficyna Wydawnicza „Aba” 2006. Nowotny J. i wsp.: Edukacja i reedukacja ruchowa. Kasper, Kraków 2003. Inni autorzy oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć, teoretyczna i praktyczna prezentacja siatkówki na siedząco, dyscypliny paraolimpijskiej dla osób z niepełnosprawnością ruchową (25.02). 2. Gry i zabawy na wózkach dla osób z niepełnosprawnością ruchową oraz dla osób z niepełnosprawnością wzrokową (10.03, 17.03). 3. Goalball- jako przykład dyscypliny nie mającej odpowiednika w sporcie powszechnym (24.03). 4. Sporty zimowe uprawiane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami (31.03). 5. Przykłady dyscyplin paraolimpijskich uprawianych przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami (koszykówka i rugby na wózkach, pływanie, szermierka na wózkach (7.04). |
Metody dydaktyczne: |
Zastosowane metody dydaktyczne: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, referatu, studium przypadku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń - student uzyskuje ocenę na podstawie sumy punktów za aktywności wykonywane w trakcie realizacji ćwiczeń: 1. Poprowadzenie zabawy lub gry dla osób z niepełnosprawnością ruchową poruszających się na wózkach inwalidzkich lub dla osób z niepełnosprawnością wzrokową 0-10 punktów ale nie mniej niż 6 punktów (U1, U2, K3) 2. Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej dyscypliny sportowej 0-15 punktów, ale nie mniej niż 12 punktów (W1, W3) 3. Praca pisemna (propozycja zimowej dyscypliny sportowej dla osoby z wybranym rodzajem niepełnosprawności) 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 punktu (W1, U2) 4. Praca pisemna (terapeutyczne wykorzystanie elementów szermierki na wózkach w 5-ciu dowolnie wybranych problemach funkcji narządu ruchu 0-5 punktów, ale nie mniej niż 2,5 punktu (W1, U1) Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z powyższych aktywności. |
Uwagi: |
3 grupa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.